Avaliação de desempenho em instituições de ensino superior: análise bibliométrica e de conteúdo da literatura científica nacional
This survey’s purpose is to study the actual situation of the performance evaluation’s growth in the Universities under the national scientific community bias. It is characterized as exploratory-descriptive and has a qualitative and quantitative approach. The research’s tool used was the bibliometri...
Autor principal: | Cella, Vanessa |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/14268 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-14268 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-142682020-11-17T11:53:18Z Avaliação de desempenho em instituições de ensino superior: análise bibliométrica e de conteúdo da literatura científica nacional Cella, Vanessa Bortoluzzi, Sandro César Padrões de desempenho Ensino superior - Avaliação Bibliometria Performance standards Education, Higher - Evaluation Bibliometrics Ciências Contábeis This survey’s purpose is to study the actual situation of the performance evaluation’s growth in the Universities under the national scientific community bias. It is characterized as exploratory-descriptive and has a qualitative and quantitative approach. The research’s tool used was the bibliometric analysis and content analysis. The bibliometric analysis shows inside of the bibliometric portfolio, composed by 14 articles, that: (i) there was not authors repeated inside the portfolio; (ii) the time analysis got a result, which the most productive years in articles were 2007 and 2009; (iii) the most mentioned article was “National System of Evaluation and Education’s Information (SINAES)” written by Maria Helena Guimarães de Castro published in 2000; (iv) among the 14 articles of portfolio, in which key-words were used, the most mentioned were Evaluation and SINAES;(v) the most emphasized periodicals were Evaluation – College Education Evaluation Magazine (Campinas) and Essay: Public Polices Evaluation. Regarding the content analysis was possible to point, (i) the tools and (ii) indicators, being the most used tools were; SINAES - National System of Evaluation and Education’s Information; and DEA – Data Envelopment Analysis, being both multi criteria approach; and the most used indicators were; (CPC) Course Preliminary Concept, (IGC) Course’s General Index, both used by the tool SINAES; lastly the indicators were classified by; education, research, extension, administrative and general, highlighting that indicators classified as, Education, were the most used, corresponded to 63% of the sample. Esta pesquisa tem por objetivo levantar a situação atual do desenvolvimento da avaliação de desempenho em instituições de ensino superior sob o viés da comunidade científica nacional. O trabalho caracterizou-se como exploratório descritivo e a abordagem qualitativa e quantitativa. O instrumento de pesquisa utilizado foi à análise bibliométrica e a análise de conteúdo. A análise bibliométrica evidenciou dentro do portfólio bibliográfico; formado por 14 artigos, que: (i) não houve repetições de autores dentro do portfólio; (ii) a análise temporal obteve um resultado de que a produção superior de artigos foram dos anos de 2007 e 2009; (iii) o artigo mais citado é o, “Sistemas Nacionais de Avaliação e de Informações Educacionais” elaborado por Maria Helena Guimarães de Castro publicado em 2000; (iv) dos 14 artigos do portfólio que utilizaram palavras-chave, a mais utilizado foi, Avaliação e SINAES; (v) e os periódicos de maior destaque são, Avaliação – Revista de Avaliação da Educação Superior (Campinas) e Ensaio: Avaliação de Políticas Públicas. Quanto à análise de conteúdo foi possível evidenciar, (i) ferramentas e (ii) indicadores; sendo que as ferramentas mais utilizadas foram; SINAES – Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior; e DEA - Análise Envoltória de Dados, sendo as duas de abordagem multicritério; e os indicadores mais utilizados foram; (CPC) Conceito Preliminar do Curso, (IGC) Índice Geral de Cursos, ambos utilizados pela ferramenta SINAES; por fim os indicadores foram classificados em; ensino, pesquisa, extensão, administrativos e geral, evidenciando que os indicadores classificados como, Ensino, foram os mais usados, corresponderam a 63% da amostra. 2020-11-17T11:53:18Z 2020-11-17T11:53:18Z 2014-10-09 bachelorThesis CELLA, Vanessa. Avaliação de desempenho em instituições de ensino superior: análise bibliométrica e de conteúdo da literatura científica nacional. 2014. 72 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2014. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/14268 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Pato Branco Ciências Contábeis |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Padrões de desempenho Ensino superior - Avaliação Bibliometria Performance standards Education, Higher - Evaluation Bibliometrics Ciências Contábeis |
spellingShingle |
Padrões de desempenho Ensino superior - Avaliação Bibliometria Performance standards Education, Higher - Evaluation Bibliometrics Ciências Contábeis Cella, Vanessa Avaliação de desempenho em instituições de ensino superior: análise bibliométrica e de conteúdo da literatura científica nacional |
description |
This survey’s purpose is to study the actual situation of the performance evaluation’s growth in the Universities under the national scientific community bias. It is characterized as exploratory-descriptive and has a qualitative and quantitative approach. The research’s tool used was the bibliometric analysis and content analysis. The bibliometric analysis shows inside of the bibliometric portfolio, composed by 14 articles, that: (i) there was not authors repeated inside the portfolio; (ii) the time analysis got a result, which the most productive years in articles were 2007 and 2009; (iii) the most mentioned article was “National System of Evaluation and Education’s Information (SINAES)” written by Maria Helena Guimarães de Castro published in 2000; (iv) among the 14 articles of portfolio, in which key-words were used, the most mentioned were Evaluation and SINAES;(v) the most emphasized periodicals were Evaluation – College Education Evaluation Magazine (Campinas) and Essay: Public Polices Evaluation. Regarding the content analysis was possible to point, (i) the tools and (ii) indicators, being the most used tools were; SINAES - National System of Evaluation and Education’s Information; and DEA – Data Envelopment Analysis, being both multi criteria approach; and the most used indicators were; (CPC) Course Preliminary Concept, (IGC) Course’s General Index, both used by the tool SINAES; lastly the indicators were classified by; education, research, extension, administrative and general, highlighting that indicators classified as, Education, were the most used, corresponded to 63% of the sample. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Cella, Vanessa |
author_sort |
Cella, Vanessa |
title |
Avaliação de desempenho em instituições de ensino superior: análise bibliométrica e de conteúdo da literatura científica nacional |
title_short |
Avaliação de desempenho em instituições de ensino superior: análise bibliométrica e de conteúdo da literatura científica nacional |
title_full |
Avaliação de desempenho em instituições de ensino superior: análise bibliométrica e de conteúdo da literatura científica nacional |
title_fullStr |
Avaliação de desempenho em instituições de ensino superior: análise bibliométrica e de conteúdo da literatura científica nacional |
title_full_unstemmed |
Avaliação de desempenho em instituições de ensino superior: análise bibliométrica e de conteúdo da literatura científica nacional |
title_sort |
avaliação de desempenho em instituições de ensino superior: análise bibliométrica e de conteúdo da literatura científica nacional |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
CELLA, Vanessa. Avaliação de desempenho em instituições de ensino superior: análise bibliométrica e de conteúdo da literatura científica nacional. 2014. 72 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2014. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/14268 |
_version_ |
1805309550504443904 |
score |
10,814766 |