Ensino e aprendizagem de logaritmos através da resolução de problemas

In order to improve the teaching and learning of mathematics at schools, we seek to investigate how to make it understandable and interesting study of logarithms in high school and what’s the possibility of using the Problem Solving Methodology for it. The methodological approach of the research com...

ver descrição completa

Autor principal: Forest, Marciano
Formato: Dissertação
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2015
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/1092
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-1092
recordtype dspace
spelling riut-1-10922015-04-22T06:00:28Z Ensino e aprendizagem de logaritmos através da resolução de problemas Forest, Marciano Colombo, Janecler Aparecida Amorin Bejarano, Santos Richard Wieller Sanguino Logarítmos Matemática (Ensino médio) – Estudo e ensino Solução de problemas Logarithms Mathematics (High School) - Study and teaching Problem solving In order to improve the teaching and learning of mathematics at schools, we seek to investigate how to make it understandable and interesting study of logarithms in high school and what’s the possibility of using the Problem Solving Methodology for it. The methodological approach of the research comprised theoretical studies on the Troubleshooting and teaching methodology; detailed on the powers and properties studies as well as logarithms; development and implementation of a sequence of learning problems involving various types; analysis and discussion of the results listed. The problems have been arranged in a way that students might work with all concepts and properties of logarithms required for high school. The sequence was applied for 23 students from the first year of high school in a cooperative school called Intelectus in Xanxere SC. For this, it was used 15 lessons of 50 minutes each, 13 for applying the teaching sequence and two of them for the application of the evaluative tests. Most of the activities were conducted in groups of two or three students. The results were obtained through the qualitative analysis of daily notes, which were recorded by the teacher researcher after each meeting, qualitative analysis of a questionnaire answered by the students at the end of the work and quantitative analysis of the tests. The results showed that teaching logarithms by Troubles hooting sparked off interest in students and contributed to learning occurred according to the expected. Moreover, the work contributes to the continuing education of teachers, improving and complementing the teaching sequence for future new classes of applications. Com o intuito de melhorar o ensino e a aprendizagem da Matemática nas escolas, buscamos investigar como tornar mais compreensível e interessante o estudo dos logaritmos no Ensino Médio e qual a possibilidade de se usar a Metodologia da Resolução de Problemas para isso. O percurso metodológico da investigação compreendeu estudos teórico sobre a Resolução de Problemas como metodologia de ensino; estudos detalhados sobre as potências e suas propriedades, bem como dos logaritmos; elaboração e aplicação de uma sequência de ensino envolvendo problemas de diversos tipos; análise e discussão dos resultados coletados. Os problemas foram dispostos de tal forma que os alunos puderam trabalhar com todos os conceitos e propriedades dos logaritmos necessárias para o Ensino Médio. A sequência foi aplicada para 23 estudantes do 1◦ ano do Ensino Médio, em uma escola cooperativa da cidade de Xanxerê - SC, o Colégio Intelectus. Para isso foram utilizadas 15 aulas de 50 minutos cada, sendo 13 para aplicação da sequência de ensino e 2 para aplicação dos testes avaliativos. Em sua grande maioria, as atividades foram desenvolvidas em grupos de 2 ou 3 pessoas. Os resultados foram obtidos através da análise qualitativa das anotações do diário de campo, que foram registradas pelo professor pesquisador após a realização de um questionário respondido pelos alunos no final do trabalho e análise quantitativa dos testes aplicados. Os resultados apontaram que o ensino de Logaritmos por meio da Resolução de Problemas despertou o interesse nos alunos pelo conteúdo e contribuiu para que a aprendizagem ocorresse dentro do esperado. Além disso, o trabalho contribui para a formação continuada do professor, melhorando e complementando, a sequência de ensino para aplicações de futuras novas turmas. 2015-04-22T00:56:05Z 2015-04-22T00:56:05Z 2014-04-30 masterThesis FOREST, Marciano. Ensino e aprendizagem de logaritmos através da resolução de problemas. 2014. 147 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2014. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/1092 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Pato Branco Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Logarítmos
Matemática (Ensino médio) – Estudo e ensino
Solução de problemas
Logarithms
Mathematics (High School) - Study and teaching
Problem solving
spellingShingle Logarítmos
Matemática (Ensino médio) – Estudo e ensino
Solução de problemas
Logarithms
Mathematics (High School) - Study and teaching
Problem solving
Forest, Marciano
Ensino e aprendizagem de logaritmos através da resolução de problemas
description In order to improve the teaching and learning of mathematics at schools, we seek to investigate how to make it understandable and interesting study of logarithms in high school and what’s the possibility of using the Problem Solving Methodology for it. The methodological approach of the research comprised theoretical studies on the Troubleshooting and teaching methodology; detailed on the powers and properties studies as well as logarithms; development and implementation of a sequence of learning problems involving various types; analysis and discussion of the results listed. The problems have been arranged in a way that students might work with all concepts and properties of logarithms required for high school. The sequence was applied for 23 students from the first year of high school in a cooperative school called Intelectus in Xanxere SC. For this, it was used 15 lessons of 50 minutes each, 13 for applying the teaching sequence and two of them for the application of the evaluative tests. Most of the activities were conducted in groups of two or three students. The results were obtained through the qualitative analysis of daily notes, which were recorded by the teacher researcher after each meeting, qualitative analysis of a questionnaire answered by the students at the end of the work and quantitative analysis of the tests. The results showed that teaching logarithms by Troubles hooting sparked off interest in students and contributed to learning occurred according to the expected. Moreover, the work contributes to the continuing education of teachers, improving and complementing the teaching sequence for future new classes of applications.
format Dissertação
author Forest, Marciano
author_sort Forest, Marciano
title Ensino e aprendizagem de logaritmos através da resolução de problemas
title_short Ensino e aprendizagem de logaritmos através da resolução de problemas
title_full Ensino e aprendizagem de logaritmos através da resolução de problemas
title_fullStr Ensino e aprendizagem de logaritmos através da resolução de problemas
title_full_unstemmed Ensino e aprendizagem de logaritmos através da resolução de problemas
title_sort ensino e aprendizagem de logaritmos através da resolução de problemas
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2015
citation FOREST, Marciano. Ensino e aprendizagem de logaritmos através da resolução de problemas. 2014. 147 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2014.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/1092
_version_ 1805297508688068608
score 10,814766