Coerência entre a representação gráfica da marca e a mensagem verbal da empresa

The graphic representation of brand concerns how the company wants to be seen by the consumers. The verbal communication has the same function. In this case, the graphical and verbal consistency is crucial to the construction of corporate image.This work used concepts from Graphic Design, Semiotics...

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Autor principal: Bastos, Margareth da Cunha
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/13801
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spelling riut-1-138012020-11-16T19:24:00Z Coerência entre a representação gráfica da marca e a mensagem verbal da empresa Consistency between the graphic representation of the brand and the verbal message from the company Bastos, Margareth da Cunha Medeiros, Cindy Renate Piassetta Xavier Liu, Eunice Henriques, Pamela Aragão Medeiros, Cindy Renate Piassetta Xavier Marca de produtos Projeto gráfico (Tipografia) Mensagens Brinquedos Análise de conteúdo (Comunicação) Desenho gráfico Brand name products Graphic design (Typography) Thoughtfulness Toys Content analysis (Communication) Graphic design CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DESENHO INDUSTRIAL The graphic representation of brand concerns how the company wants to be seen by the consumers. The verbal communication has the same function. In this case, the graphical and verbal consistency is crucial to the construction of corporate image.This work used concepts from Graphic Design, Semiotics and Informational Ergonomics as well as those relevant to visual identity and corporate image to analyze the Freso brand. This brand is representative of the brazilian toys manufactures. Many companies of the sector demonstrate, through the previous survey of the brands of the companies associated to the Brazilian Association of Toy Manufacturers, some disregard for the visual identity, notably for graphic and verbal inconsistency. The public’s attitude towards the brand Freso was observed through a digital survey. The questionnaire departed from the company’s self-description, which is available on its website and the results of the brand design analysis. The data collected inform the inconsistency of the messages communicated by Freso. As a result of this work, the monography was developed and, based on the study of the Freso brand, some reflections were made concerning the creation of brands that, to be perfectly integrated to the process of construction of the corporate image, must distance themselves from the graphical and written communication inconsistency. All this contributes to future studies and to the performance of the professional activity of the graphic designer. A representação gráfica de uma marca sintetiza a informação ou a experiência pretendida pelos seus idealizadores. Conceitualmente, está ligada ao tipo de negócio que representa e sua conexão com as pessoas se dá por meio de associações. É parte fundamental de um sistema de identidade visual à serviço da imagem corporativa. A mensagem verbal, aquilo que é dito ou escrito pela e sobre a empresa, assume função semelhante. Neste caso, a coerência entre a representação gráfica da marca e a mensagem verbal da empresa é um ponto crítico, e passível de observação, por parte dos responsáveis pela criação de uma marca. O presente trabalho tem por objetivo geral a análise do desenho da marca Freso, sob aspectos do Design Gráfico, da Semiótica e da Ergonomia Informacional. A marca Freso é representativa do setor de brinquedos, que no Brasil, movimenta bilhões de reais por ano. As empresas do setor demonstram, por meio do levantamento prévio das marcas das empresas associadas à Associação Brasileira dos Fabricantes de Brinquedos, pouco cuidado com a identidade visual, notadamente pela incoerência gráfica e verbal. Verifica-se a atitude do público em relação à marca Freso, por meio de pesquisa aplicada por meio digital. Formulada a partir dos resultados da análise do desenho da marca e da autodescrição da empresa, disponível em seu website, os dados coletados informam sobre a (in)coerência das mensagens comunicadas pela Freso. Esse estudo traz como resultado a monografia e a discussão sobre a coerência entre a representação gráfica da marca e a mensagem verbal da empresa, o que contribui para estudos futuros e para o desempenho da atividade profissional do designer gráfico. 2020-11-16T19:24:00Z 2020-11-16T19:24:00Z 2018-06-19 bachelorThesis BASTOS, Margareth da Cunha. Coerência entre a representação gráfica da marca e mensagem verbal da empresa: Estudo da marca Freso. 2018. 78 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Tecnologia em Design Gráfico) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/13801 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Tecnologia em Design Gráfico UTFPR
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Bastos, Margareth da Cunha
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description The graphic representation of brand concerns how the company wants to be seen by the consumers. The verbal communication has the same function. In this case, the graphical and verbal consistency is crucial to the construction of corporate image.This work used concepts from Graphic Design, Semiotics and Informational Ergonomics as well as those relevant to visual identity and corporate image to analyze the Freso brand. This brand is representative of the brazilian toys manufactures. Many companies of the sector demonstrate, through the previous survey of the brands of the companies associated to the Brazilian Association of Toy Manufacturers, some disregard for the visual identity, notably for graphic and verbal inconsistency. The public’s attitude towards the brand Freso was observed through a digital survey. The questionnaire departed from the company’s self-description, which is available on its website and the results of the brand design analysis. The data collected inform the inconsistency of the messages communicated by Freso. As a result of this work, the monography was developed and, based on the study of the Freso brand, some reflections were made concerning the creation of brands that, to be perfectly integrated to the process of construction of the corporate image, must distance themselves from the graphical and written communication inconsistency. All this contributes to future studies and to the performance of the professional activity of the graphic designer.
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