Literaturas imagéticas: e a formação do leitor
This monograph presents the visual and imagery literature as a proposal to work with reading and writing in an interactive and efficient way. Different approaches and possibilities of exploring interpretation and reflection have been shown starting from images, where the plot is played by the reader...
Autor principal: | Cordeiro, Adriana Ricardo |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/18835 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-18835 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-188352020-11-23T13:40:22Z Literaturas imagéticas: e a formação do leitor Imagery and the formation of the reader Cordeiro, Adriana Ricardo Silveira, Ana Paula Pinheiro da Silveira, Ana Paula Pinheiro da Gomes, Andreia de Fatima Rutiquewiski Rohling, Nivea Leitura Literatura Literatura - Imagen Escrita Reading Literature Literature - Imaging Writing CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES This monograph presents the visual and imagery literature as a proposal to work with reading and writing in an interactive and efficient way. Different approaches and possibilities of exploring interpretation and reflection have been shown starting from images, where the plot is played by the reader. The objective was to make feasible the pedagogical work based on the literature of absent verbal language, in order to stimulate the different readings, as well as reflections on a pertinent and current theme. The methodology applied was action research, where activities applied in different classes were appreciated. The result of this action research points to a heterogeneity of successful answers, since the exploration of this type of material - visual - motivates and ensures greater participation of the students. Esta monografia apresenta a literatura visual, imagética como uma proposta de trabalho com a leitura e a escrita de maneira interativa e eficiente. Mostrou-se diferentes abordagens e possibilidades de explorar a interpretação e reflexão partindo simplesmente de imagens, onde o enredo é protagonizado pelo leitor. O objetivo foi viabilizar o trabalho pedagógico pautado nas literaturas de linguagem verbal ausente, a fim de estimular as diferentes leituras, bem como reflexões sobre um tema pertinente e da atualidade. A metodologia aplicada foi a pesquisa-ação, onde atividades aplicadas em diferentes turmas foram apreciadas. O resultado desta pesquisa-ação aponta para uma heterogeneidade de respostas exitosas, visto que a exploração deste tipo de material – visual - motiva e assegura maior participação dos alunos. 2020-11-23T13:40:22Z 2020-11-23T13:40:22Z 2018-09-14 specializationThesis CORDEIRO, Adriana Ricardo. Literaturas imagéticas e a formação do leitor. 2018. 38 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ensino de Língua Portuguesa e Literatura) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/18835 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Especialização em Ensino de Língua Portuguesa e Literatura UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Leitura Literatura Literatura - Imagen Escrita Reading Literature Literature - Imaging Writing CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
spellingShingle |
Leitura Literatura Literatura - Imagen Escrita Reading Literature Literature - Imaging Writing CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Cordeiro, Adriana Ricardo Literaturas imagéticas: e a formação do leitor |
description |
This monograph presents the visual and imagery literature as a proposal to work with reading and writing in an interactive and efficient way. Different approaches and possibilities of exploring interpretation and reflection have been shown starting from images, where the plot is played by the reader. The objective was to make feasible the pedagogical work based on the literature of absent verbal language, in order to stimulate the different readings, as well as reflections on a pertinent and current theme. The methodology applied was action research, where activities applied in different classes were appreciated. The result of this action research points to a heterogeneity of successful answers, since the exploration of this type of material - visual - motivates and ensures greater participation of the students. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Cordeiro, Adriana Ricardo |
author_sort |
Cordeiro, Adriana Ricardo |
title |
Literaturas imagéticas: e a formação do leitor |
title_short |
Literaturas imagéticas: e a formação do leitor |
title_full |
Literaturas imagéticas: e a formação do leitor |
title_fullStr |
Literaturas imagéticas: e a formação do leitor |
title_full_unstemmed |
Literaturas imagéticas: e a formação do leitor |
title_sort |
literaturas imagéticas: e a formação do leitor |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
CORDEIRO, Adriana Ricardo. Literaturas imagéticas e a formação do leitor. 2018. 38 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ensino de Língua Portuguesa e Literatura) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/18835 |
_version_ |
1805302082891153408 |
score |
10,814766 |