Literaturas imagéticas: e a formação do leitor

This monograph presents the visual and imagery literature as a proposal to work with reading and writing in an interactive and efficient way. Different approaches and possibilities of exploring interpretation and reflection have been shown starting from images, where the plot is played by the reader...

ver descrição completa

Autor principal: Cordeiro, Adriana Ricardo
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/18835
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-18835
recordtype dspace
spelling riut-1-188352020-11-23T13:40:22Z Literaturas imagéticas: e a formação do leitor Imagery and the formation of the reader Cordeiro, Adriana Ricardo Silveira, Ana Paula Pinheiro da Silveira, Ana Paula Pinheiro da Gomes, Andreia de Fatima Rutiquewiski Rohling, Nivea Leitura Literatura Literatura - Imagen Escrita Reading Literature Literature - Imaging Writing CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES This monograph presents the visual and imagery literature as a proposal to work with reading and writing in an interactive and efficient way. Different approaches and possibilities of exploring interpretation and reflection have been shown starting from images, where the plot is played by the reader. The objective was to make feasible the pedagogical work based on the literature of absent verbal language, in order to stimulate the different readings, as well as reflections on a pertinent and current theme. The methodology applied was action research, where activities applied in different classes were appreciated. The result of this action research points to a heterogeneity of successful answers, since the exploration of this type of material - visual - motivates and ensures greater participation of the students. Esta monografia apresenta a literatura visual, imagética como uma proposta de trabalho com a leitura e a escrita de maneira interativa e eficiente. Mostrou-se diferentes abordagens e possibilidades de explorar a interpretação e reflexão partindo simplesmente de imagens, onde o enredo é protagonizado pelo leitor. O objetivo foi viabilizar o trabalho pedagógico pautado nas literaturas de linguagem verbal ausente, a fim de estimular as diferentes leituras, bem como reflexões sobre um tema pertinente e da atualidade. A metodologia aplicada foi a pesquisa-ação, onde atividades aplicadas em diferentes turmas foram apreciadas. O resultado desta pesquisa-ação aponta para uma heterogeneidade de respostas exitosas, visto que a exploração deste tipo de material – visual - motiva e assegura maior participação dos alunos. 2020-11-23T13:40:22Z 2020-11-23T13:40:22Z 2018-09-14 specializationThesis CORDEIRO, Adriana Ricardo. Literaturas imagéticas e a formação do leitor. 2018. 38 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ensino de Língua Portuguesa e Literatura) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/18835 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Especialização em Ensino de Língua Portuguesa e Literatura UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Leitura
Literatura
Literatura - Imagen
Escrita
Reading
Literature
Literature - Imaging
Writing
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
spellingShingle Leitura
Literatura
Literatura - Imagen
Escrita
Reading
Literature
Literature - Imaging
Writing
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Cordeiro, Adriana Ricardo
Literaturas imagéticas: e a formação do leitor
description This monograph presents the visual and imagery literature as a proposal to work with reading and writing in an interactive and efficient way. Different approaches and possibilities of exploring interpretation and reflection have been shown starting from images, where the plot is played by the reader. The objective was to make feasible the pedagogical work based on the literature of absent verbal language, in order to stimulate the different readings, as well as reflections on a pertinent and current theme. The methodology applied was action research, where activities applied in different classes were appreciated. The result of this action research points to a heterogeneity of successful answers, since the exploration of this type of material - visual - motivates and ensures greater participation of the students.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Cordeiro, Adriana Ricardo
author_sort Cordeiro, Adriana Ricardo
title Literaturas imagéticas: e a formação do leitor
title_short Literaturas imagéticas: e a formação do leitor
title_full Literaturas imagéticas: e a formação do leitor
title_fullStr Literaturas imagéticas: e a formação do leitor
title_full_unstemmed Literaturas imagéticas: e a formação do leitor
title_sort literaturas imagéticas: e a formação do leitor
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation CORDEIRO, Adriana Ricardo. Literaturas imagéticas e a formação do leitor. 2018. 38 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ensino de Língua Portuguesa e Literatura) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/18835
_version_ 1805302082891153408
score 10,814766