Interculturalidade no ambiente empresarial: relações entre brasileiros e estrangeiros na Volkswagen/Audi de São José dos Pinhais-PR

This investigation started from an interest to study the intercultural relationships between Brazilian and foreign workers in an automobile multinational company located in the outskirt area of Curitiba. The company chosen to be the setting of the research was Volkswagen/Audi located in São José dos...

ver descrição completa

Autor principal: Trevisan, Lino
Formato: Dissertação
Idioma: Português
Publicado em: Centro Federal de Educação Tecnológica do Paraná 2011
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/175
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-175
recordtype dspace
spelling riut-1-1752020-06-03T19:03:00Z Interculturalidade no ambiente empresarial: relações entre brasileiros e estrangeiros na Volkswagen/Audi de São José dos Pinhais-PR Trevisan, Lino Carvalho, Marília Gomes de Comportamento organizacional Cultura organizacional Empresas multinacionais - Aspectos sociais Relações internacionais e cultura Industria automobilística - Aspectos sociais Trabalhadores da indústria automobilística Organizational behavior Corporate culture Society and international business enterprises Culture and international relation Auto workers - social aspects Auto workers This investigation started from an interest to study the intercultural relationships between Brazilian and foreign workers in an automobile multinational company located in the outskirt area of Curitiba. The company chosen to be the setting of the research was Volkswagen/Audi located in São José dos Pinhais. The objective of this investigation was to identify difficulties employees faced in the intercultural relationships and the strategies they used to overcome the problems. Semi-structured interviews were used to collect data since this study was designed in a qualitative paradigm. Fifteen Brazilian workers and ten expatriates of the production sector and administrative department were interviewed. The concepts behind this study are the cultural, cultural diversity, intercultural relationships and organizational culture concepts. In order to better understand the representations of the two main groups interviewed - Brazilians and Germans - brief features of the culture and organizational culture of Brazil and Germany were raised. In the results of the research, Brasilian representations weere shown followed by the "expatriates". Afterwards, these representations were analyzed using the concepts which support this study showing similarities and differences of representations of the two groups interviewed concerning their intercultural relationsships in the company. The representations were grouped in blocks and organized in items, the most revealing characteristics of the opinions mentioned by the interviewees were reunited and which meets the objetive of this study. Therefore, in this investigation some general considerations were made, followed by the presentation of the difficulties identified by the employees in the intercultural relationships, and after that, the strategies used by the group to overcomme the problems. Finally, reciprocal representations of "we ant "they", which were found in the interviews of the two groups, were presented. The discussion of these representations and the attempt to analyze them is a new interpretation done by the researcher. In sum, this study is the interpretation of interpretations. Este trabalho foi motivado pelo interesse de pesquisar as relações interculturais entre trabalhadores brasileiros e estrangeiros numa empresa multinacional do setor automobilístico instalada na região metropolitana de Curitiba. A empresa selecionada para a realização da pesquisa de campo foi a Volkswagen/Audi instalada em São José dos Pinhais. A referida pesquisa teve como objetivo identificar as dificuldades enfrentadas pelos funcionários no relacionamento intercultural e as estratégias utilizadas para superá-las. Sendo uma pesquisa de natureza qualitativa, optou-se pela realização de entrevistas semi-estruturadas para a coleta de dados. Foram entrevistados quinze trabalhadores brasileiros e dez "expatriados" dos setores de produção e de administração. Utilizou-se como referencial teórico os conceitos de cultura, diversidade cultural, interculturalidade e cultura organizacional. Para melhor compreensão das representações dos dois principais grupos de entrevistados - brasileiros e alemães - fez-se também uma breve caracterização da cultura e da cultura organizacional brasileira e alemã. Na apresentação dos resultados da pesquisa, faz-se a exposição das representações dos brasileiros, depois dos expatriados, para em seguida analisá-las à luz do referencial teórico que fundamenta este trabalho, apontando semelhanças e diferenças nas representações dos dois grupos de entrevistados sobre suas relações interculturais na empresa. As representações foram agrupadas em blocos e organizadas em itens, nos quais foram reunidas as características mais reveladoras das opiniões mencionadas pelos entrevistados e que respondem ao objetivo deste trabalho. Portanto, inicia-se com algumas considerações de ordem geral, depois são apresentadas as dificuldades identificadas pelos funcionários no relacionamento intercultural, seguidas das estratégias utilizadas para superá-las. Finalmente apresenta-se as representações recíprocas do "nós" e "eles" manifestadas nas entrevistas pelos funcionários brasileiros e xpatriados. A discussão destas representações e tentativa de análise, por sua vez, é uma nova interpretação, feita pelo autor. Em síntese este trabalho é uma interpretação de interpretações. 