Ferramentas de estratégias competitivas aplicadas um empreendimento: um estudo de caso

In result of globalization, the family businesses are constantly searching for strategies intending to acquire competitive advantage in order to survive on the market. On this perspective, the realization of a strategic planning had become essential for entrepreneurs understand the environment where...

ver descrição completa

Autor principal: Silva, Pamela Goulart da
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/12737
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-12737
recordtype dspace
spelling riut-1-127372020-11-16T13:51:02Z Ferramentas de estratégias competitivas aplicadas um empreendimento: um estudo de caso Tools of competitive strategies applied in a enterprise: um estudo de caso Silva, Pamela Goulart da Pereira, Reinalda Blanco Pereira, Reinalda Blanco Melges, André Inácio Seabra Júnior, Edward Empreendedorismo Benchmarking (Administração) Planejamento Entrepreneurship Benchmarking (Management) Planning CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO In result of globalization, the family businesses are constantly searching for strategies intending to acquire competitive advantage in order to survive on the market. On this perspective, the realization of a strategic planning had become essential for entrepreneurs understand the environment where they act and seize the opportunity to distinguish themselves from the opponents. Since the aim of the research is to analyze the impact caused by the opponents in the commercial establishment and utilize the strategic tools in order to stand out against competitors, will utilize the competitive strategic tools: SWOT Analysis, Balanced Scorecard and Porter Generic Strategies. The study methodology will be of applied nature, qualitative approach (observation and open questions) and quantitively (quis). Still, the research will be descriptive and the proceeding will be a case study with survey, besides the benchmarking process. The main results generated by the research are related to the researcher’s direct observations and the analysis of the scenarios involving the strategic tools. Em decorrência da globalização, as empresas familiares estão buscando estratégias de forma constante, a propósito de adquirir vantagem competitiva para sobreviver no mercado. Nesta perspectiva, a realização de um planejamento estratégico se tornou essencial para os empresários conhecerem o ambiente em que atuam e usufruírem das oportunidades de se distinguirem dos oponentes. O intuito da pesquisa foi analisar o impacto que os adversários causaram no estabelecimento comercial e utilizar as ferramentas de estratégias competitivas para se destacarem frente aos concorrentes, como: Análise SWOT, Balanced Scorecard e Estratégias Genéricas de Porter. A metodologia do estudo foi de natureza aplicada, abordagem qualitativa (observação e perguntas abertas) e quantitativa (questionário). Ainda, a pesquisa foi descritiva e o procedimento foi um estudo de caso com levantamento, além do processo de benchmarking. Os principais resultados gerados pelo estudo foram relacionados às observações diretas do pesquisador e às análises dos cenários envolvendo as ferramentas de estratégias 2020-11-16T13:51:02Z 2020-11-16T13:51:02Z 2018-11-26 bachelorThesis SILVA, Pamela Goulart da. Ferramentas de estratégias competitivas aplicadas em um empreendimento: um estudo de caso. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Engenharia de Produção) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/12737 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Engenharia de Produção UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Empreendedorismo
Benchmarking (Administração)
Planejamento
Entrepreneurship
Benchmarking (Management)
Planning
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO
spellingShingle Empreendedorismo
Benchmarking (Administração)
Planejamento
Entrepreneurship
Benchmarking (Management)
Planning
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO
Silva, Pamela Goulart da
Ferramentas de estratégias competitivas aplicadas um empreendimento: um estudo de caso
description In result of globalization, the family businesses are constantly searching for strategies intending to acquire competitive advantage in order to survive on the market. On this perspective, the realization of a strategic planning had become essential for entrepreneurs understand the environment where they act and seize the opportunity to distinguish themselves from the opponents. Since the aim of the research is to analyze the impact caused by the opponents in the commercial establishment and utilize the strategic tools in order to stand out against competitors, will utilize the competitive strategic tools: SWOT Analysis, Balanced Scorecard and Porter Generic Strategies. The study methodology will be of applied nature, qualitative approach (observation and open questions) and quantitively (quis). Still, the research will be descriptive and the proceeding will be a case study with survey, besides the benchmarking process. The main results generated by the research are related to the researcher’s direct observations and the analysis of the scenarios involving the strategic tools.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
author Silva, Pamela Goulart da
author_sort Silva, Pamela Goulart da
title Ferramentas de estratégias competitivas aplicadas um empreendimento: um estudo de caso
title_short Ferramentas de estratégias competitivas aplicadas um empreendimento: um estudo de caso
title_full Ferramentas de estratégias competitivas aplicadas um empreendimento: um estudo de caso
title_fullStr Ferramentas de estratégias competitivas aplicadas um empreendimento: um estudo de caso
title_full_unstemmed Ferramentas de estratégias competitivas aplicadas um empreendimento: um estudo de caso
title_sort ferramentas de estratégias competitivas aplicadas um empreendimento: um estudo de caso
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation SILVA, Pamela Goulart da. Ferramentas de estratégias competitivas aplicadas em um empreendimento: um estudo de caso. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Engenharia de Produção) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/12737
_version_ 1805308269892206592
score 10,814766