Ambientalização curricular e a dimensão política da educação ambiental no projeto pedagógico do curso de Ciências Biológicas de uma universidade pública no estado do Paraná
The insertion of environmental themes and Environmental Education in curricula must be supported and structured in order to consider the relationships that the individual constructs with others, with nature and with oneself. Thinking about curricular ambientization (CA) in Higher Education Instituti...
Autor principal: | Schoeninger, Fernanda Patricia |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/11030 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-11030 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-110302020-11-13T13:05:31Z Ambientalização curricular e a dimensão política da educação ambiental no projeto pedagógico do curso de Ciências Biológicas de uma universidade pública no estado do Paraná Schoeninger, Fernanda Patricia Amaral, Anelize Queiroz Lima, Daniela Macedo de Amaral, Anelize Queiroz Boeno, Rosangela Maria Universidades e faculdades - Currículos Ciências da vida Educação ambiental Universities and colleges - Curricula Life sciences Environmental education CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS The insertion of environmental themes and Environmental Education in curricula must be supported and structured in order to consider the relationships that the individual constructs with others, with nature and with oneself. Thinking about curricular ambientization (CA) in Higher Education Institutions involves deepening the reflections of this proposal, which requires (re) thinking and building curricula that integrate social and environmental values and knowledge in the educational praxis. In this sense, the present work intends to collaborate with the reflection and the dialogue on Environmental Education in a Biological Sciences Degree Course of a Public University, bringing to the discussion the analysis of Environmental Education proposals in the Pedagogical Project of the Course (PPC) and the current teaching, research and extension projects on campus, analyzing the indicators of a political dimension present in the menus, disciplines, guidelines and objectives of these documents. Considering the initial formation of the future teachers, we launched a qualitative research look at concepts and approaches that permeate the educational process of the above mentioned course. As an area of knowledge involving a variety of concepts, Environmental Education (EA) encompasses a field of research that seeks to understand the framework of socioenvironmental degradation caused in the environment, social and environmental injustices and to promote constant questions and reflections about the current model of relation society - nature, intentionalities of a human praxis that must permeate a curriculum that proposes to form critical human beings who cherish citizenship, democracy, emancipation, participation and a fair environment for all. A inserção de temáticas ambientais e a Educação Ambiental nos currículos devem estar amparadas e estruturadas de modo a considerar as relações que o indivíduo constrói com os demais, com a natureza e com si próprio. Pensar a ambientalização curricular (AC) nas Instituições de Ensino Superior envolve aprofundar as reflexões dessa proposta a qual requer (re) pensar e construir currículos que integrem valores e conhecimentos socioambientais na práxis educativa. Neste sentido, o presente trabalho pretende colaborar com a reflexão e o diálogo sobre a Ambientalização Curricular, em um Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas de uma Universidade Pública, trazendo para discussão a análise de propostas de Educação Ambiental no Projeto Pedagógico do Curso (PPC) e os projetos de ensino, pesquisa e extensão circulantes no Campus, analisando os indicadores de uma dimensão política presente nas ementas, disciplinas, diretrizes e objetivos destes documentos. Considerando a formação inicial dos futuros docentes, lançamos um olhar qualitativo de pesquisa sobre conceitos e abordagens que permeiam o processo educativo do curso supracitado. Enquanto área do conhecimento envolvendo uma variedade de conceitos, a Educação Ambiental (EA) engloba um campo de pesquisa, que visa compreender o quadro de degradação socioambiental ocasionado no/ao ambiente, injustiças socioambientais e promover constantes questionamentos e reflexões sobre o atual modelo de relação sociedade - natureza, intencionalidades de uma práxis humana que devem permear um currículo que se propõe formar seres humanos críticos que prezem pela cidadania, democracia, emancipação, participação e um ambiente justo para todos. 2020-11-13T13:05:31Z 2020-11-13T13:05:31Z 2018-11-23 bachelorThesis SCHOENINGER, Fernanda Patricia. Ambientalização curricular e a dimensão política da educação ambiental no projeto pedagógico do curso de Ciências Biológicas de uma universidade pública no estado do Paraná. 2018. 51 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Dois Vizinhos, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/11030 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Dois Vizinhos Brasil Licenciatura em Ciências Biológicas UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Universidades e faculdades - Currículos Ciências da vida Educação ambiental Universities and colleges - Curricula Life sciences Environmental education CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS |
spellingShingle |
Universidades e faculdades - Currículos Ciências da vida Educação ambiental Universities and colleges - Curricula Life sciences Environmental education CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS Schoeninger, Fernanda Patricia Ambientalização curricular e a dimensão política da educação ambiental no projeto pedagógico do curso de Ciências Biológicas de uma universidade pública no estado do Paraná |
description |
The insertion of environmental themes and Environmental Education in curricula must be supported and structured in order to consider the relationships that the individual constructs with others, with nature and with oneself. Thinking about curricular ambientization (CA) in Higher Education Institutions involves deepening the reflections of this proposal, which requires (re) thinking and building curricula that integrate social and environmental values and knowledge in the educational praxis. In this sense, the present work intends to collaborate with the reflection and the dialogue on Environmental Education in a Biological Sciences Degree Course of a Public University, bringing to the discussion the analysis of Environmental Education proposals in the Pedagogical Project of the Course (PPC) and the current teaching, research and extension projects on campus, analyzing the indicators of a political dimension present in the menus, disciplines, guidelines and objectives of these documents. Considering the initial formation of the future teachers, we launched a qualitative research look at concepts and approaches that permeate the educational process of the above mentioned course. As an area of knowledge involving a variety of concepts, Environmental Education (EA) encompasses a field of research that seeks to understand the framework of socioenvironmental degradation caused in the environment, social and environmental injustices and to promote constant questions and reflections about the current model of relation society - nature, intentionalities of a human praxis that must permeate a curriculum that proposes to form critical human beings who cherish citizenship, democracy, emancipation, participation and a fair environment for all. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Schoeninger, Fernanda Patricia |
author_sort |
Schoeninger, Fernanda Patricia |
title |
Ambientalização curricular e a dimensão política da educação ambiental no projeto pedagógico do curso de Ciências Biológicas de uma universidade pública no estado do Paraná |
title_short |
Ambientalização curricular e a dimensão política da educação ambiental no projeto pedagógico do curso de Ciências Biológicas de uma universidade pública no estado do Paraná |
title_full |
Ambientalização curricular e a dimensão política da educação ambiental no projeto pedagógico do curso de Ciências Biológicas de uma universidade pública no estado do Paraná |
title_fullStr |
Ambientalização curricular e a dimensão política da educação ambiental no projeto pedagógico do curso de Ciências Biológicas de uma universidade pública no estado do Paraná |
title_full_unstemmed |
Ambientalização curricular e a dimensão política da educação ambiental no projeto pedagógico do curso de Ciências Biológicas de uma universidade pública no estado do Paraná |
title_sort |
ambientalização curricular e a dimensão política da educação ambiental no projeto pedagógico do curso de ciências biológicas de uma universidade pública no estado do paraná |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
SCHOENINGER, Fernanda Patricia. Ambientalização curricular e a dimensão política da educação ambiental no projeto pedagógico do curso de Ciências Biológicas de uma universidade pública no estado do Paraná. 2018. 51 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Dois Vizinhos, 2018. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/11030 |
_version_ |
1805303848698380288 |
score |
10,814766 |