Desenvolvimento de um jogo interativo infantil inspirado nos conceitos da pedagogia Waldorf
This project presents the development of an interactive children's game, drawing on the concepts of Waldorf Pedagogy, created by Rudolf Steiner. In order to do so, we use methodologies that aid in structuring the project and identifying the problem within the user community of this pedagogy, as...
Autor principal: | Sousa, Amanda Schneider de Lima |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/13787 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-13787 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-137872020-11-16T19:23:20Z Desenvolvimento de um jogo interativo infantil inspirado nos conceitos da pedagogia Waldorf Development of an interactive game inspired by the concepts of Waldorf Pedagogy Sousa, Amanda Schneider de Lima Ribeiro, Rosamélia Parizotto Medeiros, Cindy Renate Piassetta Xavier Gapski, Maria Leni Ribeiro, Rosamélia Parizotto Lucca, André de Souza Jogos Waldorf, Método de educação Desenho (Projetos) Desenho técnico Arquivos da Web desenho gráfico Games Waldorf method of education Design Mechanical drawing Web archives graphic design CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DESENHO INDUSTRIAL This project presents the development of an interactive children's game, drawing on the concepts of Waldorf Pedagogy, created by Rudolf Steiner. In order to do so, we use methodologies that aid in structuring the project and identifying the problem within the user community of this pedagogy, as well as the opportunity to multiply this knowledge and reach other communities through an open design project. Initially, a theoretical research guided by the basic concepts of Waldorf Pedagogy and its practical application in the school and in the design context was carried out, followed by interviews, questionnaires and moments of observation within the community. Analyzes of similar products were performed, after which it was decided that the game to be worked with would be the memory game and that it would have a material with auxiliary information. From that, it was possible to carry out a brainstorming session, followed by the initial sketches for the illustrations of the manual and the prototypes, both digital and physical, of both materials. After refinement of the alternatives, the one that best fit the initial proposal was selected, with an approach that allows the development and exploration by the child. Finally, the technical design of the pieces of the game and its manual were made available on an online platform, open for public consultation, and in which the user can learn more about the project and the Waldorf Pedagogy itself. Este projeto apresenta o desenvolvimento de um jogo interativo infantil, inspirando-se nos conceitos da Pedagogia Waldorf, criada por Rudolf Steiner. Para tanto são utilizadas metodologias que auxiliaram na estruturação do projeto e na identificação do problema dentro da comunidade usuária desta pedagogia, bem como da oportunidade de multiplicar esse conhecimento e alcançar outras comunidades através de um projeto open design. Inicialmente, foi realizada uma pesquisa teórica orientada pelos conceitos básicos da Pedagogia Waldorf e a sua aplicação prática, no contexto escolar e do design, seguida de entrevistas, questionários e momentos de observação dentro da comunidade. Foram realizadas análises de similares, após as quais definiu-se que o jogo a ser trabalhado seria o jogo da memória e que ele possuiria um material com informações auxiliares. A partir disso, pode-se dar prosseguimento a geração de alternativas do jogo, seguido dos esboços iniciais para as ilustrações do manual e dos protótipos, tanto digitais quanto físicos, de ambos os materiais. Após o refinamento das alternativas, foi selecionada aquela que melhor se encaixava na proposta inicial, com uma abordagem que possibilite o desenvolvimento e a exploração por parte da criança. Por fim, o desenho técnico das peças do jogo e o seu manual foram disponibilizados em uma plataforma online, aberta para consulta pública, e na qual o usuário pode conhecer mais sobre o projeto e sobre a própria Pedagogia Waldorf. 2020-11-16T19:23:20Z 2020-11-16T19:23:20Z 2018-06-22 bachelorThesis SOUSA, Amanda Schneider de Lima. Desenvolvimento de um jogo interativo infantil inspirado nos conceitos da pedagogia Waldorf. 2018. 153 f. Trabalho de Conclusão de Curso(Tecnologia em Design Gráfico) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/13787 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Tecnologia em Design Gráfico UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Jogos Waldorf, Método de educação Desenho (Projetos) Desenho técnico Arquivos da Web desenho gráfico Games Waldorf method of education Design Mechanical drawing Web archives graphic design CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DESENHO INDUSTRIAL |
spellingShingle |
Jogos Waldorf, Método de educação Desenho (Projetos) Desenho técnico Arquivos da Web desenho gráfico Games Waldorf method of education Design Mechanical drawing Web archives graphic design CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DESENHO INDUSTRIAL Sousa, Amanda Schneider de Lima Desenvolvimento de um jogo interativo infantil inspirado nos conceitos da pedagogia Waldorf |
description |
This project presents the development of an interactive children's game, drawing on the concepts of Waldorf Pedagogy, created by Rudolf Steiner. In order to do so, we use methodologies that aid in structuring the project and identifying the problem within the user community of this pedagogy, as well as the opportunity to multiply this knowledge and reach other communities through an open design project. Initially, a theoretical research guided by the basic concepts of Waldorf Pedagogy and its practical application in the school and in the design context was carried out, followed by interviews, questionnaires and moments of observation within the community. Analyzes of similar products were performed, after which it was decided that the game to be worked with would be the memory game and that it would have a material with auxiliary information. From that, it was possible to carry out a brainstorming session, followed by the initial sketches for the illustrations of the manual and the prototypes, both digital and physical, of both materials. After refinement of the alternatives, the one that best fit the initial proposal was selected, with an approach that allows the development and exploration by the child. Finally, the technical design of the pieces of the game and its manual were made available on an online platform, open for public consultation, and in which the user can learn more about the project and the Waldorf Pedagogy itself. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Sousa, Amanda Schneider de Lima |
author_sort |
Sousa, Amanda Schneider de Lima |
title |
Desenvolvimento de um jogo interativo infantil inspirado nos conceitos da pedagogia Waldorf |
title_short |
Desenvolvimento de um jogo interativo infantil inspirado nos conceitos da pedagogia Waldorf |
title_full |
Desenvolvimento de um jogo interativo infantil inspirado nos conceitos da pedagogia Waldorf |
title_fullStr |
Desenvolvimento de um jogo interativo infantil inspirado nos conceitos da pedagogia Waldorf |
title_full_unstemmed |
Desenvolvimento de um jogo interativo infantil inspirado nos conceitos da pedagogia Waldorf |
title_sort |
desenvolvimento de um jogo interativo infantil inspirado nos conceitos da pedagogia waldorf |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
SOUSA, Amanda Schneider de Lima. Desenvolvimento de um jogo interativo infantil inspirado nos conceitos da pedagogia Waldorf. 2018. 153 f. Trabalho de Conclusão de Curso(Tecnologia em Design Gráfico) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/13787 |
_version_ |
1805316810485006336 |
score |
10,814766 |