Influência do transporte sobre o nível de estresse dos trabalhadores: trajeto entre residência e local de trabalho

In order to distribute in different regional systems of spatial structure, the need of displacement of the population shapes to cities, with areas of circulation for binding residential, commercial and industrial nucleus. The objective of this paper was to describe the influence of transport on the...

ver descrição completa

Autor principal: Rezende, Marcos Antonio
Formato: Dissertação
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2016
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/1463
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-1463
recordtype dspace
spelling riut-1-14632016-01-30T05:00:28Z Influência do transporte sobre o nível de estresse dos trabalhadores: trajeto entre residência e local de trabalho Rezende, Marcos Antonio Frasson, Antonio Carlos Transportes - Aspectos sociais Mobilidade social Stress (Fisiologia) Qualidade de vida no trabalho Transportation - Social aspects Social mobility Stress (Physiology) Quality of work life In order to distribute in different regional systems of spatial structure, the need of displacement of the population shapes to cities, with areas of circulation for binding residential, commercial and industrial nucleus. The objective of this paper was to describe the influence of transport on the stress level of worker, which is perceived in the path between the residential and the workplace, in distinct domains with physical and psychological stressors and a domain which lists stress and transport, called of environment domain. The methodology adopted is punctuated as an applied, exploratory and predominantly quantitative research which can reveal relations of dependency between a structured instrument for surveys and demographic variables. Considering the great number of information which was created through the instrument of data collection, thus, it was appealed to Artificial Intelligence (AI) in order to perform the analysis, with techniques of Data Mining. The problem which was presented in the research is featured as: What is the influence of the transport in the path between the residential and the workplace, in relation to the stress level perceived by the worker? In this sense, in order to achieve the proposed objectives in this research was developed the Symptomatology Inventory of Stress in the Transport (SIST), instrument used in the data collection where questionnaires were routed for each one of the twenty-seven (27) Federation Units and in Federal District. For the analysis of data collected through the instrument was done the transcription of these to an electronic sheet in order to actualize the tabulation step gathering and organizing the items surveyed. The data created in this research point the population sample which is constituted for 929 workers, with predominance of 74,49% of the male gender in relation the 25,51% of the female gender. The age range of this population is between 18 and 39 years old, where the concentration of the workers situated in the age ranges between 18 and 29 years old is 32,49% and in the age range between 30 and 39 the percentage reaches 31,09% of those which use the transport system existent for the displacement in the path of residential and work. Therefore, from the result is observed that there is relation of dependency among the classes of the analyzed variables (classification of the municipalities according to the size of population BIGS1), the general indicator (low, medium and high) and that the result point indicators of the transport influence on the stress level of worker. Ao distribuir-se por diferentes sistemas regionais de estrutura espacial, a necessidade de deslocamento da população molda as cidades, com vias de circulação, para unir núcleos residenciais, comerciais e industriais. O objetivo deste trabalho foi descrever a influência do transporte sobre o nível de estresse do trabalhador, percebido no trajeto entre a residência e o local de trabalho, em domínios distintos com estressores físicos, psicológicos e um domínio que relaciona estresse e transporte, denominado de domínio ambiente. A metodologia adotada pontua-se por uma pesquisa aplicada, exploratória e predominantemente quantitativa que pode revelar relações de dependência entre um instrumento estruturado para suveys e variáveis demográficas. Considerando o grande número de informações geradas pelo instrumento de coleta de dados, recorreu-se à Inteligência Artificial (IA) para realizar a análise, com técnicas de Data Mining. O problema que se apresentou nesta pesquisa está assim caracterizado: qual é a influência do transporte no trajeto entre a residência e o local de trabalho, em relação ao nível de estresse percebido pelo trabalhador? Para alcançar os objetivos propostos nesta pesquisa desenvolveu-se o Inventário de Sintomatologia de Estresse no Transporte (ISET), instrumento utilizado na coleta de dados, em que foram encaminhados questionários para cada uma das 27 unidades da Federação e no Distrito Federal. Para a análise dos dados coletados por meio do instrumento, fez-se transcrição para uma planilha eletrônica, para efetivar a etapa de tabulação, reunindo e organizando os itens pesquisados. Os dados gerados nesta pesquisa apontam a população amostral constituída por 929 trabalhadores, com predominância de 74,49% do sexo masculino em relação a 25,51% do sexo feminino. A faixa etária desta população compreende-se entre 18 e 39 anos, em que a concentração de trabalhadores situada na faixa etária entre 18 e 29 anos é de 32,49% e na faixa entre 30 e 39 o percentual atinge 31,09%. Portanto, a partir da análise feita, observa-se que existe relação de dependência entre as classes das variáveis analisadas (classificação dos municípios conforme tamanho da população, de acordo com o Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística) e o indicador geral (baixo, médio e alto), além de apontarem indicadores da influência do transporte sob o nível de estresse do trabalhador. 