Aplicativo educacional para auxiliar a alfabetização da língua brasileira de sinais
The education of deaf people has always been a challenge for everyone involved. In order for this challenge to be overcome, much effort and dedication from family members, teachers and the deaf himself is necessary. The use of technologies, as well as educational resources, aimed at students with de...
Autor principal: | Baldo, Mayara |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/11586 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-11586 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-115862020-11-13T18:09:13Z Aplicativo educacional para auxiliar a alfabetização da língua brasileira de sinais Educational application to assist in the literacy of the brazilian sign language Baldo, Mayara Cordeiro, Edson dos Santos Cordeiro, Edson dos Santos Varela, Paulo Júnior Reinaldo, Francisco Antonio Fernandes Tecnologia educacional Alfabetização Surdos Educational technology Literacy Deaf CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO The education of deaf people has always been a challenge for everyone involved. In order for this challenge to be overcome, much effort and dedication from family members, teachers and the deaf himself is necessary. The use of technologies, as well as educational resources, aimed at students with deafness, can minimize the difficulties and consequently improve the teaching-learning of the deaf. In this way, the present work intends to present an educational application, developed in Scratch that helps in the literacy of the deaf student and even listeners who want or need to learn the Brazilian Language of Signs - Pounds. The Scratch environment is a tool that allows the creation of the educational application, providing an interactive layout and very simple to use, as it can be executed online, on any computer or device that is connected to the internet. The application is aimed at learning signals, specifically the vowels A, E, I, O, U. It provides the user with a study and then a learning test. Although the Scratch environment has restrictions, it can be noted that it is possible to create several applications aimed at the education of deaf students, not only in literacy, but also in the literacy and learning of the Portuguese language, which is its second official language. A educação de pessoas surdas sempre foi um desafio para todos os envolvidos. Para que esse desafio seja vencido, é necessário muito empenho e dedicação dos familiares, professores e do próprio surdo. A utilização de tecnologias, bem como recursos educacionais, voltadas para alunos com surdez, podem minimizar as dificuldades e consequentemente melhorar o ensino-aprendizagem do surdo. Dessa forma, o presente trabalho tem o intuito de apresentar um aplicativo educacional, desenvolvido em Scratch para auxiliar na alfabetização do aluno surdo e até ouvintes que queiram ou necessitam aprender a Língua Brasileira de Sinais – Libras. O ambiente Scratch foi a ferramenta que possibilitou a criação do aplicativo educacional, proporcionando um layout interativo e muito simples de ser utilizado, uma vez que ele pode ser executado online, em qualquer computador ou dispositivo que esteja conectado à internet. O aplicativo é voltado para o aprendizado de sinais, especificamente nas vogais A, E, I , O, U. Permite ao usuário realizar um treino e posteriormente um teste de aprendizado. Ainda que, o ambiente Scratch tenha restrições, pode-se notar que há possibilidade de criar diversos aplicativos voltados para a educação de alunos surdos, não apenas na alfabetização, mas também no letramento e aprendizado da língua portuguesa, que é a sua segunda língua oficial. 2020-11-13T18:09:13Z 2020-11-13T18:09:13Z 2018-06-12 bachelorThesis BALDO, Mayara. Aplicativo educacional para auxiliar a alfabetização da língua brasileira de sinais. 2018. 58 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Francisco Beltrão, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/11586 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Francisco Beltrao Brasil Licenciatura em Informática UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Tecnologia educacional Alfabetização Surdos Educational technology Literacy Deaf CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO |
spellingShingle |
Tecnologia educacional Alfabetização Surdos Educational technology Literacy Deaf CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO Baldo, Mayara Aplicativo educacional para auxiliar a alfabetização da língua brasileira de sinais |
description |
The education of deaf people has always been a challenge for everyone involved. In order for this challenge to be overcome, much effort and dedication from family members, teachers and the deaf himself is necessary. The use of technologies, as well as educational resources, aimed at students with deafness, can minimize the difficulties and consequently improve the teaching-learning of the deaf. In this way, the present work intends to present an educational application, developed in Scratch that helps in the literacy of the deaf student and even listeners who want or need to learn the Brazilian Language of Signs - Pounds. The Scratch environment is a tool that allows the creation of the educational application, providing an interactive layout and very simple to use, as it can be executed online, on any computer or device that is connected to the internet. The application is aimed at learning signals, specifically the vowels A, E, I, O, U. It provides the user with a study and then a learning test. Although the Scratch environment has restrictions, it can be noted that it is possible to create several applications aimed at the education of deaf students, not only in literacy, but also in the literacy and learning of the Portuguese language, which is its second official language. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Baldo, Mayara |
author_sort |
Baldo, Mayara |
title |
Aplicativo educacional para auxiliar a alfabetização da língua brasileira de sinais |
title_short |
Aplicativo educacional para auxiliar a alfabetização da língua brasileira de sinais |
title_full |
Aplicativo educacional para auxiliar a alfabetização da língua brasileira de sinais |
title_fullStr |
Aplicativo educacional para auxiliar a alfabetização da língua brasileira de sinais |
title_full_unstemmed |
Aplicativo educacional para auxiliar a alfabetização da língua brasileira de sinais |
title_sort |
aplicativo educacional para auxiliar a alfabetização da língua brasileira de sinais |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
BALDO, Mayara. Aplicativo educacional para auxiliar a alfabetização da língua brasileira de sinais. 2018. 58 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Francisco Beltrão, 2018. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/11586 |
_version_ |
1805297523768688640 |
score |
10,814766 |