Evasão escolar na educação profissional: diagnóstico dos cursos técnicos subsequentes do Colégio Estadual de Pato Branco
The Professional Education is an area of teaching deeply interrelated to the insertion of the individuals in the world of work once under the premise of their relationship between education and work. This study aimed to depict the school evasion in the subsequent courses of Colégio Estadual de Pato...
Autor principal: | Gugelmin, Lisangela |
---|---|
Formato: | Dissertação |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2016
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/1492 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-1492 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-14922016-02-05T05:00:46Z Evasão escolar na educação profissional: diagnóstico dos cursos técnicos subsequentes do Colégio Estadual de Pato Branco Gugelmin, Lisangela Pontarolo, Edilson Ensino profissional Evasão escolar Professional education Dropouts The Professional Education is an area of teaching deeply interrelated to the insertion of the individuals in the world of work once under the premise of their relationship between education and work. This study aimed to depict the school evasion in the subsequent courses of Colégio Estadual de Pato Branco ( CEPB) through the realization of a diagnosis about the flow of the enrolments in the courses and the measure of the identified indices of evasion in the period between 2007 to 2012, as well as to identify what are the factors that are causing that. For that, the research was divided in two different stages, the first as a quantitative one which comprehended to analyze the school institution reports in order to collect data and measure the enrolments flow and the calculation of the evasion indices, and the second one as a qualitative research through semi structures interviews in order to identify the possible factors that contribute to the school dropouts. It was identified that the CEPB technical subsequent courses registered high level of evasion during the period of 2007 and 2012, considering that the highest levels were on the Administration and Informatics Technic courses and, the first years of courses have the highest levels of evasions. It was also identified that the dropouts in the subsequent courses show complexity and results of a correlation of several elements being the social and economics the most relevant for the decision of abandoning the professional education course. A Educação Profissional é uma modalidade de ensino intimamente atrelada à inserção dos indivíduos no mundo trabalho, uma vez que tem como premissa a sua relação entre educação e trabalho. Este estudo teve como objetivo caracterizar a evasão escolar nos cursos subsequentes do Colégio Estadual de Pato Branco (CEPB) através da realização de um diagnóstico sobre o fluxo de matrículas nos cursos e a mensuração dos índices de evasão identificados neles no período compreendido entre os anos de 2007 a 2012, bem como buscar identificar quais os seus fatores causadores. Para tanto a pesquisa foi dividida em duas fases, a primeira de caráter quantitativo em que foram analisados relatórios escolares da instituição para coleta de dados e mensuração do fluxo de matrículas e cálculos dos índices de evasão e a segunda fase de caráter qualitativo através de entrevistas semi-estruturadas para a identificação dos possíveis fatores que contribuem para a ocorrência do abandono escolar. Identificou-se que os cursos técnicos subsequentes do CEPB registraram índices elevados de evasão no período de 2007 a 2012, sendo que os maiores valores estão relacionados com os cursos de Técnico em Administração e Técnico em Informática, sendo que o primeiro período do curso onde são registrados os maiores índices de abandono. Identificou-se também que a evasão nos cursos subsequentes se manifesta de forma complexa e resulta de uma correlação entre diversos elementos, sendo os sociais e econômicos os mais relevantes na decisão do aluno em abandonar o curso de formação profissional. 2016-02-04T13:05:00Z 2016-02-04T13:05:00Z 2015-07-24 masterThesis GUGELMIN, Lisangela. Evasão escolar na educação profissional: diagnóstico dos cursos técnicos subsequentes do Colégio Estadual de Pato Branco. 2015. 103 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2015. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/1492 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Pato Branco Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Ensino profissional Evasão escolar Professional education Dropouts |
spellingShingle |
Ensino profissional Evasão escolar Professional education Dropouts Gugelmin, Lisangela Evasão escolar na educação profissional: diagnóstico dos cursos técnicos subsequentes do Colégio Estadual de Pato Branco |
description |
The Professional Education is an area of teaching deeply interrelated to the insertion of the individuals in the world of work once under the premise of their relationship between education and work. This study aimed to depict the school evasion in the subsequent courses of Colégio Estadual de Pato Branco ( CEPB) through the realization of a diagnosis about the flow of the enrolments in the courses and the measure of the identified indices of evasion in the period between 2007 to 2012, as well as to identify what are the factors that are causing that. For that, the research was divided in two different stages, the first as a quantitative one which comprehended to analyze the school institution reports in order to collect data and measure the enrolments flow and the calculation of the evasion indices, and the second one as a qualitative research through semi structures interviews in order to identify the possible factors that contribute to the school dropouts. It was identified that the CEPB technical subsequent courses registered high level of evasion during the period of 2007 and 2012, considering that the highest levels were on the Administration and Informatics Technic courses and, the first years of courses have the highest levels of evasions. It was also identified that the dropouts in the subsequent courses show complexity and results of a correlation of several elements being the social and economics the most relevant for the decision of abandoning the professional education course. |
format |
Dissertação |
author |
Gugelmin, Lisangela |
author_sort |
Gugelmin, Lisangela |
title |
Evasão escolar na educação profissional: diagnóstico dos cursos técnicos subsequentes do Colégio Estadual de Pato Branco |
title_short |
Evasão escolar na educação profissional: diagnóstico dos cursos técnicos subsequentes do Colégio Estadual de Pato Branco |
title_full |
Evasão escolar na educação profissional: diagnóstico dos cursos técnicos subsequentes do Colégio Estadual de Pato Branco |
title_fullStr |
Evasão escolar na educação profissional: diagnóstico dos cursos técnicos subsequentes do Colégio Estadual de Pato Branco |
title_full_unstemmed |
Evasão escolar na educação profissional: diagnóstico dos cursos técnicos subsequentes do Colégio Estadual de Pato Branco |
title_sort |
evasão escolar na educação profissional: diagnóstico dos cursos técnicos subsequentes do colégio estadual de pato branco |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2016 |
citation |
GUGELMIN, Lisangela. Evasão escolar na educação profissional: diagnóstico dos cursos técnicos subsequentes do Colégio Estadual de Pato Branco. 2015. 103 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2015. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/1492 |
_version_ |
1805316832749420544 |
score |
10,814766 |