Aplicativo pedagógico para acompanhamento de cronograma e planejamento escolar
Monitoring the school schedule is very important for improvements in the student’s learning process. More and more frequent use of information and communication technologies in classrooms, bringing benefits and agility, and passing the knowledge in a more simplified way. Informatics in education bri...
Autor principal: | Oliveira, Evandro Gilson |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/11588 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-11588 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-115882020-11-13T18:09:15Z Aplicativo pedagógico para acompanhamento de cronograma e planejamento escolar Oliveira, Evandro Gilson Hotz, Celso Medeiros, Leonardo Leite, Maici Duarte Hotz, Celso Medeiros, Leonardo Reinaldo, Francisco Antonio Fernandes Aplicativos móveis Tecnologia educacional Análise de interação na educação Mobile apps Educational technology Interaction analysis in education CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO Monitoring the school schedule is very important for improvements in the student’s learning process. More and more frequent use of information and communication technologies in classrooms, bringing benefits and agility, and passing the knowledge in a more simplified way. Informatics in education brings possibilities and better interaction among students, building their knowledge. Thus, the work developed aims to aggregate in this issue, using information technology in education, presenting students with simplicity and in a practical way to organize and be informed about their commitments and duties regarding the enrolled subjects. The case presented here is to treat the related information in a particular discipline in a single environment, being an easy-to-use environment, used on a day-to-day basis, and present with its users: Smartphone. Developed a practical application, in this case being read-only for students after completing their registration. For teachers using Windows environment, but also easy to use, being to expose content and messages to students. The application and program, developed in a spiral model, to be made easier maintenance, to be developed and revised, and to be able to have a facility for future changes. Its implementation occurred after a structure was built using the software engineering and data analysis of the proposed system, where it was implemented with the help of the Embarcadero IDE tool, presenting significant advantages because it contains a vast library and being an object oriented tool making its development. After its development, all the necessary tests were carried out to identify possible errors, as well as its validation, being ready for use in the classroom. Coming to the conclusion that the use of information technology tools and communication, add to the teaching and the school environment, bringing practicality and motivation to students and teachers. O acompanhamento do cronograma escolar é muito importante para melhorias no processo de aprendizagem do aluno. É cada vez mais frequente o uso de tecnologias de informação e comunicação em salas de aulas, trazendo benefícios e agilidade, além de passar o conhecimento de uma forma mais simplificada. A informática na educação traz possibilidade e melhor interação entre alunos, construindo o seu conhecimento. Dessa forma, o trabalho desenvolvido visa agregar neste quesito, utilizando a informática na educação, apresentando aos alunos mais simplicidade e de uma forma prática organizar e ficar informado sobre seus compromissos e deveres referente as disciplinas matriculadas. O caso apresentado aqui, é tratar as informações relacionadas em determinada disciplina em um único ambiente, sendo um ambiente de fácil acesso, utilizado no dia a dia, e que está presente com seus usuários: o Smartphone. Desenvolvido um aplicativo prático, neste caso sendo somente leitura para alunos após realizar o seu cadastro. Para professores utilizando ambiente Windows, mas também de fácil utilização, sendo para expor conteúdos e recados para alunos. O aplicativo e o programa, desenvolvidos em um modelo espiral, para ser feito uma manutenção mais fácil, por ser desenvolvido e revisado, e poder ter uma facilidade para mudanças futuras. Sua implementação ocorreu após ser construído uma estrutura utilizando a engenharia de software e análise dos dados do sistema proposto, onde foi implementado com ajuda da ferramenta IDE Embarcadero, apresentando vantagens significativas por conter uma biblioteca vasta e ser uma ferramenta orientada a objetos tornando prático o seu desenvolvimento. Após seu desenvolvimento foi realizado todos os testes devidos para identificar erros possíveis, assim feito sua validação, ficando pronto para o uso em sala de aula. Chegando à conclusão de que a utilização de ferramentas de tecnologias da informação e comunicação, agregam ao ensino e ao ambiente escolar, trazendo praticidade e motivação aos alunos e professores. 2020-11-13T18:09:15Z 2020-11-13T18:09:15Z 2018-06-05 bachelorThesis OLIVEIRA, Evandro Gilson. Aplicativo pedagógico para acompanhamento de cronograma e planejamento escolar. 2018. 57 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Francisco Beltrão, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/11588 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Francisco Beltrao Brasil Licenciatura em Informática UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Aplicativos móveis Tecnologia educacional Análise de interação na educação Mobile apps Educational technology Interaction analysis in education CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO |
spellingShingle |
Aplicativos móveis Tecnologia educacional Análise de interação na educação Mobile apps Educational technology Interaction analysis in education CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO Oliveira, Evandro Gilson Aplicativo pedagógico para acompanhamento de cronograma e planejamento escolar |
description |
Monitoring the school schedule is very important for improvements in the student’s learning process. More and more frequent use of information and communication technologies in classrooms, bringing benefits and agility, and passing the knowledge in a more simplified way. Informatics in education brings possibilities and better interaction among students, building their knowledge. Thus, the work developed aims to aggregate in this issue, using information technology in education, presenting students with simplicity and in a practical way to organize and be informed about their commitments and duties regarding the enrolled subjects. The case presented here is to treat the related information in a particular discipline in a single environment, being an easy-to-use environment, used on a day-to-day basis, and present with its users: Smartphone. Developed a practical application, in this case being read-only for students after completing their registration. For teachers using Windows environment, but also easy to use, being to expose content and messages to students. The application and program, developed in a spiral model, to be made easier maintenance, to be developed and revised, and to be able to have a facility for future changes. Its implementation occurred after a structure was built using the software engineering and data analysis of the proposed system, where it was implemented with the help of the Embarcadero IDE tool, presenting significant advantages because it contains a vast library and being an object oriented tool making its development. After its development, all the necessary tests were carried out to identify possible errors, as well as its validation, being ready for use in the classroom. Coming to the conclusion that the use of information technology tools and communication, add to the teaching and the school environment, bringing practicality and motivation to students and teachers. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Oliveira, Evandro Gilson |
author_sort |
Oliveira, Evandro Gilson |
title |
Aplicativo pedagógico para acompanhamento de cronograma e planejamento escolar |
title_short |
Aplicativo pedagógico para acompanhamento de cronograma e planejamento escolar |
title_full |
Aplicativo pedagógico para acompanhamento de cronograma e planejamento escolar |
title_fullStr |
Aplicativo pedagógico para acompanhamento de cronograma e planejamento escolar |
title_full_unstemmed |
Aplicativo pedagógico para acompanhamento de cronograma e planejamento escolar |
title_sort |
aplicativo pedagógico para acompanhamento de cronograma e planejamento escolar |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
OLIVEIRA, Evandro Gilson. Aplicativo pedagógico para acompanhamento de cronograma e planejamento escolar. 2018. 57 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Francisco Beltrão, 2018. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/11588 |
_version_ |
1805297524406222848 |
score |
10,814766 |