Avaliação do ruído do tráfego no entorno da sede Ecoville da Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Vehicle traffic is the main cause of noise in urban environment and brings a series of hazardous effects while deteriorates the acoustic quality of universities. With that in mind, the present work objective was to measure and analyze noise pressure levels generated by vehicles around the Ecoville c...

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Autor principal: Klismam, Franciosi Pereira
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/17507
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spelling riut-1-175072020-11-20T19:38:52Z Avaliação do ruído do tráfego no entorno da sede Ecoville da Universidade Tecnológica Federal do Paraná Evaluation of traffic noise in the surroundings of câmpus Ecoville of the Universidade Tecnológica Federal do Paraná Klismam, Franciosi Pereira Catai, Rodrigo Eduardo Izzo, Ronaldo Luis dos Santos Romano, Cezar Augusto Hara, Massayuki Mário Tráfego urbano - Ruído Ruído - Medição Ruído - Normas Pressão sonora City traffic - Noise Noise - Measurement Noise - Standards Sound pressure CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO::GERENCIA DE PRODUCAO::HIGIENE E SEGURANCA DO TRABALHO Vehicle traffic is the main cause of noise in urban environment and brings a series of hazardous effects while deteriorates the acoustic quality of universities. With that in mind, the present work objective was to measure and analyze noise pressure levels generated by vehicles around the Ecoville campus of the Federal Technological University of Paraná (Universidade Tecnológica Federal do Paraná). Noise level measurements were made in 23 points. 19 of them were measured in external locations whilst 4 being measured inside the lot. Traffic around the university was the main source of this noise. Upon using the methodology explained by NBR 10151/00, equivalent continuous sound pressure level (LAeq), maximum level, and minimum level were measured, while also taking into account the number of light and heavy vehicles and motorcycles during 10 minutes per spot. Values were then compared against limits established by the World Health Organization (WHO), Curitiba’s city regulation 10625/02, NBR 10151/00, NR 15 and NR17 from the brazilian Ministry of Labor and Employment (Ministério do Trabalho e Emprego). A noise map was generated with the collected data, exhibiting noise levels to which the university’s buildings are exposed. The noise map was then compared with the one generated by Ansay (2013) for the same year. In conclusion, noise levels surpass the limits established, except the 85 dB (A) limit defined by the NR 15 for an 8-hour work journey, and noise levels do not seem to have increased over time, albeit consistently crossing regulations and recommendations. O tráfego de veículos é o principal gerador de ruído no ambiente urbano e pode trazer uma série de efeitos prejudiciais ao deteriorar a qualidade acústica do ambiente universitário. Neste contexto, o objetivo geral definido foi medir e analisar os níveis de pressão sonora produzidos por veículos no entorno da sede Ecoville do Câmpus Curitiba da Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Fez-se medições dos níveis de ruído em 23 pontos. Destes, 19 foram pontos externos e 4 pontos internos ao terreno. O foco foi o ruído produzido pelo tráfego de veículos. Utilizou-se a metodologia descrita pela NBR 10151/00. Foram anotados o Nível Contínuo Equivalente (LAeq), o nível máximo (Lmax) e o nível mínimo (Lmin), bem como o número de veículos leves, pesados e motocicletas durante 10 minutos por ponto. Os valores encontrados foram comparados aos limites estabelecidos pela Organização Mundial da Saúde (OMS), Lei 10625/02 da cidade de Curitiba, NBR 10151/00, NR 15 e NR 17 do Ministério do Trabalho e Emprego. Produziu-se um mapa de ruído com os dados obtidos, o qual exibe níveis de ruído a afetar as fachadas dos edifícios da sede. O mapa de ruído foi comparado ao gerado por Ansay (2013) para o ano de 2013. Ao concluir, há a confirmação de que os níveis encontrados ultrapassam o recomendado pelos limites comparados, com exceção do limite de 85 dB(A) estabelecido pela NR 15 para uma jornada de 8 horas, e que o ruído não parece ter aumentado ao longo do tempo, mas permanece em níveis consistentemente acima do recomendado e permitido. 2020-11-20T19:38:51Z 2020-11-20T19:38:51Z 2019-02-25 specializationThesis PEREIRA, Klismam Franciosi. Avaliação do ruído do tráfego no entorno da sede Ecoville da Universidade Tecnológica Federal do Paraná. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Engenharia de Segurança do Trabalho) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2019. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/17507 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Curso de Especialização em Engenharia de Segurança do Trabalho UTFPR
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Klismam, Franciosi Pereira
Avaliação do ruído do tráfego no entorno da sede Ecoville da Universidade Tecnológica Federal do Paraná
description Vehicle traffic is the main cause of noise in urban environment and brings a series of hazardous effects while deteriorates the acoustic quality of universities. With that in mind, the present work objective was to measure and analyze noise pressure levels generated by vehicles around the Ecoville campus of the Federal Technological University of Paraná (Universidade Tecnológica Federal do Paraná). Noise level measurements were made in 23 points. 19 of them were measured in external locations whilst 4 being measured inside the lot. Traffic around the university was the main source of this noise. Upon using the methodology explained by NBR 10151/00, equivalent continuous sound pressure level (LAeq), maximum level, and minimum level were measured, while also taking into account the number of light and heavy vehicles and motorcycles during 10 minutes per spot. Values were then compared against limits established by the World Health Organization (WHO), Curitiba’s city regulation 10625/02, NBR 10151/00, NR 15 and NR17 from the brazilian Ministry of Labor and Employment (Ministério do Trabalho e Emprego). A noise map was generated with the collected data, exhibiting noise levels to which the university’s buildings are exposed. The noise map was then compared with the one generated by Ansay (2013) for the same year. In conclusion, noise levels surpass the limits established, except the 85 dB (A) limit defined by the NR 15 for an 8-hour work journey, and noise levels do not seem to have increased over time, albeit consistently crossing regulations and recommendations.
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