Internacionalização da educação superior: estratégias e ações da Universidade Tecnológica Federal do Paraná
The present dissertation is inserted in the internationalization of the university-level education research field and aimed to analyze the strategies and internationalization actions of the Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), locus of research. The study sought to establish the curre...
Autor principal: | Tavares, Marcelo |
---|---|
Formato: | Dissertação |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2016
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/1741 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-1741 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-17412016-10-21T05:01:52Z Internacionalização da educação superior: estratégias e ações da Universidade Tecnológica Federal do Paraná Internationalization of higher education: strategies and actions of Universidade Tecnológica Federal do Paraná Tavares, Marcelo Rubin-Oliveira, Marlize http://lattes.cnpq.br/0333386140567227 Pezarico, Giovanna http://lattes.cnpq.br/2031390761559720 Rubin-Oliveira, Marlize Franco, Maria Estela Dal Pai Santos, Gilson Ditzel Pezarico, Giovanna Ensino superior Política pública Planejamento estratégico Education, Higher Public policy Strategic planning CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The present dissertation is inserted in the internationalization of the university-level education research field and aimed to analyze the strategies and internationalization actions of the Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), locus of research. The study sought to establish the current context in which the internationalization is inserted and contextualize the research problematic presenting definitions, concepts, reasons and strategies linked to an international dimension. It also presents a historical context of the internationalization of Brazil and current public policies related to this topic. This research used content analysis to analyze institutional documents (Institutional Development Plans (2004-2017) and Management Reports (2000-2014)); semi-structured interviews (Director of International Relations, Coordinator of programs and actions related to the mobility of students, Head of the Department of Education and Dean of Research and Graduate Studies); information pertaining to the theme from the university’s website and events held in the Campus of the institution. Data were analyzed using the procedures prescribed for this type of analysis with the establishment of three categories: concepts, strategies and actions. Based on the foregoing, in terms of synthesis, could be understood that increasing the participation of UTFPR on the international scene has always been linked to the institution’s policies and goals, yet without an political institutional plan without objectives, strategies and goals established systematically. In the case of the conception of the internationalization of UTFPR it was realized that the theme currently gained more focus and greater coverage in the institution. In this context, Ciência Sem Fronteiras program contributed to, giving greater visibility to UTFPR on the world stage. From then on, specific strategies and actions are being developed in seeking internationalization under institutional perspective, of the servers, the expansion of mobility, and greater visibility of the institution in the international arena, regional integration and promotion of internationalization at the university. Overall, the management of internationalization in the institution does not have a formal project, but has specific strategies and actions seeking their expansion. Thus, the process of internationalization in UTFPR presents itself in an early stage, with strategies and actions seeking to expand the international dimension in the institution who takes singular importance to its expansion and consolidation. A presente dissertação está inserida no campo de investigação da internacionalização da educação superior e teve como objetivo geral analisar as estratégias e ações de internacionalização da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), lócus da pesquisa. O estudo buscou estabelecer o contexto atual no qual a internacionalização está inserida, bem como contextualizar a problemática de pesquisa apresentando definições, conceitos, razões e estratégias vinculadas à dimensão internacional. Ainda, apresenta um contexto histórico da internacionalização da Educação Superior no Brasil e atuais políticas públicas relacionadas a temática em questão. Esta pesquisa utilizou-se da análise de conteúdo para analisar documentos institucionais (Planos de Desenvolvimento Institucional (2004-2017) e Relatórios de Gestão (2000-2014)); entrevistas semiestruturadas (Diretor de Relações Internacionais, Coordenador de programas e ações referentes à mobilidade de estudantes, Chefe do Departamento de Educação e Pró-Reitor de Pesquisa e Pós-Graduação); informações atinentes a temática no site da universidade e eventos realizados nos Câmpus da Instituição. Os dados foram analisados mediante os procedimentos prescritos para esse tipo de análise com estabelecimento de três categorias: concepções, estratégias e ações. Ante o exposto, em termos de sínteses, pôde-se compreender que ampliar a participação da UTFPR no cenário internacional sempre esteve ligado às políticas e metas da instituição, contudo sem um plano político institucional sistematizado com objetivos, estratégias e metas estabelecidas. Em se tratando da concepção de internacionalização da UTFPR percebeu-se que a temática ganhou atualmente