Modelagem e otimização de mola parabólica para aplicação em veículos pesados

60% of the goods produced in Brazil are transported by roads and highways, accounting with more than 60 thousands companies generating more than 2,5 million jobs. Due to this fact, the country has become one of the biggest markets for heavy duty vehicles, attracting several automakers. Even though b...

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Autor principal: Araujo, Tiago
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/10462
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spelling riut-1-104622020-11-12T18:42:29Z Modelagem e otimização de mola parabólica para aplicação em veículos pesados Modelling and optimization of parabolica spring for application in heavy duty vehicles Araujo, Tiago Ferreira, Ana Paula Carvalho da Silva Passos, Adriano Gonçalves Passos, Adriano Gonçalves dos Ansay, Samuel Soares Ferreira, Ana Paula Carvalho da Silva Gomes, Marcio Henrique de Avelar Molas Método dos elementos finitos Otimização matemática Modelagem Engenharia mecânica Springs (Mechanism) Finite element method Mathematical optimization Modelyng Mechanical engineering CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA MECANICA::MECANICA DOS SOLIDOS::DINAMICA DOS CORPOS RIGIDOS, ELASTICOS E PLASTICOS 60% of the goods produced in Brazil are transported by roads and highways, accounting with more than 60 thousands companies generating more than 2,5 million jobs. Due to this fact, the country has become one of the biggest markets for heavy duty vehicles, attracting several automakers. Even though beeing clearily dependent of that kind of transportation, the country roads are in terryble shape, as researches of the National TRansports Confederation (CNT) indicates. Beacause of that unique conditions, it’s needed to create specific engineering solutions to the local market. This research has the objective of developing one analyses and optmization tool for parabolic leaf springs applied in this kind of vehicles, making possible that new systems are entirely designed and develop in the country. To that, the suspension and steering systems are modeled in a multibody software, MotionView. The optimization algorithym used is the Efficient Global Optimization, wich approximates the objective function by one Kriging methamodel, created by the application of one Design of Experiments to the multibody model. O Brasil transporta cerca de 60 % dos seus bens através de rodovias e estradas, contando com mais de 60 mil empresas gerando mais de 2,5 milhões de empregos. Devido a esse fato, o país se tornou um grande mercado para veículos pesados, atraindo vários fabricantes. Mesmo sendo claramente dependente deste modal, as rodovias do país estão em péssimas condições, como mostram as pesquisas da Confederação Nacional do Transporte (CNT). Por causa dessa condição quase única no mundo, é preciso criar soluções de engenharia especificas para o mercado local. Este trabalho tem como objetivo criar uma ferramenta de análise e otimização de molas parabólicas aplicadas nesse tipo de veículo, possibilitando que os novos sistemas sejam inteiramente projetados e desenvolvidos no país. Para isso, os sistemas de suspensão e direção do veículo são modelados e simulados em um software multi-corpos, MotionView. O algoritmo de otimização utilizado é o EGO (Efficient Global Optimization), o qual aproxima a função objetivo através de um metamodelo de Kriging, criado a partir da aplicação de um Design of Experiments (DOE) ao modelo multi-corpos. 2027-05-07 2020-11-12T18:42:28Z 2017-06-21 bachelorThesis ARAUJO, Tiago. Modelagem e otimização de mola parabólica para aplicação em veículos pesados. 2017. 51 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Engenharia Mecânica) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2017. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/10462 por embargoedAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Graduação em Engenharia Mecânica UTFPR
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Araujo, Tiago
Modelagem e otimização de mola parabólica para aplicação em veículos pesados
description 60% of the goods produced in Brazil are transported by roads and highways, accounting with more than 60 thousands companies generating more than 2,5 million jobs. Due to this fact, the country has become one of the biggest markets for heavy duty vehicles, attracting several automakers. Even though beeing clearily dependent of that kind of transportation, the country roads are in terryble shape, as researches of the National TRansports Confederation (CNT) indicates. Beacause of that unique conditions, it’s needed to create specific engineering solutions to the local market. This research has the objective of developing one analyses and optmization tool for parabolic leaf springs applied in this kind of vehicles, making possible that new systems are entirely designed and develop in the country. To that, the suspension and steering systems are modeled in a multibody software, MotionView. The optimization algorithym used is the Efficient Global Optimization, wich approximates the objective function by one Kriging methamodel, created by the application of one Design of Experiments to the multibody model.
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