ASA-CALCPRO: uma ferramenta de cálculo proposional e sua utilização no ensino

The adequate use of computational environments can increase the quality and comfort of the teaching-learning process for some of the academic disciplines. A review of the literature reveals the lack of existing tools for the teaching-learning of the propositional calculus that conform to the criteri...

ver descrição completa

Autor principal: Nicoladelli, José Martim
Formato: Dissertação
Idioma: Português
Publicado em: Centro Federal de Educação Tecnológica do Paraná 2010
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/108
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-108
recordtype dspace
spelling riut-1-1082021-12-16T00:17:00Z ASA-CALCPRO: uma ferramenta de cálculo proposional e sua utilização no ensino Nicoladelli, José Martim Renaux, Douglas Paulo Bertrand Cálculo proposicional Lógica matemática Propositional calculus Mathematical logic The adequate use of computational environments can increase the quality and comfort of the teaching-learning process for some of the academic disciplines. A review of the literature reveals the lack of existing tools for the teaching-learning of the propositional calculus that conform to the criteria established for the student support environment (ambiente de suporte ao aluno (ASA)). As a consequence of this conclusion, the current thesis introduces the concept of, and the basic requirements for, an ASA, conceives and implements an ASA tool for the teaching-learning of the propositional calculus, together with an optional teaching plan, and puts both at the disposition of the academic community. The thesis also presents case studies of presentations and uses of the tool at various stages of its development, as well as a description of each module and of the methods and rules made available for use by the tool. It is hoped that the ASA-CalcPro tool and the suggested plan of study will make a positive social contribution and will be a stimulant for the teaching-learning of the propositional calculus. O uso adequado de ambientes computacionais pode representar um aumento de qualidade e conforto no processo de ensino-aprendizagem de algumas disciplinas. Percebeu-se, através de pesquisa, a inexistência de ferramentas voltadas para o ensino-aprendizagem de cálculo proposicional que atendessem aos critérios estabelecidos para um ambiente de suporte ao aluno (ASA). Como consequência do resultado da pesquisa, este trabalho introduz o conceito e os requisitos básicos de um ASA, concebe e implementa uma ferramenta ASA voltada para o ensino-aprendizagem de cálculo proposicional, acompanhada de um plano de ensino opcional, e os coloca à disposição da comunidade acadêmica. Apresenta também estudos de casos sobre apresentações e usos da ferramenta em vários estágios de desenvolvimento, além da descrição de cada módulo e dos métodos e regras disponibilizados pela ferramenta. Pretende-se que a ferramenta ASA-CalcPro e o plano de ensino sugerido, sejam uma contribuição social positiva e um estímulo ao ensino-aprendizagem de cálculo proposicional. 2010-10-14T12:19:24Z 2010-10-14T12:19:24Z 2005 14/10/2010 masterThesis NICOLADELLI, José Martim. ASA-CALCPRO: uma ferramenta de cálculo proposional e sua utilização no ensino. 2005. 123 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia Elétrica e Informática Industrial) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2005. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/108 por openAccess 1,67 MB application/pdf Centro Federal de Educação Tecnológica do Paraná Programa de Pós-Graduação em Engenharia Elétrica e Informática Industrial
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Cálculo proposicional
Lógica matemática
Propositional calculus
Mathematical logic
spellingShingle Cálculo proposicional
Lógica matemática
Propositional calculus
Mathematical logic
Nicoladelli, José Martim
ASA-CALCPRO: uma ferramenta de cálculo proposional e sua utilização no ensino
description The adequate use of computational environments can increase the quality and comfort of the teaching-learning process for some of the academic disciplines. A review of the literature reveals the lack of existing tools for the teaching-learning of the propositional calculus that conform to the criteria established for the student support environment (ambiente de suporte ao aluno (ASA)). As a consequence of this conclusion, the current thesis introduces the concept of, and the basic requirements for, an ASA, conceives and implements an ASA tool for the teaching-learning of the propositional calculus, together with an optional teaching plan, and puts both at the disposition of the academic community. The thesis also presents case studies of presentations and uses of the tool at various stages of its development, as well as a description of each module and of the methods and rules made available for use by the tool. It is hoped that the ASA-CalcPro tool and the suggested plan of study will make a positive social contribution and will be a stimulant for the teaching-learning of the propositional calculus.
format Dissertação
author Nicoladelli, José Martim
author_sort Nicoladelli, José Martim
title ASA-CALCPRO: uma ferramenta de cálculo proposional e sua utilização no ensino
title_short ASA-CALCPRO: uma ferramenta de cálculo proposional e sua utilização no ensino
title_full ASA-CALCPRO: uma ferramenta de cálculo proposional e sua utilização no ensino
title_fullStr ASA-CALCPRO: uma ferramenta de cálculo proposional e sua utilização no ensino
title_full_unstemmed ASA-CALCPRO: uma ferramenta de cálculo proposional e sua utilização no ensino
title_sort asa-calcpro: uma ferramenta de cálculo proposional e sua utilização no ensino
publisher Centro Federal de Educação Tecnológica do Paraná
publishDate 2010
citation NICOLADELLI, José Martim. ASA-CALCPRO: uma ferramenta de cálculo proposional e sua utilização no ensino. 2005. 123 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia Elétrica e Informática Industrial) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2005.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/108
_version_ 1805310728035368960
score 10,814766