Retratos da docência feminina: reflexões sobre sua representação na literatura infantil
This study is the result of the analysis of infantojuvenis literature books, in which there is the presence of the personage teacher of Portuguese Language. The choice was given to the fact of being a current theme, and often little remembered, since the teacher character plays a significant role in...
Autor principal: | Mattei, Elidinês Sandre |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/14773 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-14773 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-147732020-11-18T14:27:20Z Retratos da docência feminina: reflexões sobre sua representação na literatura infantil Portraits of female teachers: reflections on their representation in children's literature Mattei, Elidinês Sandre Marquezi, Rosangela Aparecida Marquezi, Rosangela Aparecida Consoli, Marcia Oberderfer Silva, Susiele Machry da Literatura infantojuvenil Literatura - Análise Professores Children's literature Literature - Analysis Teachers CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS This study is the result of the analysis of infantojuvenis literature books, in which there is the presence of the personage teacher of Portuguese Language. The choice was given to the fact of being a current theme, and often little remembered, since the teacher character plays a significant role in the formation of the child, but is also a very present figure in society. First, there is a collection about Child Literature, about the importance, the emergence and its relation with the school. Then, a study about the teaching profession, its achievements, some considerations about the teaching identity, the feminization occurred in the teaching profession, and the way in which it is represented in Children's Literature is carried out. And finally, the works analyzed are presented: Minhas férias, pula uma linha, parágrafo (1999), Fazendo nada (2002) and Uma escola assim, eu quero pra mim (2007). The research was developed, through a bibliographical study, having as main authors: Cademartori (2010), Coelho (2000), Lajolo and Zilberman (1999), Nóvoa (1995), Penin (2009), Geraldi (1984) Silveira (2002) among others. It was verified that many are the teachers representations that circulate in the infantojuvenis histories, be it in the clothing, the language or the daily actions practiced in the profession, which contribute so that the identity of the teacher of Portuguese can develop. Este estudo é o resultado da análise de livros de literatura infantojuvenis, em que há a presença da personagem professora de Língua Portuguesa. A escolha deu-se pelo fato, de ser um tema atual, e muitas vezes pouco lembrado, visto que a personagem professora desempenha um papel significativo na formação da criança, como também é uma figura bem presente na sociedade. Primeiramente, apresenta-se um apanhado sobre a Literatura Infantil, quanto à importância, o surgimento e a sua relação com a escola. Em seguida, é realizado um estudo acerca da profissão docente, suas conquistas, algumas considerações sobre a identidade docente, a feminização ocorrida no magistério, e a forma como é representada na Literatura Infantil. E por fim, são apresentadas as obras analisadas: Minhas férias, pula uma linha parágrafo (1999), Fazendo nada (2002) e Uma escola assim, eu quero pra mim (2007). A pesquisa desenvolveu-se, por meio de um estudo bibliográfico, tendo como principais autores: Cademartori (2010), Coelho (2000), Lajolo e Zilberman (1999), Nóvoa (1995), Penin (2009), Geraldi (1984), Silveira (2002) entre outros. Constatou-se que muitas são as representações docentes que circulam nas histórias infantojuvenis, seja no vestuário, na linguagem ou nas ações diárias exercidas na profissão, as quais contribuem para que a identidade da professora de português possa se desenvolver. 2020-11-18T14:27:20Z 2020-11-18T14:27:20Z 2017-06-19 bachelorThesis MATTEI, Elidinês Sandre. Retratos da docência feminina: reflexões sobre sua representação na literatura infantil. 2017. 54 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2017. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/14773 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Pato Branco Brasil Departamento Acadêmico de Letras Licenciatura em Letras UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Literatura infantojuvenil Literatura - Análise Professores Children's literature Literature - Analysis Teachers CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
spellingShingle |
Literatura infantojuvenil Literatura - Análise Professores Children's literature Literature - Analysis Teachers CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS Mattei, Elidinês Sandre Retratos da docência feminina: reflexões sobre sua representação na literatura infantil |
description |
This study is the result of the analysis of infantojuvenis literature books, in which there is the presence of the personage teacher of Portuguese Language. The choice was given to the fact of being a current theme, and often little remembered, since the teacher character plays a significant role in the formation of the child, but is also a very present figure in society. First, there is a collection about Child Literature, about the importance, the emergence and its relation with the school. Then, a study about the teaching profession, its achievements, some considerations about the teaching identity, the feminization occurred in the teaching profession, and the way in which it is represented in Children's Literature is carried out. And finally, the works analyzed are presented: Minhas férias, pula uma linha, parágrafo (1999), Fazendo nada (2002) and Uma escola assim, eu quero pra mim (2007). The research was developed, through a bibliographical study, having as main authors: Cademartori (2010), Coelho (2000), Lajolo and Zilberman (1999), Nóvoa (1995), Penin (2009), Geraldi (1984) Silveira (2002) among others. It was verified that many are the teachers representations that circulate in the infantojuvenis histories, be it in the clothing, the language or the daily actions practiced in the profession, which contribute so that the identity of the teacher of Portuguese can develop. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Mattei, Elidinês Sandre |
author_sort |
Mattei, Elidinês Sandre |
title |
Retratos da docência feminina: reflexões sobre sua representação na literatura infantil |
title_short |
Retratos da docência feminina: reflexões sobre sua representação na literatura infantil |
title_full |
Retratos da docência feminina: reflexões sobre sua representação na literatura infantil |
title_fullStr |
Retratos da docência feminina: reflexões sobre sua representação na literatura infantil |
title_full_unstemmed |
Retratos da docência feminina: reflexões sobre sua representação na literatura infantil |
title_sort |
retratos da docência feminina: reflexões sobre sua representação na literatura infantil |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
MATTEI, Elidinês Sandre. Retratos da docência feminina: reflexões sobre sua representação na literatura infantil. 2017. 54 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2017. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/14773 |
_version_ |
1703206194535989248 |
score |
10,966579 |