mais enfoque e maior abrangência na Instituição. Nesse âmbito, o Programa Ciência Sem Fronteiras contribuiu para tanto, dando maior visibilidade à UTFPR no cenário mundial. A partir de então, estratégias e ações específicas estão sendo desenvolvidas buscando a internacionalização na perspectiva institucional, dos servidores, da expansão da mobilidade, na maior visibilidade da Instituição no cenário internacional, na integração regional, bem como fomento à internacionalização na universidade. De forma geral, a gestão da internacionalização na Instituição não possui um projeto formalizado, mas possui estratégias e ações pontuais buscando sua ampliação. Desse modo, o processo de internacionalização na UTFPR apresenta-se em fase incipiente, com estratégias e ações buscando ampliar a dimensão internacional na Instituição que assumem importância singular para sua expansão e consolidação. 2016-10-20T20:04:21Z 2016-10-20T20:04:21Z 2016-02-25 masterThesis TAVARES, Marcelo. Internacionalização da educação superior: estratégias e ações da Universidade Tecnológica Federal do Paraná. 2016. 162 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2016. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/1741 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Pato Branco Brasil Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Ensino superior Política pública Planejamento estratégico Education, Higher Public policy Strategic planning CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Ensino superior Política pública Planejamento estratégico Education, Higher Public policy Strategic planning CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Tavares, Marcelo Internacionalização da educação superior: estratégias e ações da Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
description |
The present dissertation is inserted in the internationalization of the university-level education research field and aimed to analyze the strategies and internationalization actions of the Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), locus of research. The study sought to establish the current context in which the internationalization is inserted and contextualize the research problematic presenting definitions, concepts, reasons and strategies linked to an international dimension. It also presents a historical context of the internationalization of Brazil and current public policies related to this topic. This research used content analysis to analyze institutional documents (Institutional Development Plans (2004-2017) and Management Reports (2000-2014)); semi-structured interviews (Director of International Relations, Coordinator of programs and actions related to the mobility of students, Head of the Department of Education and Dean of Research and Graduate Studies); information pertaining to the theme from the university’s website and events held in the Campus of the institution. Data were analyzed using the procedures prescribed for this type of analysis with the establishment of three categories: concepts, strategies and actions. Based on the foregoing, in terms of synthesis, could be understood that increasing the participation of UTFPR on the international scene has always been linked to the institution’s policies and goals, yet without an political institutional plan without objectives, strategies and goals established systematically. In the case of the conception of the internationalization of UTFPR it was realized that the theme currently gained more focus and greater coverage in the institution. In this context, Ciência Sem Fronteiras program contributed to, giving greater visibility to UTFPR on the world stage. From then on, specific strategies and actions are being developed in seeking internationalization under institutional perspective, of the servers, the expansion of mobility, and greater visibility of the institution in the international arena, regional integration and promotion of internationalization at the university. Overall, the management of internationalization in the institution does not have a formal project, but has specific strategies and actions seeking their expansion. Thus, the process of internationalization in UTFPR presents itself in an early stage, with strategies and actions seeking to expand the international dimension in the institution who takes singular importance to its expansion and consolidation. |
format |
Dissertação |
author |
Tavares, Marcelo |
author_sort |
Tavares, Marcelo |
title |
Internacionalização da educação superior: estratégias e ações da Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
title_short |
Internacionalização da educação superior: estratégias e ações da Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
title_full |
Internacionalização da educação superior: estratégias e ações da Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
title_fullStr |
Internacionalização da educação superior: estratégias e ações da Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
title_full_unstemmed |
Internacionalização da educação superior: estratégias e ações da Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
title_sort |
internacionalização da educação superior: estratégias e ações da universidade tecnológica federal do paraná |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2016 |
citation |
TAVARES, Marcelo. Internacionalização da educação superior: estratégias e ações da Universidade Tecnológica Federal do Paraná. 2016. 162 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2016. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/1741 |
_version_ |
1805316884906639360 |
score |
10,814766 |