Estatística com projetos: uma alternativa de ensino e aprendizagem

This work presents the use of projects as an alternative for teaching statistics, for that it was elaborated a Project that involves the educational socioeconomic reality from the families of the students and built a link between the reality and the scholastic knowledge. This project was applied in...

ver descrição completa

Autor principal: Albani, Patricia
Formato: Dissertação
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2016
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/1715
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-1715
recordtype dspace
spelling riut-1-17152016-10-19T05:00:33Z Estatística com projetos: uma alternativa de ensino e aprendizagem Statistics with projects: an alternative teaching and learning Albani, Patricia Villalobos, Luz Delicia Castillo http://lattes.cnpq.br/7904335167917073 Villalobos, Luz Delicia Castillo Opazo, Miguel Angel Uribe Sanguino Bejarano, Santos Richard Wieller Biesdorf, João Ensino auxiliado por computador Tecnologia educacional Estratégias de aprendizagem Estatística Matemática - Estudo e ensino Computer-assisted instruction Educational technology Learning strategies Statistics Mathematics - Study and teaching CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA This work presents the use of projects as an alternative for teaching statistics, for that it was elaborated a Project that involves the educational socioeconomic reality from the families of the students and built a link between the reality and the scholastic knowledge. This project was applied in Sesi School - Pato Branco between the months of August to September 2014 with 25 students from the 1o and 2o grades from High School. To work the statistics concepts a questionnaire was applied for the parents of the students of the Project´s, they answer it and through these answers the students made frequency tables and graphs, besides measure calculations on measures of central tendency and dispersion measure. All of the construction were realized manually and in the Excel spreadsheet and some of them were chosen to be in this work to with the purpose of showing the hits and the mistakes done. The students worked in groups of 5 students, except in the last class when it was done a test referring to the contents taught in the classroom and a questionnaire for them to evaluate the project´s application. The results show that the teaching of Statistics trough projects motivate the students interest, stimulating the statistical reasoning, in addition made the students know a Math that was different from the one they have already known, with a lot of calculation but with no final objective. CAPES Este trabalho apresenta o uso de projetos como uma alternativa para o ensino de Estatística, para tanto foi elaborado um projeto que envolve a realidade sócio-econômico-educacional das famílias dos alunos a fim de construir um elo entre a realidade e o conhecimento escolar. O projeto foi aplicado no Colégio Sesi - Pato Branco entre os meses de agosto e setembro de 2014 com 25 alunos do 1o e 2o anos do Ensino Médio. Para trabalhar os conceitos estatísticos foi aplicado um questionário para os pais dos alunos participantes do projeto, os quais responderam e através dessas respostas os alunos construíram tabelas de frequências e gráficos, além de realizarem cálculos de medidas de tendência central e de dispersão. Todas as construções foram realizadas tanto manualmente quanto na planilha eletrônica Excel, sendo que algumas foram selecionadas e colocadas aqui com o intuito de apresentarem os erros e acertos cometidos. Os alunos trabalharam em equipes de 5 alunos, exceto na ´ultima aula quando foi aplicada uma avaliação referente aos conteúdos ensinados em sala de aula e um questionário para que avaliassem a aplicação do projeto. Os resultados mostraram que o ensino de Estatística através de projetos motivou o interesse do aluno, estimulando o raciocínio estatístico, além disso, fez com que conhecessem uma Matemática diferente da qual estavam acostumados, com inúmeras contas sem nenhum objetivo final. 2016-10-18T18:59:03Z 2016-10-18T18:59:03Z 2016-06-26 masterThesis ALBANI, Patricia. Estatística com projetos: uma alternativa de ensino e aprendizagem. 2015. 114 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2015. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/1715 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Pato Branco Brasil Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Ensino auxiliado por computador
Tecnologia educacional
Estratégias de aprendizagem
Estatística
Matemática - Estudo e ensino
Computer-assisted instruction
Educational technology
Learning strategies
Statistics
Mathematics - Study and teaching
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
spellingShingle Ensino auxiliado por computador
Tecnologia educacional
Estratégias de aprendizagem
Estatística
Matemática - Estudo e ensino
Computer-assisted instruction
Educational technology
Learning strategies
Statistics
Mathematics - Study and teaching
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Albani, Patricia
Estatística com projetos: uma alternativa de ensino e aprendizagem
description This work presents the use of projects as an alternative for teaching statistics, for that it was elaborated a Project that involves the educational socioeconomic reality from the families of the students and built a link between the reality and the scholastic knowledge. This project was applied in Sesi School - Pato Branco between the months of August to September 2014 with 25 students from the 1o and 2o grades from High School. To work the statistics concepts a questionnaire was applied for the parents of the students of the Project´s, they answer it and through these answers the students made frequency tables and graphs, besides measure calculations on measures of central tendency and dispersion measure. All of the construction were realized manually and in the Excel spreadsheet and some of them were chosen to be in this work to with the purpose of showing the hits and the mistakes done. The students worked in groups of 5 students, except in the last class when it was done a test referring to the contents taught in the classroom and a questionnaire for them to evaluate the project´s application. The results show that the teaching of Statistics trough projects motivate the students interest, stimulating the statistical reasoning, in addition made the students know a Math that was different from the one they have already known, with a lot of calculation but with no final objective.
format Dissertação
author Albani, Patricia
author_sort Albani, Patricia
title Estatística com projetos: uma alternativa de ensino e aprendizagem
title_short Estatística com projetos: uma alternativa de ensino e aprendizagem
title_full Estatística com projetos: uma alternativa de ensino e aprendizagem
title_fullStr Estatística com projetos: uma alternativa de ensino e aprendizagem
title_full_unstemmed Estatística com projetos: uma alternativa de ensino e aprendizagem
title_sort estatística com projetos: uma alternativa de ensino e aprendizagem
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2016
citation ALBANI, Patricia. Estatística com projetos: uma alternativa de ensino e aprendizagem. 2015. 114 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2015.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/1715
_version_ 1805303487115821056
score 10,814766