Otimização na coleta de resíduos sólidos através de um modelo de designação
Operational Research proves to be an important tool for organizations to optimize results. Finding the best mathematical model for real problems always differs from a successful company. Among the highlights of the Operational Research, transportation problems, especially the designation of routes,...
Autor principal: | Lopes, André Leonardo Franson |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/12278 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-12278 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-122782020-11-16T11:41:40Z Otimização na coleta de resíduos sólidos através de um modelo de designação Waste collection optimization using a designation model Lopes, André Leonardo Franson Tondato, Rogério Ferreira, José Ângelo Tondato, Silvana Rodrigues Quintilhano Tondato, Rogério Lixo - Eliminação Caminhões - Rotas Pesquisa operacional Modelos matemáticos Refuse and refuse disposal Truck - Routes Operations research Mathematical models CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO Operational Research proves to be an important tool for organizations to optimize results. Finding the best mathematical model for real problems always differs from a successful company. Among the highlights of the Operational Research, transportation problems, especially the designation of routes, consist of establishing the best routes to reduce the costs of the operation, be it delivery, collection or even the two simultaneously. As shown by several authors, the determination of a route to optimize the collection of waste became the main objective for the companies responsible for the collection and destination of waste. Thus, in this work, the main objective is the optimization of the garbage collection routes performed by a company in the north of Paraná, mainly using the designation of routes to better allocation of collection trucks. As a methodology, the field research has used to obtain the most important data of the studied company, such as the distances between the sectors and the capacity of the trucks, as well as the construction of the model and transcription of the data for the constructed mathematical model calculation. As results, a better distribution of the total distance traveled during the week has observed, as well as a reduction of approximately 12% in the days of greater demand. In addition, the total weekly distance reduced by 5%, which means reducing maintenance costs, fuel consumption and emission of pollutants. A Pesquisa Operacional mostra ser uma importante ferramenta para as organizações que buscam otimizar os resultados. Buscar o melhor modelo matemático para problemas reais quase sempre difere uma empresa de sucesso. Dentre os destaques da Pesquisa Operacional, os problemas de transporte, sobretudo a designação de rotas, consistem em estabelecer as melhores rotas para diminuir os custos da operação, seja ela de entrega, coleta ou até os dois simultaneamente. Como mostrado por diversos autores, a determinação de uma rota para otimizar a coleta de resíduos tornou-se o principal objetivo para as empresas responsáveis pela coleta e destino dos resíduos. Sendo assim, neste trabalho, tem-se como objetivo principal a otimização de rotas de coleta de lixo realizadas por uma empresa em uma cidade do norte do Paraná, sobretudo, com a utilização de designação de rotas para melhor alocação dos caminhões de coleta. Como metodologia, utilizou-se a pesquisa de campo para a obtenção dos dados mais importantes da empresa estudada, como as distâncias entre os setores e capacidade dos caminhões, bem como a construção do modelo e transcrição dos dados para o modelo matemático construído. Como resultados, observou-se uma melhor distribuição da distância total percorrida durante a semana, bem como uma redução de aproximadamente 12% nos dias de maior demanda. Além disso, a distância total semanal foi reduzida em 5%, o que implica em redução de custos de manutenção, consumo de combustível e emissão de poluentes. 2020-11-16T11:41:40Z 2020-11-16T11:41:40Z 2019-06-25 bachelorThesis LOPES, André Leonardo Franson. Otimização na coleta de resíduos sólidos através de um modelo de designação. 2019. 32 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, 2019. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/12278 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Londrina Brasil Engenharia de Produção UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Lixo - Eliminação Caminhões - Rotas Pesquisa operacional Modelos matemáticos Refuse and refuse disposal Truck - Routes Operations research Mathematical models CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO |
spellingShingle |
Lixo - Eliminação Caminhões - Rotas Pesquisa operacional Modelos matemáticos Refuse and refuse disposal Truck - Routes Operations research Mathematical models CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO Lopes, André Leonardo Franson Otimização na coleta de resíduos sólidos através de um modelo de designação |
description |
Operational Research proves to be an important tool for organizations to optimize results. Finding the best mathematical model for real problems always differs from a successful company. Among the highlights of the Operational Research, transportation problems, especially the designation of routes, consist of establishing the best routes to reduce the costs of the operation, be it delivery, collection or even the two simultaneously. As shown by several authors, the determination of a route to optimize the collection of waste became the main objective for the companies responsible for the collection and destination of waste. Thus, in this work, the main objective is the optimization of the garbage collection routes performed by a company in the north of Paraná, mainly using the designation of routes to better allocation of collection trucks. As a methodology, the field research has used to obtain the most important data of the studied company, such as the distances between the sectors and the capacity of the trucks, as well as the construction of the model and transcription of the data for the constructed mathematical model calculation. As results, a better distribution of the total distance traveled during the week has observed, as well as a reduction of approximately 12% in the days of greater demand. In addition, the total weekly distance reduced by 5%, which means reducing maintenance costs, fuel consumption and emission of pollutants. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Lopes, André Leonardo Franson |
author_sort |
Lopes, André Leonardo Franson |
title |
Otimização na coleta de resíduos sólidos através de um modelo de designação |
title_short |
Otimização na coleta de resíduos sólidos através de um modelo de designação |
title_full |
Otimização na coleta de resíduos sólidos através de um modelo de designação |
title_fullStr |
Otimização na coleta de resíduos sólidos através de um modelo de designação |
title_full_unstemmed |
Otimização na coleta de resíduos sólidos através de um modelo de designação |
title_sort |
otimização na coleta de resíduos sólidos através de um modelo de designação |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
LOPES, André Leonardo Franson. Otimização na coleta de resíduos sólidos através de um modelo de designação. 2019. 32 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, 2019. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/12278 |
_version_ |
1805305749236088832 |
score |
10,814766 |