Equações algébricas no ensino médio: história, resolução numérica e tecnologia educacional

The Algebraic Equations subject are studied in the High School. Basically, the students learn that, if the equation has rational solution then this will belong to a set that can be established. However, if the equation has some irrational root, no method is approached. Furthermore, because the examp...

ver descrição completa

Autor principal: Abbeg, Thiago Phelippe
Formato: Dissertação
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2015
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/1072
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-1072
recordtype dspace
spelling riut-1-10722015-03-07T06:20:15Z Equações algébricas no ensino médio: história, resolução numérica e tecnologia educacional Abbeg, Thiago Phelippe Ortega Junior, Rubens Robles Equações Álgebra Matemática - Estudo e ensino (Ensino médio) Análise numérica Professores de matemática - Formação Prática de ensino Tecnologia educacional Software - Matemática Matemática Equations Algebra Mathematics - Study and teaching (High school) Numerical analysis Mathematics teachers - Training of Student teaching Educational technology Computer software - Mathematics Mathematics The Algebraic Equations subject are studied in the High School. Basically, the students learn that, if the equation has rational solution then this will belong to a set that can be established. However, if the equation has some irrational root, no method is approached. Furthermore, because the examples are all practiced with equation with rational roots, many students complete the basic cycle believing that we can solve any equation using the algorithm of Briot-Ruffini. In order to complete this gap left in the student’s formation, this work proposes a broader approach to the study of Algebraic Equations, which combines three ingredients: historical overview of the issue, implementing a simple and effective numerical method (of the Bisection) and use of Educational Technology provided by GeoGebra. CAPES O assunto Equações Algébricas é estudado na 3ª Série do Ensino Médio. Basicamente, os estudantes aprendem que, se a equação possui solução racional então esta pertencerá a um conjunto que pode ser estabelecido. No entanto, caso a equação possua alguma raiz irracional, nenhum método é abordado. Além disso, pelo fato de os exemplos praticados serem todos de equações com raízes racionais, muitos estudantes concluem o ciclo básico acreditando que se pode resolver qualquer equação utilizando o algoritmo de Briot-Ruffini. Com objetivo de completar esta lacuna deixada na formação do estudante, o presente trabalho propõe um recurso mais amplo para o estudo de Equações Algébricas, que combina três ingredientes: visão histórica do tema, implementação de um método numérico simples e eficaz (o da Bisseção), e utilização da Tecnologia Educacional proporcionada pelo aplicativo GeoGebra. 2015-02-27T14:50:41Z 2015-02-27T14:50:41Z 2014-12-17 masterThesis ABBEG, Thiago Phelippe. Equações algébricas no ensino médio: história, resolução numérica e tecnologia educacional. 2015. 47 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2015. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/1072 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Equações
Álgebra
Matemática - Estudo e ensino (Ensino médio)
Análise numérica
Professores de matemática - Formação
Prática de ensino
Tecnologia educacional
Software - Matemática
Matemática
Equations
Algebra
Mathematics - Study and teaching (High school)
Numerical analysis
Mathematics teachers - Training of
Student teaching
Educational technology
Computer software - Mathematics
Mathematics
spellingShingle Equações
Álgebra
Matemática - Estudo e ensino (Ensino médio)
Análise numérica
Professores de matemática - Formação
Prática de ensino
Tecnologia educacional
Software - Matemática
Matemática
Equations
Algebra
Mathematics - Study and teaching (High school)
Numerical analysis
Mathematics teachers - Training of
Student teaching
Educational technology
Computer software - Mathematics
Mathematics
Abbeg, Thiago Phelippe
Equações algébricas no ensino médio: história, resolução numérica e tecnologia educacional
description The Algebraic Equations subject are studied in the High School. Basically, the students learn that, if the equation has rational solution then this will belong to a set that can be established. However, if the equation has some irrational root, no method is approached. Furthermore, because the examples are all practiced with equation with rational roots, many students complete the basic cycle believing that we can solve any equation using the algorithm of Briot-Ruffini. In order to complete this gap left in the student’s formation, this work proposes a broader approach to the study of Algebraic Equations, which combines three ingredients: historical overview of the issue, implementing a simple and effective numerical method (of the Bisection) and use of Educational Technology provided by GeoGebra.
format Dissertação
author Abbeg, Thiago Phelippe
author_sort Abbeg, Thiago Phelippe
title Equações algébricas no ensino médio: história, resolução numérica e tecnologia educacional
title_short Equações algébricas no ensino médio: história, resolução numérica e tecnologia educacional
title_full Equações algébricas no ensino médio: história, resolução numérica e tecnologia educacional
title_fullStr Equações algébricas no ensino médio: história, resolução numérica e tecnologia educacional
title_full_unstemmed Equações algébricas no ensino médio: história, resolução numérica e tecnologia educacional
title_sort equações algébricas no ensino médio: história, resolução numérica e tecnologia educacional
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2015
citation ABBEG, Thiago Phelippe. Equações algébricas no ensino médio: história, resolução numérica e tecnologia educacional. 2015. 47 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2015.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/1072
_version_ 1805306749779968000
score 10,814766