Metodologia participativa para repositórios de recursos educacionais abertos

This research deals with the use of a participatory design methodology to develop a repository of open educational resources, the Arcaz. Discusses key aspects of neutrality and determinism of technology within the context of Social Studies of Science and Technology and presents some concepts of crit...

ver descrição completa

Autor principal: Grein, Pedro Paulo Boaventura
Formato: Dissertação
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2016
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/1688
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-1688
recordtype dspace
spelling riut-1-16882021-12-10T21:18:42Z Metodologia participativa para repositórios de recursos educacionais abertos Participatory methodology for open educational resources repository Grein, Pedro Paulo Boaventura Amaral, Marilia Abrahão http://lattes.cnpq.br/9319101798473279 Merkle, Luiz Ernesto Setti, Mariângela de Oliveira Gomes Freitas, Maria do Carmo Duarte Amaral, Marilia Abrahão Educação aberta Repositórios institucionais Projeto de sistemas Interação homem-máquina Participação social Recursos eletrônicos de informação Inovações educacionais Inovações tecnológicas Tecnologia Open learning Institutional repositories System design Human-computer interation Social participation Electronic information resources Educational innovations Technological innovations Technology CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO This research deals with the use of a participatory design methodology to develop a repository of open educational resources, the Arcaz. Discusses key aspects of neutrality and determinism of technology within the context of Social Studies of Science and Technology and presents some concepts of critical theory of technology related to the democratic construction of technological artifacts. Discusses the philosophical heritage of the movements that led to the emergence of free software, open education and open educational resources and argues that participatory design share similar ideals. It presents concepts of human-computer interaction, interaction design and user centered design, important to enhance the user experience in information systems. It addresses the participatory design as a methodology that allows the democratic participation of users in the technological construction, promoting mutual learning and active voice for the participants. Develops a participatory design methodology adapted to the Arcaz context of use and provides the procedures for the meetings conducted to apply participatory design techniques to the repository and the results obtained. It concludes with a study of some of the interventions suggested in the system and orientations for future applications of participatory practices in the development of the repository and a list of best practices, focusing on ethical principles that should guide the participatory design. Esta pesquisa trata do uso de uma metodologia de design participativo no desenvolvimento de um repositório de recursos educacionais abertos, o Arcaz. Discute aspectos da neutralidade e do determinismo da tecnologia dentro do contexto dos Estudos Sociais da Ciência e da Tecnologia e apresenta alguns conceitos da teoria crítica da tecnologia relacionados à construção democrática dos artefatos tecnológicos. Discute a herança filosófica dos movimentos que levaram ao surgimento do software livre, da educação aberta e dos recursos educacionais abertos e defende que o design participativo compartilha ideais similares. Apresenta conceitos de interação humano-computador e design de interação, além de design centrado no usuário, importantes para aprimorar a experiência do usuário em sistemas de informação. Aborda o design participativo como metodologia que possibilita a participação democrática dos usuários na construção tecnológica, promovendo o aprendizado mútuo e a voz ativa aos participantes. Desenvolve uma metodologia de design participativo adaptada ao contexto de uso do Arcaz e apresenta os procedimentos para a realização das reuniões conduzidas para aplicar as técnicas de design participativo ao repositório e os resultados obtidos. Conclui com um estudo de algumas das intervenções sugeridas no sistema e orientações para futuras aplicações de práticas participativas no desenvolvimento do repositório e uma lista de boas práticas, com foco nos princípios éticos que devem guiar o design participativo. 2016-10-13T18:56:04Z 5000 2016-10-13T18:56:04Z 2016-02-22 masterThesis GREIN, Pedro Paulo Boaventura. Metodologia participativa para repositórios de recursos educacionais abertos. 2016. 161 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologia) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2016. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/1688 por embargoedAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Programa de Pós-Graduação em Tecnologia UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Educação aberta
Repositórios institucionais
Projeto de sistemas
Interação homem-máquina
Participação social
Recursos eletrônicos de informação
Inovações educacionais
Inovações tecnológicas
Tecnologia
Open learning
Institutional repositories
System design
Human-computer interation
Social participation
Electronic information resources
Educational innovations
Technological innovations
Technology
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
spellingShingle Educação aberta
Repositórios institucionais
Projeto de sistemas
Interação homem-máquina
Participação social
Recursos eletrônicos de informação
Inovações educacionais
Inovações tecnológicas
Tecnologia
Open learning
Institutional repositories
System design
Human-computer interation
Social participation
Electronic information resources
Educational innovations
Technological innovations
Technology
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
Grein, Pedro Paulo Boaventura
Metodologia participativa para repositórios de recursos educacionais abertos
description This research deals with the use of a participatory design methodology to develop a repository of open educational resources, the Arcaz. Discusses key aspects of neutrality and determinism of technology within the context of Social Studies of Science and Technology and presents some concepts of critical theory of technology related to the democratic construction of technological artifacts. Discusses the philosophical heritage of the movements that led to the emergence of free software, open education and open educational resources and argues that participatory design share similar ideals. It presents concepts of human-computer interaction, interaction design and user centered design, important to enhance the user experience in information systems. It addresses the participatory design as a methodology that allows the democratic participation of users in the technological construction, promoting mutual learning and active voice for the participants. Develops a participatory design methodology adapted to the Arcaz context of use and provides the procedures for the meetings conducted to apply participatory design techniques to the repository and the results obtained. It concludes with a study of some of the interventions suggested in the system and orientations for future applications of participatory practices in the development of the repository and a list of best practices, focusing on ethical principles that should guide the participatory design.
format Dissertação
author Grein, Pedro Paulo Boaventura
author_sort Grein, Pedro Paulo Boaventura
title Metodologia participativa para repositórios de recursos educacionais abertos
title_short Metodologia participativa para repositórios de recursos educacionais abertos
title_full Metodologia participativa para repositórios de recursos educacionais abertos
title_fullStr Metodologia participativa para repositórios de recursos educacionais abertos
title_full_unstemmed Metodologia participativa para repositórios de recursos educacionais abertos
title_sort metodologia participativa para repositórios de recursos educacionais abertos
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2016
citation GREIN, Pedro Paulo Boaventura. Metodologia participativa para repositórios de recursos educacionais abertos. 2016. 161 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologia) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2016.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/1688
_version_ 1805318609836179456
score 10,814766