Modelagem, validação e otimização de dispositivos para teste de mecanismos de direção

The laboratories of the automotive industry need to test the internal systems of vehicles to check strength and durability. An example is the steering mechanism, which is fixed at a device with high resistance, and subjected to loads of great intensity. These device of fixation generally do not foll...

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Autor principal: Machado, Ewald Carlos Fiedler da Costa
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/10217
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spelling riut-1-102172020-11-12T18:24:06Z Modelagem, validação e otimização de dispositivos para teste de mecanismos de direção Machado, Ewald Carlos Fiedler da Costa Silva, Ana Paula Carvalho da Silva, Ana Paula Carvalho da Souza Júnior, Oswaldo Honorato Belo, Ivan Moura Método dos elementos finitos Direção de veículos a motor - Experiências Programas de computador - Testes Finite element method Motor vehicle driving - Experiments Computer programs - Testing CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA MECANICA::PROJETOS DE MAQUINAS::FUNDAMENTOS GERAIS DE PROJETOS DAS MAQUINAS The laboratories of the automotive industry need to test the internal systems of vehicles to check strength and durability. An example is the steering mechanism, which is fixed at a device with high resistance, and subjected to loads of great intensity. These device of fixation generally do not follow a structural analysis criteria, or reduction in weight of structural optimization. As an object of study, have two devices in a laboratory test of steering mechanisms. In this work, devices are subjected to loads and deformations are acquisition experimentally. The devices are modeled in CATIA ® program, and their structural behavior in the computational analysis ANSYS ® program. The experimental data are compared with the theoretical generating a validation of the model. Subsequently the optimization of the devices is made. Finally results are compared, mass and strength optimized model with the actual device. Os laboratórios da indústria automobilística necessitam testar os sistemas internos dos veículos para conferir a resistência e durabilidade. Um exemplo é o mecanismo de direção, que é fixado a um dispositivo de alta resistência e submetido a cargas de grande intensidade. Esses dispositivos de fixação normalmente não seguem critérios de uma análise estrutural, ou ainda redução de massa de uma otimização estrutural. Como objeto de estudo, têm-se dois dispositivos de um laboratório de testes de mecanismos de direção. Neste trabalho, os dispositivos são submetidos às cargas, e as deformações são aquisitadas experimentalmente. Os dispositivos são modelados no programa CATIA®, e seu comportamento estrutural analisado no programa computacional ANSYS®. Os dados experimentais são comparados com o teórico, gerando uma validação do modelo. Posteriormente é feita a otimização dos dispositivos. Finalmente resultados são comparados, de massa, e resistência do modelo otimizado com o dispositivo real. 2020-11-12T18:24:06Z 2020-11-12T18:24:06Z 2014-03-07 bachelorThesis MACHADO, Ewald Carlos Fiedler da Costa. Modelagem, validação e otimização de dispositivos para teste de mecanismos de direção. 2014. 82 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2014. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/10217 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Departamento Acadêmico de Mecânica Engenharia Mecânica UTFPR
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Machado, Ewald Carlos Fiedler da Costa
Modelagem, validação e otimização de dispositivos para teste de mecanismos de direção
description The laboratories of the automotive industry need to test the internal systems of vehicles to check strength and durability. An example is the steering mechanism, which is fixed at a device with high resistance, and subjected to loads of great intensity. These device of fixation generally do not follow a structural analysis criteria, or reduction in weight of structural optimization. As an object of study, have two devices in a laboratory test of steering mechanisms. In this work, devices are subjected to loads and deformations are acquisition experimentally. The devices are modeled in CATIA ® program, and their structural behavior in the computational analysis ANSYS ® program. The experimental data are compared with the theoretical generating a validation of the model. Subsequently the optimization of the devices is made. Finally results are compared, mass and strength optimized model with the actual device.
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