Lume: projeto de design de material escolar educacional infantil com temática de hábitos saudáveis e diversidades

The present work develops illustrations and applies in a line of children's school material, aiming to encourage healthy habits and propose alternatives of different representations that involve the diversities of ethnicities. Applying them in a collection of school material for children, the t...

ver descrição completa

Autor principal: Alves, Thamiris Sartori
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/13835
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-13835
recordtype dspace
spelling riut-1-138352020-11-16T19:26:08Z Lume: projeto de design de material escolar educacional infantil com temática de hábitos saudáveis e diversidades Lume: design project of children's educational school material with the theme of healthy habits and diversities Alves, Thamiris Sartori Liu, Eunice Botter, Fernanda Santos, Marinês Ribeiro dos Liu, Eunice Lucca, André de Souza Projeto gráfico (Tipografia) Materiais Ensino - Meios auxiliares Escolas Educação de crianças Hábitos de saúde Desenho industrial Graphic design (Typography) Materials Teaching - Aids and devices Schools Early childhood education Health behavior Design, Industrial CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DESENHO INDUSTRIAL The present work develops illustrations and applies in a line of children's school material, aiming to encourage healthy habits and propose alternatives of different representations that involve the diversities of ethnicities. Applying them in a collection of school material for children, the topics covered involving habits and diversities are: inclusion, persona hygiene, physical activities, good nutrition and the relationship of sustainability with the environment. Through questioning about images and objects present in the educational environment, it problematizes the influences that these artifacts have been providing for the construction of children's identity. The studies presented by this research use the bases on images present in the educational environment and the discourses presented through these representations placed for the child. The illustrations were analyzed by a small portion of the public proposed in this project. The prototypes were thought with the illustrations in order to observe results in impressions and different finishes. The results are not final models, but serve as a study for the application of illustrations in processes of different surfaces, such as fabric, plastic and paper. Thus, this work intends to show an awareness of the differences that exist in each one as a stimulus to tolerance and self-acceptance. O presente trabalho desenvolve ilustrações e aplica em uma linha de material escolar infantil, visando incentivar hábitos saudáveis e propor alternativas de representações diferentes que envolvam as diversidades de etnias. Aplicando-as em uma coleção de material escolar para crianças, as temáticas abordadas envolvendo hábitos e as diversidades são: inclusão, a higiene pessoal, atividades físicas, boa alimentação e a relação de sustentabilidade com o meio ambiente. Através de questionamentos sobre imagens e objetos presentes no ambiente educacional, problematiza as influências que esses artefatos vêm proporcionando para a construção da identidade das crianças. Os estudos apresentados por essa pesquisa recorrem às bases sobre imagens presentes no ambiente educacional e os discursos apresentados por meio dessas representações colocadas para a criança. As ilustrações foram analisadas por uma pequena parcela do público proposto neste projeto. Os protótipos foram pensados com as ilustrações de forma a observar resultados em impressões e acabamentos diferentes. Os resultados não são modelos finais, porém servem como estudo para aplicação de ilustrações em processos de superfícies diferentes, sendo o tecido, o plástico e o papel. Assim, este trabalho pretende mostrar uma consciência das diferenças que existem em cada um como estímulo a tolerância e à autoaceitação. 2020-11-16T19:26:07Z 2020-11-16T19:26:07Z 2017-11-27 bachelorThesis ALVES, Thamiris Sartori. Lume: projeto de design de material escolar educacional infantil com temática de hábitos saudáveis e diversidades. 2017. 109 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Tecnologia em Design Gráfico) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2017. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/13835 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Tecnologia em Design Gráfico UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Projeto gráfico (Tipografia)
Materiais
Ensino - Meios auxiliares
Escolas
Educação de crianças
Hábitos de saúde
Desenho industrial
Graphic design (Typography)
Materials
Teaching - Aids and devices
Schools
Early childhood education
Health behavior
Design, Industrial
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DESENHO INDUSTRIAL
spellingShingle Projeto gráfico (Tipografia)
Materiais
Ensino - Meios auxiliares
Escolas
Educação de crianças
Hábitos de saúde
Desenho industrial
Graphic design (Typography)
Materials
Teaching - Aids and devices
Schools
Early childhood education
Health behavior
Design, Industrial
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DESENHO INDUSTRIAL
Alves, Thamiris Sartori
Lume: projeto de design de material escolar educacional infantil com temática de hábitos saudáveis e diversidades
description The present work develops illustrations and applies in a line of children's school material, aiming to encourage healthy habits and propose alternatives of different representations that involve the diversities of ethnicities. Applying them in a collection of school material for children, the topics covered involving habits and diversities are: inclusion, persona hygiene, physical activities, good nutrition and the relationship of sustainability with the environment. Through questioning about images and objects present in the educational environment, it problematizes the influences that these artifacts have been providing for the construction of children's identity. The studies presented by this research use the bases on images present in the educational environment and the discourses presented through these representations placed for the child. The illustrations were analyzed by a small portion of the public proposed in this project. The prototypes were thought with the illustrations in order to observe results in impressions and different finishes. The results are not final models, but serve as a study for the application of illustrations in processes of different surfaces, such as fabric, plastic and paper. Thus, this work intends to show an awareness of the differences that exist in each one as a stimulus to tolerance and self-acceptance.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
author Alves, Thamiris Sartori
author_sort Alves, Thamiris Sartori
title Lume: projeto de design de material escolar educacional infantil com temática de hábitos saudáveis e diversidades
title_short Lume: projeto de design de material escolar educacional infantil com temática de hábitos saudáveis e diversidades
title_full Lume: projeto de design de material escolar educacional infantil com temática de hábitos saudáveis e diversidades
title_fullStr Lume: projeto de design de material escolar educacional infantil com temática de hábitos saudáveis e diversidades
title_full_unstemmed Lume: projeto de design de material escolar educacional infantil com temática de hábitos saudáveis e diversidades
title_sort lume: projeto de design de material escolar educacional infantil com temática de hábitos saudáveis e diversidades
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation ALVES, Thamiris Sartori. Lume: projeto de design de material escolar educacional infantil com temática de hábitos saudáveis e diversidades. 2017. 109 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Tecnologia em Design Gráfico) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2017.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/13835
_version_ 1805310915835330560
score 10,819481