5000-11-25 2011-10-24T16:17:20Z 2011-10-24T16:17:20Z 2001-11-26 masterThesis TREVISAN, Lino. Interculturalidade no ambiente empresarial: relações entre brasileiros e estrangeiros na Volkswagen/Audi de São José dos Pinhais-PR. 2001. 185 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologia) - Centro Federal de Educação Tecnológica do Paraná, Curitiba, 2001. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/175 por embargoedAccess application/pdf Centro Federal de Educação Tecnológica do Paraná Curitiba Programa de Pós-Graduação em Tecnologia
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Comportamento organizacional
Cultura organizacional
Empresas multinacionais - Aspectos sociais
Relações internacionais e cultura
Industria automobilística - Aspectos sociais
Trabalhadores da indústria automobilística
Organizational behavior
Corporate culture
Society and international business enterprises
Culture and international relation
Auto workers - social aspects
Auto workers
spellingShingle Comportamento organizacional
Cultura organizacional
Empresas multinacionais - Aspectos sociais
Relações internacionais e cultura
Industria automobilística - Aspectos sociais
Trabalhadores da indústria automobilística
Organizational behavior
Corporate culture
Society and international business enterprises
Culture and international relation
Auto workers - social aspects
Auto workers
Trevisan, Lino
Interculturalidade no ambiente empresarial: relações entre brasileiros e estrangeiros na Volkswagen/Audi de São José dos Pinhais-PR
description This investigation started from an interest to study the intercultural relationships between Brazilian and foreign workers in an automobile multinational company located in the outskirt area of Curitiba. The company chosen to be the setting of the research was Volkswagen/Audi located in São José dos Pinhais. The objective of this investigation was to identify difficulties employees faced in the intercultural relationships and the strategies they used to overcome the problems. Semi-structured interviews were used to collect data since this study was designed in a qualitative paradigm. Fifteen Brazilian workers and ten expatriates of the production sector and administrative department were interviewed. The concepts behind this study are the cultural, cultural diversity, intercultural relationships and organizational culture concepts. In order to better understand the representations of the two main groups interviewed - Brazilians and Germans - brief features of the culture and organizational culture of Brazil and Germany were raised. In the results of the research, Brasilian representations weere shown followed by the "expatriates". Afterwards, these representations were analyzed using the concepts which support this study showing similarities and differences of representations of the two groups interviewed concerning their intercultural relationsships in the company. The representations were grouped in blocks and organized in items, the most revealing characteristics of the opinions mentioned by the interviewees were reunited and which meets the objetive of this study. Therefore, in this investigation some general considerations were made, followed by the presentation of the difficulties identified by the employees in the intercultural relationships, and after that, the strategies used by the group to overcomme the problems. Finally, reciprocal representations of "we ant "they", which were found in the interviews of the two groups, were presented. The discussion of these representations and the attempt to analyze them is a new interpretation done by the researcher. In sum, this study is the interpretation of interpretations.
format Dissertação
author Trevisan, Lino
author_sort Trevisan, Lino
title Interculturalidade no ambiente empresarial: relações entre brasileiros e estrangeiros na Volkswagen/Audi de São José dos Pinhais-PR
title_short Interculturalidade no ambiente empresarial: relações entre brasileiros e estrangeiros na Volkswagen/Audi de São José dos Pinhais-PR
title_full Interculturalidade no ambiente empresarial: relações entre brasileiros e estrangeiros na Volkswagen/Audi de São José dos Pinhais-PR
title_fullStr Interculturalidade no ambiente empresarial: relações entre brasileiros e estrangeiros na Volkswagen/Audi de São José dos Pinhais-PR
title_full_unstemmed Interculturalidade no ambiente empresarial: relações entre brasileiros e estrangeiros na Volkswagen/Audi de São José dos Pinhais-PR
title_sort interculturalidade no ambiente empresarial: relações entre brasileiros e estrangeiros na volkswagen/audi de são josé dos pinhais-pr
publisher Centro Federal de Educação Tecnológica do Paraná
publishDate 2011
citation TREVISAN, Lino. Interculturalidade no ambiente empresarial: relações entre brasileiros e estrangeiros na Volkswagen/Audi de São José dos Pinhais-PR. 2001. 185 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologia) - Centro Federal de Educação Tecnológica do Paraná, Curitiba, 2001.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/175
_version_ 1805298930620039168
score 10,814766