Avaliação de desempenho em instituições de ensino superior: análise bibliométrica e de conteúdo da literatura científica nacional

This survey’s purpose is to study the actual situation of the performance evaluation’s growth in the Universities under the national scientific community bias. It is characterized as exploratory-descriptive and has a qualitative and quantitative approach. The research’s tool used was the bibliometri...

ver descrição completa

Autor principal: Cella, Vanessa
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/14268
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-14268
recordtype dspace
spelling riut-1-142682020-11-17T11:53:18Z Avaliação de desempenho em instituições de ensino superior: análise bibliométrica e de conteúdo da literatura científica nacional Cella, Vanessa Bortoluzzi, Sandro César Padrões de desempenho Ensino superior - Avaliação Bibliometria Performance standards Education, Higher - Evaluation Bibliometrics Ciências Contábeis This survey’s purpose is to study the actual situation of the performance evaluation’s growth in the Universities under the national scientific community bias. It is characterized as exploratory-descriptive and has a qualitative and quantitative approach. The research’s tool used was the bibliometric analysis and content analysis. The bibliometric analysis shows inside of the bibliometric portfolio, composed by 14 articles, that: (i) there was not authors repeated inside the portfolio; (ii) the time analysis got a result, which the most productive years in articles were 2007 and 2009; (iii) the most mentioned article was “National System of Evaluation and Education’s Information (SINAES)” written by Maria Helena Guimarães de Castro published in 2000; (iv) among the 14 articles of portfolio, in which key-words were used, the most mentioned were Evaluation and SINAES;(v) the most emphasized periodicals were Evaluation – College Education Evaluation Magazine (Campinas) and Essay: Public Polices Evaluation. Regarding the content analysis was possible to point, (i) the tools and (ii) indicators, being the most used tools were; SINAES - National System of Evaluation and Education’s Information; and DEA – Data Envelopment Analysis, being both multi criteria approach; and the most used indicators were; (CPC) Course Preliminary Concept, (IGC) Course’s General Index, both used by the tool SINAES; lastly the indicators were classified by; education, research, extension, administrative and general, highlighting that indicators classified as, Education, were the most used, corresponded to 63% of the sample. Esta pesquisa tem por objetivo levantar a situação atual do desenvolvimento da avaliação de desempenho em instituições de ensino superior sob o viés da comunidade científica nacional. O trabalho caracterizou-se como exploratório descritivo e a abordagem qualitativa e quantitativa. O instrumento de pesquisa utilizado foi à análise bibliométrica e a análise de conteúdo. A análise bibliométrica evidenciou dentro do portfólio bibliográfico; formado por 14 artigos, que: (i) não houve repetições de autores dentro do portfólio; (ii) a análise temporal obteve um resultado de que a produção superior de artigos foram dos anos de 2007 e 2009; (iii) o artigo mais citado é o, “Sistemas Nacionais de Avaliação e de Informações Educacionais” elaborado por Maria Helena Guimarães de Castro publicado em 2000; (iv) dos 14 artigos do portfólio que utilizaram palavras-chave, a mais utilizado foi, Avaliação e SINAES; (v) e os periódicos de maior destaque são, Avaliação – Revista de Avaliação da Educação Superior (Campinas) e Ensaio: Avaliação de Políticas Públicas. Quanto à análise de conteúdo foi possível evidenciar, (i) ferramentas e (ii) indicadores; sendo que as ferramentas mais utilizadas foram; SINAES – Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior; e DEA - Análise Envoltória de Dados, sendo as duas de abordagem multicritério; e os indicadores mais utilizados foram; (CPC) Conceito Preliminar do Curso, (IGC) Índice Geral de Cursos, ambos utilizados pela ferramenta SINAES; por fim os indicadores foram classificados em; ensino, pesquisa, extensão, administrativos e geral, evidenciando que os indicadores classificados como, Ensino, foram os mais usados, corresponderam a 63% da amostra. 2020-11-17T11:53:18Z 2020-11-17T11:53:18Z 2014-10-09 bachelorThesis CELLA, Vanessa. Avaliação de desempenho em instituições de ensino superior: análise bibliométrica e de conteúdo da literatura científica nacional. 2014. 72 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2014. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/14268 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Pato Branco Ciências Contábeis
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Padrões de desempenho
Ensino superior - Avaliação
Bibliometria
Performance standards
Education, Higher - Evaluation
Bibliometrics
Ciências Contábeis
spellingShingle Padrões de desempenho
Ensino superior - Avaliação
Bibliometria
Performance standards
Education, Higher - Evaluation
Bibliometrics
Ciências Contábeis
Cella, Vanessa
Avaliação de desempenho em instituições de ensino superior: análise bibliométrica e de conteúdo da literatura científica nacional
description This survey’s purpose is to study the actual situation of the performance evaluation’s growth in the Universities under the national scientific community bias. It is characterized as exploratory-descriptive and has a qualitative and quantitative approach. The research’s tool used was the bibliometric analysis and content analysis. The bibliometric analysis shows inside of the bibliometric portfolio, composed by 14 articles, that: (i) there was not authors repeated inside the portfolio; (ii) the time analysis got a result, which the most productive years in articles were 2007 and 2009; (iii) the most mentioned article was “National System of Evaluation and Education’s Information (SINAES)” written by Maria Helena Guimarães de Castro published in 2000; (iv) among the 14 articles of portfolio, in which key-words were used, the most mentioned were Evaluation and SINAES;(v) the most emphasized periodicals were Evaluation – College Education Evaluation Magazine (Campinas) and Essay: Public Polices Evaluation. Regarding the content analysis was possible to point, (i) the tools and (ii) indicators, being the most used tools were; SINAES - National System of Evaluation and Education’s Information; and DEA – Data Envelopment Analysis, being both multi criteria approach; and the most used indicators were; (CPC) Course Preliminary Concept, (IGC) Course’s General Index, both used by the tool SINAES; lastly the indicators were classified by; education, research, extension, administrative and general, highlighting that indicators classified as, Education, were the most used, corresponded to 63% of the sample.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
author Cella, Vanessa
author_sort Cella, Vanessa
title Avaliação de desempenho em instituições de ensino superior: análise bibliométrica e de conteúdo da literatura científica nacional
title_short Avaliação de desempenho em instituições de ensino superior: análise bibliométrica e de conteúdo da literatura científica nacional
title_full Avaliação de desempenho em instituições de ensino superior: análise bibliométrica e de conteúdo da literatura científica nacional
title_fullStr Avaliação de desempenho em instituições de ensino superior: análise bibliométrica e de conteúdo da literatura científica nacional
title_full_unstemmed Avaliação de desempenho em instituições de ensino superior: análise bibliométrica e de conteúdo da literatura científica nacional
title_sort avaliação de desempenho em instituições de ensino superior: análise bibliométrica e de conteúdo da literatura científica nacional
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation CELLA, Vanessa. Avaliação de desempenho em instituições de ensino superior: análise bibliométrica e de conteúdo da literatura científica nacional. 2014. 72 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2014.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/14268
_version_ 1805309550504443904
score 10,814766