Aplicação web para programação visual usando Raspberry Pi
In the contemporary world, computer technologies, such as desktop computers, smartphones, the internet, the web, etc., are seen as new transmitters of global information. However it arrived - if in a point that use the technologies just as a form as knowledge transmitters is not enough anymore. And...
Autor principal: | Campanha, Caroline de Souza |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/11577 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-11577 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-115772020-11-13T18:09:05Z Aplicação web para programação visual usando Raspberry Pi Campanha, Caroline de Souza Oliveira, Wellton Costa de Oliveira, Wellton Costa de Reinaldo, Francisco Antonio Fernandes Leite, Maici Duarte Robótica Raspberry Pi (Computador) Educação Programação lógica (Computação) Robotics Raspberry Pi (Computer) Education Logic programming CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO In the contemporary world, computer technologies, such as desktop computers, smartphones, the internet, the web, etc., are seen as new transmitters of global information. However it arrived - if in a point that use the technologies just as a form as knowledge transmitters is not enough anymore. And to modify those preconceived notions we have to review and improve the pedagogical concepts of teaching-learning in relation to the use of the technologies in the educational field. Our society comes from a traditional system of conservative teaching in which to insert new methods, and integrating the new technologies, is a great challenge for the educators. The thematic in use the computing in the education is being studied by specialists that research to explain the importance of the use of the technologies along the pedagogical resources, and how they can help in the development of the children’s knowledge. One of the ways in use the technology to help in the process of the teaching-learning is through the logical teaching of the programmation. The visual language of programmation can be well applied in this context, because through a problem proposed to the children, possible solutions can be developed describing, ordering, creating logical sequences metaphorically through illustrations, viewing the resolution, these environments are better to motivate and wake up the children’s interest. A web system, that make it possible to introduce the logical concept of programmation in a visual form through of an attractive interface with functions and a robotic physical prototype, built using Raspeberry PI and other components, that will be able to interpret and reproduce the programmed moves. It can introduce the knowledge, but at the same time laconic, viewing the sequential construction of infinite instructions to solve determinate problems. The union of the robotic with the logic of visual programmation, can be a facilitator element in the teaching-learning process. No mundo contemporâneo, as tecnologias computacionais, tais como computadores de mesa, smartphones, internet, web, etc, são vistas como novas transmissoras de informação global. Porém, chegou-se a um ponto que utilizar tais tecnologias somente para transmissão de informção não se faz mais suficiente.Para modificar esses conceitos já pré-estabelecidos temos que rever e aprimorar os conceitos pedagógicos de ensino aprendizagem com relação ao uso das tecnologias no âmbito educacional. Nossa sociedade vem de um tradicional sistema de ensino conservador, onde fazer a inserção de novos métodos integrando as novas tecnologias é um grande desafio para educadores. A temática da utilização da informática na educação vem sendo estudada por especialistas que buscam explanar a importância do uso das tecnologias aliadas aos recursos pedagógicos e como eles podem auxiliar no desenvolvimento do conhecimento dos estudantes. Uma das formas de utilizar as tecnologias para auxiliar no processo ensino-aprendizagem é através do ensino de lógica de programação visual que pode ser bem aplicada nesse contexto, pois através de um problema proposto as crianças podem desenvolver possíveis soluções. Descrevendo, ordenando, criando sequências lógicas metaforicamente através de ilustrações, visualizando a sua resolução, esses ambientes são mais propícios a motivar e despertar o interesse das crianças. Um sistema web, que possibilite introduzir o conceito de lógica de programação visual através de uma interface atrativa com funções e um protótipo robótico físico construído usando Raspeberry PI e outros componentes , que seja capaz de interpretar e reproduzir os movimentos programados. Pode introduzir o conhecimento mesmo que de forma lacônica, visando a construção sequencial de instruções finitas para solucionar determinados problemas. A união da robótica com a lógica de programação visual pode ser um elemento facilitador no processo ensino-aprendizagem. 2020-11-13T18:09:05Z 2020-11-13T18:09:05Z 2017-10-31 bachelorThesis CAMPANHA, Caroline de Souza. Aplicação web para programação visual usando Raspberry Pi. 2017. 47 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Francisco Beltrão, 2017. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/11577 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Francisco Beltrao Brasil Licenciada em Informática UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Robótica Raspberry Pi (Computador) Educação Programação lógica (Computação) Robotics Raspberry Pi (Computer) Education Logic programming CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO |
spellingShingle |
Robótica Raspberry Pi (Computador) Educação Programação lógica (Computação) Robotics Raspberry Pi (Computer) Education Logic programming CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO Campanha, Caroline de Souza Aplicação web para programação visual usando Raspberry Pi |
description |
In the contemporary world, computer technologies, such as desktop computers, smartphones, the internet, the web, etc., are seen as new transmitters of global information. However it arrived - if in a point that use the technologies just as a form as knowledge transmitters is not enough anymore. And to modify those preconceived notions we have to review and improve the pedagogical concepts of teaching-learning in relation to the use of the technologies in the educational field. Our society comes from a traditional system of conservative teaching in which to insert new methods, and integrating the new technologies, is a great challenge for the educators. The thematic in use the computing in the education is being studied by specialists that research to explain the importance of the use of the technologies along the pedagogical resources, and how they can help in the development of the children’s knowledge. One of the ways in use the technology to help in the process of the teaching-learning is through the logical teaching of the programmation. The visual language of programmation can be well applied in this context, because through a problem proposed to the children, possible solutions can be developed describing, ordering, creating logical sequences metaphorically through illustrations, viewing the resolution, these environments are better to motivate and wake up the children’s interest. A web system, that make it possible to introduce the logical concept of programmation in a visual form through of an attractive interface with functions and a robotic physical prototype, built using Raspeberry PI and other components, that will be able to interpret and reproduce the programmed moves. It can introduce the knowledge, but at the same time laconic, viewing the sequential construction of infinite instructions to solve determinate problems. The union of the robotic with the logic of visual programmation, can be a facilitator element in the teaching-learning process. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Campanha, Caroline de Souza |
author_sort |
Campanha, Caroline de Souza |
title |
Aplicação web para programação visual usando Raspberry Pi |
title_short |
Aplicação web para programação visual usando Raspberry Pi |
title_full |
Aplicação web para programação visual usando Raspberry Pi |
title_fullStr |
Aplicação web para programação visual usando Raspberry Pi |
title_full_unstemmed |
Aplicação web para programação visual usando Raspberry Pi |
title_sort |
aplicação web para programação visual usando raspberry pi |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
CAMPANHA, Caroline de Souza. Aplicação web para programação visual usando Raspberry Pi. 2017. 47 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Francisco Beltrão, 2017. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/11577 |
_version_ |
1805305731572826112 |
score |
10,814766 |