Desenvolvimento conceitual do sistema de transmissão para um protótipo baja SAE
This study had the purpose to develop a drivetrain system to the Baja SAE prototype of the UTFPR team. Baja is an off-road vehicle designed and manufactured by students from several universities in Brazil and abroad, with the intent to participate the Society of Automotives Engineers competitions. T...
Principais autores: | Scheffer, Gustavo Oliveira, Rocha, Thiago Catalfo |
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Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
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Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/10257 |
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riut-1-102572020-11-12T18:25:31Z Desenvolvimento conceitual do sistema de transmissão para um protótipo baja SAE Scheffer, Gustavo Oliveira Rocha, Thiago Catalfo Kozlik Junior, Antonio Vrubel, Alfredo Erthal, Jorge Luiz Silva, Carlos Henrique da Sistemas de transmissão de dados Projeto de produto Veículos off-road Data transmission systems Product design Off-road vehicles CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO::ENGENHARIA DO PRODUTO::METODOLOGIA DE PROJETO DO PRODUTO This study had the purpose to develop a drivetrain system to the Baja SAE prototype of the UTFPR team. Baja is an off-road vehicle designed and manufactured by students from several universities in Brazil and abroad, with the intent to participate the Society of Automotives Engineers competitions. The motivation to this project was the contradiction between the constant evolution of the UTFPR team in competitions, mainly in the dynamics events, and the constant problems related with the current drivetrain system (exposed roller chain). At first a bibliography review about the different transmissions systems was made, so that the characteristics of each system were known in-depth. After that the method proposed by Pahl & Beitz was used, with which several products combinations were conceived and evaluated, finally, the more appropriate solution was chosen to continue with designing. As result of the above step the two stage enclosured roller chain system was achieved. The final product has reduced mass, easy and low cost manufacturing, total insulation from debris, adequate lubrication and a greater distance between the system and the ground. These characteristics allow the vehicle to overpass obstacles encountered in the competition and increase its reliability. O propósito deste trabalho consistiu no desenvolvimento de um sistema de transmissão para o protótipo Baja SAE da Equipe UTFPR. O Baja é um veículo off-road projetado e fabricado por estudantes de diversas universidades do Brasil e do exterior com o intuito de participar de competições organizadas pela Sociedade dos Engenheiros da Mobilidade. O motivador para o desenvolvimento deste projeto consistiu no paradoxo existente entre a evolução constante dos resultados da equipe Imperador UTFPR nas competições, principalmente nas provas dinâmicas, e os constantes problemas relacionados ao sistema atual de transmissão (correntes de rolos expostas). Em um primeiro momento realizou-se uma pesquisa bibliográfica sobre os diferentes tipos de transmissão para se conhecer efetivamente as vantagens e desvantagens de cada sistema. Feito isso, através do método geral de soluções de projeto proposto por Pahl & Beitz diversas combinações de produtos foram avaliadas para, finalmente, optar-se pelo sistema mais adequado às necessidades da equipe. Como resultado, apresentou-se o modelo de um sistema de redução por corrente de rolos, como já utilizado anteriormente, mas em dois estágios e vedado em uma caixa de redução, cujas principais vantagens são sua massa reduzida, facilidade e baixo custo de fabricação e grande distância entre o sistema de transmissão e o solo, permitindo ao veículo transpor os obstáculos presentes nas competições, aumentando a confiabilidade do veículo da Equipe Imperador UTFPR e permitindo melhores resultados nas próximas competições. 2020-11-12T18:25:31Z 2020-11-12T18:25:31Z 2014-02-13 bachelorThesis SCHEFFER, Gustavo Oliveira; ROCHA, Thiago Catalfo. Desenvolvimento conceitual do sistema de transmissão para um protótipo baja SAE. 2014. 74 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2014. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/10257 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Departamento Acadêmico de Mecânica Engenharia Mecânica UTFPR |
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Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
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Português |
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Sistemas de transmissão de dados Projeto de produto Veículos off-road Data transmission systems Product design Off-road vehicles CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO::ENGENHARIA DO PRODUTO::METODOLOGIA DE PROJETO DO PRODUTO |
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This study had the purpose to develop a drivetrain system to the Baja SAE prototype of the UTFPR team. Baja is an off-road vehicle designed and manufactured by students from several universities in Brazil and abroad, with the intent to participate the Society of Automotives Engineers competitions. The motivation to this project was the contradiction between the constant evolution of the UTFPR team in competitions, mainly in the dynamics events, and the constant problems related with the current drivetrain system (exposed roller chain). At first a bibliography review about the different transmissions systems was made, so that the characteristics of each system were known in-depth. After that the method proposed by Pahl & Beitz was used, with which several products combinations were conceived and evaluated, finally, the more appropriate solution was chosen to continue with designing. As result of the above step the two stage enclosured roller chain system was achieved. The final product has reduced mass, easy and low cost manufacturing, total insulation from debris, adequate lubrication and a greater distance between the system and the ground. These characteristics allow the vehicle to overpass obstacles encountered in the competition and increase its reliability. |
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SCHEFFER, Gustavo Oliveira; ROCHA, Thiago Catalfo. Desenvolvimento conceitual do sistema de transmissão para um protótipo baja SAE. 2014. 74 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2014. |
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