Um estudo autorreferente: a importância do estágio supervisionado na formação do licenciando em química
The initial formation is a crucial moment of socialization and construction of professional teacher identity, period in which the students are instructed to the appropriation of the necessary knowledge to mobilize in the action, the experiences acquired during the graduation. In Chemistry Degree, pe...
Autor principal: | Baldaquim, Matheus Junior |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/12333 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-12333 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-123332020-11-16T11:58:44Z Um estudo autorreferente: a importância do estágio supervisionado na formação do licenciando em química A self-referential study: the importance of supervised internship in the academic education of chemistry graduates Baldaquim, Matheus Junior Charallo, Thalita Gabriela Comar Figueiredo, Márcia Camilo Charallo, Thalita Gabriela Comar Figueiredo, Márcia Camilo Prais, Jacqueline Lidiane de Souza Assaí, Natany Dayani de Souza Química - Estudo e ensino (Superior) Programas de estágios Professores - Formação Chemistry - Education, higher Internship programs Teachers, Training of CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA The initial formation is a crucial moment of socialization and construction of professional teacher identity, period in which the students are instructed to the appropriation of the necessary knowledge to mobilize in the action, the experiences acquired during the graduation. In Chemistry Degree, pedagogical disciplines combined with the experiences obtained during the development of the supervised internships, give the students the opportunity to experience in practice the exercise of teaching, valuing the experiential character and the self-reflexive potential. Therefore, this research aims to produce a self-narrative that presents the contributions of Supervised Internships for the construction of the teaching identity of the Chemistry student. For a study effect, an autonomous analysis was prioritized as a qualitative research approach. The data applied were theoretical, methodological, experimental and observations lived during the disciplines of supervised internships I, II, III and IV, from the Licentiate degree in Chemistry by the Federal Technological University of Paraná (UTFPR), Campus Londrina. It is understood that the stages are of extreme importance for an initial formation of the student, because it is a moment in which one learns with a respect of the lived reality so that it allows a construction of its educational identity. A formação inicial é um momento crucial de socialização e construção da identidade profissional docente, período em que os estudantes são instruídos para a apropriação dos saberes necessários para mobilizar na ação, as experiências adquiridas ao longo da graduação. No curso de Licenciatura em Química, as disciplinas pedagógicas aliadas as experiências obtidas durante o desenvolvimento dos estágios supervisionados, proporcionam aos licenciandos a oportunidade de vivenciar na prática o exercício da docência, valorizando o caráter experiencial e o potencial autorreflexivo. Portanto, esta pesquisa tem como objetivo, produzir uma autonarrativa que apresente as contribuições dos Estágios Supervisionados para a construção da identidade docente do licenciando em Química. Para a realização desse estudo, foi priorizada a análise autonarrativa, na qual se constitui como uma abordagem de pesquisa qualitativa. Os dados utilizados foram as fundamentações teóricas, metodológicas, experiências e observações vivenciadas durante as disciplinas de estágios supervisionados I, II, III e IV, do curso de Licenciatura em Química da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), câmpus Londrina. Depreende-se que os estágios são de extrema importância para a formação inicial do aluno, porque é o momento em que se aprende com e a respeito da realidade vivenciada de tal modo que permite a construção da sua identidade docente. 2020-11-16T11:58:44Z 2020-11-16T11:58:44Z 2016-12-02 bachelorThesis BALDAQUIM, Matheus Junior. Um estudo autorreferente: a importância do estágio supervisionado na formação do licenciando em química. 2016. 52 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, 2016. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/12333 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Londrina Brasil Licenciatura em Química UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Química - Estudo e ensino (Superior) Programas de estágios Professores - Formação Chemistry - Education, higher Internship programs Teachers, Training of CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA |
spellingShingle |
Química - Estudo e ensino (Superior) Programas de estágios Professores - Formação Chemistry - Education, higher Internship programs Teachers, Training of CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA Baldaquim, Matheus Junior Um estudo autorreferente: a importância do estágio supervisionado na formação do licenciando em química |
description |
The initial formation is a crucial moment of socialization and construction of professional teacher identity, period in which the students are instructed to the appropriation of the necessary knowledge to mobilize in the action, the experiences acquired during the graduation. In Chemistry Degree, pedagogical disciplines combined with the experiences obtained during the development of the supervised internships, give the students the opportunity to experience in practice the exercise of teaching, valuing the experiential character and the self-reflexive potential. Therefore, this research aims to produce a self-narrative that presents the contributions of Supervised Internships for the construction of the teaching identity of the Chemistry student. For a study effect, an autonomous analysis was prioritized as a qualitative research approach. The data applied were theoretical, methodological, experimental and observations lived during the disciplines of supervised internships I, II, III and IV, from the Licentiate degree in Chemistry by the Federal Technological University of Paraná (UTFPR), Campus Londrina. It is understood that the stages are of extreme importance for an initial formation of the student, because it is a moment in which one learns with a respect of the lived reality so that it allows a construction of its educational identity. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Baldaquim, Matheus Junior |
author_sort |
Baldaquim, Matheus Junior |
title |
Um estudo autorreferente: a importância do estágio supervisionado na formação do licenciando em química |
title_short |
Um estudo autorreferente: a importância do estágio supervisionado na formação do licenciando em química |
title_full |
Um estudo autorreferente: a importância do estágio supervisionado na formação do licenciando em química |
title_fullStr |
Um estudo autorreferente: a importância do estágio supervisionado na formação do licenciando em química |
title_full_unstemmed |
Um estudo autorreferente: a importância do estágio supervisionado na formação do licenciando em química |
title_sort |
um estudo autorreferente: a importância do estágio supervisionado na formação do licenciando em química |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
BALDAQUIM, Matheus Junior. Um estudo autorreferente: a importância do estágio supervisionado na formação do licenciando em química. 2016. 52 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, 2016. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/12333 |
_version_ |
1805325380694835200 |
score |
10,814766 |