2016-01-29T19:25:14Z 2016-01-29T19:25:14Z 2012-02-29 masterThesis Rezende, Marcos Antonio. Influência do transporte sobre o nível de estresse dos trabalhadores: trajeto entre residência e local de trabalho. 2012. 122 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2012. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/1463 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Ponta Grossa Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Transportes - Aspectos sociais
Mobilidade social
Stress (Fisiologia)
Qualidade de vida no trabalho
Transportation - Social aspects
Social mobility
Stress (Physiology)
Quality of work life
spellingShingle Transportes - Aspectos sociais
Mobilidade social
Stress (Fisiologia)
Qualidade de vida no trabalho
Transportation - Social aspects
Social mobility
Stress (Physiology)
Quality of work life
Rezende, Marcos Antonio
Influência do transporte sobre o nível de estresse dos trabalhadores: trajeto entre residência e local de trabalho
description In order to distribute in different regional systems of spatial structure, the need of displacement of the population shapes to cities, with areas of circulation for binding residential, commercial and industrial nucleus. The objective of this paper was to describe the influence of transport on the stress level of worker, which is perceived in the path between the residential and the workplace, in distinct domains with physical and psychological stressors and a domain which lists stress and transport, called of environment domain. The methodology adopted is punctuated as an applied, exploratory and predominantly quantitative research which can reveal relations of dependency between a structured instrument for surveys and demographic variables. Considering the great number of information which was created through the instrument of data collection, thus, it was appealed to Artificial Intelligence (AI) in order to perform the analysis, with techniques of Data Mining. The problem which was presented in the research is featured as: What is the influence of the transport in the path between the residential and the workplace, in relation to the stress level perceived by the worker? In this sense, in order to achieve the proposed objectives in this research was developed the Symptomatology Inventory of Stress in the Transport (SIST), instrument used in the data collection where questionnaires were routed for each one of the twenty-seven (27) Federation Units and in Federal District. For the analysis of data collected through the instrument was done the transcription of these to an electronic sheet in order to actualize the tabulation step gathering and organizing the items surveyed. The data created in this research point the population sample which is constituted for 929 workers, with predominance of 74,49% of the male gender in relation the 25,51% of the female gender. The age range of this population is between 18 and 39 years old, where the concentration of the workers situated in the age ranges between 18 and 29 years old is 32,49% and in the age range between 30 and 39 the percentage reaches 31,09% of those which use the transport system existent for the displacement in the path of residential and work. Therefore, from the result is observed that there is relation of dependency among the classes of the analyzed variables (classification of the municipalities according to the size of population BIGS1), the general indicator (low, medium and high) and that the result point indicators of the transport influence on the stress level of worker.
format Dissertação
author Rezende, Marcos Antonio
author_sort Rezende, Marcos Antonio
title Influência do transporte sobre o nível de estresse dos trabalhadores: trajeto entre residência e local de trabalho
title_short Influência do transporte sobre o nível de estresse dos trabalhadores: trajeto entre residência e local de trabalho
title_full Influência do transporte sobre o nível de estresse dos trabalhadores: trajeto entre residência e local de trabalho
title_fullStr Influência do transporte sobre o nível de estresse dos trabalhadores: trajeto entre residência e local de trabalho
title_full_unstemmed Influência do transporte sobre o nível de estresse dos trabalhadores: trajeto entre residência e local de trabalho
title_sort influência do transporte sobre o nível de estresse dos trabalhadores: trajeto entre residência e local de trabalho
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2016
citation Rezende, Marcos Antonio. Influência do transporte sobre o nível de estresse dos trabalhadores: trajeto entre residência e local de trabalho. 2012. 122 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2012.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/1463
_version_ 1703204940586942464
score 10,966579