As tecnologias assistivas e o processo de inclusão dos alunos com deficiência visual

The major objects of this paper are Assistance Technology and the Inclusion of students withvisual disabilities. The purpose of this research is to ponder over many technological resources to those students who are moderate or partialvisually impaired, so as they may be able to socialise and adminis...

ver descrição completa

Autor principal: Murbach, Adriana Maria Sass
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/18826
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-18826
recordtype dspace
spelling riut-1-188262020-11-23T13:40:14Z As tecnologias assistivas e o processo de inclusão dos alunos com deficiência visual Murbach, Adriana Maria Sass Remenche, Maria de Lourdes Rossi Remenche, Maria de Lourdes Rossi Lima, Marcelo Fernando de Souza, Maurini de Letramento Letramento digital Pessoas com deficiência visual Inclusão escolar Leitura Literacy Computer literacy People with visual disabilities Mainstreaming in education Reading CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES The major objects of this paper are Assistance Technology and the Inclusion of students withvisual disabilities. The purpose of this research is to ponder over many technological resources to those students who are moderate or partialvisually impaired, so as they may be able to socialise and administer their abilities and knowledge about plentiful sorts of “multilettering” specially the digital ones. The study is supported by theoreticians such as Tfouni (2010), Magalhães (2012), and Rojo (2009) whom pursue to understand the literacy concepts over a multimodal perspective. The research takes into consideration the assistivetechnology improvements, stimulating the person not only to include theirselves socially speaking but also to read and write. At first, observations are made about the media and its organization of late, connected to the process of accomplishments of those various digital “lettering”. Moreover, the variety of the “lettering” is discussed from a digital and multimodal outlook, also monitoring the social and technological progress, which the student put themselves into a challenging situation that they have to think about what they read, listen and see. Hence, the study samples technological resources that are available for the inclusion of visually impaired people into the society. Software and hardware are examples of how it is possible to identify possibilities for the individual with disability to have autonomy in the society. Este artigo tem como temática as Tecnologias Assistivas e o Processo de inclusão dos alunos com deficiência visual. O objetivo do presente estudo é refletir sobre os mais diversos recursos tecnológicos disponíveis para que os alunos com baixa ou parcial dificuldade de visão possam socializar-se e aplicar suas habilidades e conhecimentos dentre os mais diversos tipos de Multiletramentos, mais especificamente, os digitais. A pesquisa, de abordagem qualitativa e tipo bibliográfico de natureza interpretativa, é sustentada por teóricos como Tfouni (2010), Magalhães (2012) e Rojo (2009), teóricos estes, que buscam interpretar os conceitos de alfabetização e letramento sob uma perspectiva multimodal. Como justificativa, o estudo leva em consideração o avanço das tecnologias assistivas, levando o indivíduo a inserção social e a prática da leitura e escrita. No primeiro momento, são levantadas reflexões sobre a organização das mídias na contemporaneidade, atreladas ao processo de conhecimento dos variados multiletramentos digitais. Na segunda etapa, discutem-se as novas formas de letramento, a partir de uma visão digital e multimodal, a qual ocorra de maneira dinâmica, acompanhando os avanços sociais e tecnológicos, onde o aluno se vê desafiado a refletir sobre aquilo que vê, lê ou ouve. Por fim, a pesquisa apresenta alguns recursos tecnológicos disponíveis para a inserção dos deficientes visuais na sociedade. Por meio de exemplos, como softwares e hardwares, é possível identificar possibilidades específicas para que o sujeito com deficiência tenha plenitude e autonomia na sociedade em que vive. 2020-11-23T13:40:14Z 2020-11-23T13:40:14Z 2018-10-12 specializationThesis MURBACH, Adriana Maria Sass. As tecnologias assistivas e o processo de inclusão dos alunos com deficiência visual. 2018. 30 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Língua Portuguesa e Literatura) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/18826 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Especialização em Ensino de Língua Portuguesa e Literatura UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Letramento
Letramento digital
Pessoas com deficiência visual
Inclusão escolar
Leitura
Literacy
Computer literacy
People with visual disabilities
Mainstreaming in education
Reading
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
spellingShingle Letramento
Letramento digital
Pessoas com deficiência visual
Inclusão escolar
Leitura
Literacy
Computer literacy
People with visual disabilities
Mainstreaming in education
Reading
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Murbach, Adriana Maria Sass
As tecnologias assistivas e o processo de inclusão dos alunos com deficiência visual
description The major objects of this paper are Assistance Technology and the Inclusion of students withvisual disabilities. The purpose of this research is to ponder over many technological resources to those students who are moderate or partialvisually impaired, so as they may be able to socialise and administer their abilities and knowledge about plentiful sorts of “multilettering” specially the digital ones. The study is supported by theoreticians such as Tfouni (2010), Magalhães (2012), and Rojo (2009) whom pursue to understand the literacy concepts over a multimodal perspective. The research takes into consideration the assistivetechnology improvements, stimulating the person not only to include theirselves socially speaking but also to read and write. At first, observations are made about the media and its organization of late, connected to the process of accomplishments of those various digital “lettering”. Moreover, the variety of the “lettering” is discussed from a digital and multimodal outlook, also monitoring the social and technological progress, which the student put themselves into a challenging situation that they have to think about what they read, listen and see. Hence, the study samples technological resources that are available for the inclusion of visually impaired people into the society. Software and hardware are examples of how it is possible to identify possibilities for the individual with disability to have autonomy in the society.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Murbach, Adriana Maria Sass
author_sort Murbach, Adriana Maria Sass
title As tecnologias assistivas e o processo de inclusão dos alunos com deficiência visual
title_short As tecnologias assistivas e o processo de inclusão dos alunos com deficiência visual
title_full As tecnologias assistivas e o processo de inclusão dos alunos com deficiência visual
title_fullStr As tecnologias assistivas e o processo de inclusão dos alunos com deficiência visual
title_full_unstemmed As tecnologias assistivas e o processo de inclusão dos alunos com deficiência visual
title_sort as tecnologias assistivas e o processo de inclusão dos alunos com deficiência visual
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation MURBACH, Adriana Maria Sass. As tecnologias assistivas e o processo de inclusão dos alunos com deficiência visual. 2018. 30 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Língua Portuguesa e Literatura) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/18826
_version_ 1805316358374686720
score 10,814766