Aplicação da teoria das filas na otimização do número de caixas: um estudo de caso
This work intends to show how the Queueing Theory may be used to predict the optimized number of cashiers is required at a certain time to attend the demand of a store. The research’s object is the reality of a store with a great number of customers, and which uses the single line system for cashier...
Principais autores: | Figueiredo, Danielle Durski, Rocha, Silvana Heidemann |
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Formato: | Artigo |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Curitiba
2015
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Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/1348 |
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riut-1-13482015-08-08T06:00:20Z Aplicação da teoria das filas na otimização do número de caixas: um estudo de caso Figueiredo, Danielle Durski Rocha, Silvana Heidemann Teoria das filas Serviços ao cliente Queuing Theory Customer services This work intends to show how the Queueing Theory may be used to predict the optimized number of cashiers is required at a certain time to attend the demand of a store. The research’s object is the reality of a store with a great number of customers, and which uses the single line system for cashiers. In order to calculate the optimized number, this work adopts as starting point the condition that the probability of a customer to exceed a pre-determined average time in line is small. Through sample studies, a quantitative model of line type M/M/c (Exponential, Exponential, c service channels) was proposed for the case under analysis. Currently, the considered store adopts a system named Agifi la to control the number of customers at the cashier’s single line. This work compares the proposed model, based on predictions, with the Agifi la system, which is grounded on momentary control, in order to clarify both the model effi ciency and the referenced system. Este trabalho procura mostrar como a Teoria das Filas pode ser utilizada para se prever o número otimizado de caixas necessários num momento para atender a demanda de uma loja. O objeto de pesquisa é a realidade de uma loja com grande número de clientes e que utiliza fi la única para os caixas. Para o cálculo do referido número otimizado, aqui é adotado como ponto de partida a condição de que seja pequena a probabilidade do tempo médio de espera de um cliente na fi la ultrapassar um valor pré-estabelecido. Através de estudos amostrais, foi proposto para o caso em análise um modelo quantitativo de fi la do tipo M/M/c (Exponencial, Exponencial, c canais de atendimento). Atualmente, a loja em questão adota um sistema, denominado Agifi la, de controle para o número de clientes na fi la única dos caixas. Neste trabalho é feita uma comparação entre o modelo de fi la proposto, fundamentado em previsões, com o sistema Agifi la, fundamentado em controle momentâneo, de maneira a esclarecer a efi ciência tanto do modelo como a do referido sistema. 2015-08-07T17:22:29Z 2015-08-07T17:22:29Z 2010 article 21769192 http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/1348 por Revista Iniciação Científica http://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/iccesumar/article/view/1300 Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional. Disponível em: <http://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/iccesumar/about/submissions#copyrightNotice>. Acesso em: 07 ago. 2015. application/pdf Curitiba |
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Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
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Português |
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Teoria das filas Serviços ao cliente Queuing Theory Customer services |
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Teoria das filas Serviços ao cliente Queuing Theory Customer services Figueiredo, Danielle Durski Rocha, Silvana Heidemann Aplicação da teoria das filas na otimização do número de caixas: um estudo de caso |
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This work intends to show how the Queueing Theory may be used to predict the optimized number of cashiers is required at a certain time to attend the demand of a store. The research’s object is the reality of a store with a great number of customers, and which uses the single line system for cashiers. In order to calculate the optimized number, this work adopts as starting point the condition that the probability of a customer to exceed a pre-determined average time in line is small. Through sample studies, a quantitative model of line type M/M/c (Exponential, Exponential, c service channels) was proposed for the case under analysis. Currently, the considered store adopts a system named Agifi la to control the number of customers at the cashier’s single line. This work compares the proposed model, based on predictions, with the Agifi la system, which is grounded on momentary control, in order to clarify both the model effi ciency and the referenced system. |
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