O Ensino médio e as crônicas: despertando o prazer pela leitura com Martha Medeiros

This work deals with the theme of high school and the chronicles as a means to awaken the pleasure of reading. The current concern with the results of reading assessments, one of the foundations of basic education, is urgent: students read and do not understand, nor do they enjoy reading. The resear...

ver descrição completa

Autor principal: Eichner, Vera Lucia Ferreira
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/18960
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-18960
recordtype dspace
spelling riut-1-189602020-11-23T13:44:46Z O Ensino médio e as crônicas: despertando o prazer pela leitura com Martha Medeiros Eichner, Vera Lucia Ferreira Gomes, Andreia de Fátima Rutiquewiski Gomes, Andreia de Fátima Rutiquewiski Souza, Maurini de Rohling, Nívea Leitura - Estudo e ensino Textos Ensino - Metodologia Medeiros, Martha, 1961- Reading - Study and teaching Texts Teaching - Methodology CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA This work deals with the theme of high school and the chronicles as a means to awaken the pleasure of reading. The current concern with the results of reading assessments, one of the foundations of basic education, is urgent: students read and do not understand, nor do they enjoy reading. The research presents a theoretical-conceptual approach on the act of reading, the chronicle, the chronicler and the school, the relationship between both, also about the receptive method. The methodology used begins with the bibliographical and documentary research, followed by the application of a questionnaire for investigative purposes to 55 students of the 3rd year of the Secondary School of the Escola Estadual de Ensino Médio Arroio do Tigre (EEEMAT), of the morning shift, with five closed questions and three open about habits and opinions about reading. The answers in graphs and analyzed are analyzed and analyzed from the authors Antunes (2008), Solé (1998), Orlandi (2001), Geraldi (2012), Coscarelli (2013), among others. the students read and, most of the time, justifying not having the habit, not liking to read or lack of time out of school. These responses made possible, after the study with the authors, a proposal for intervention, centered on the Bordini and Aguiar method (1993) with the chronicles of Martha Medeiros, published in the Donna notebook of the newspaper Zero Hora, in a total of 29 with different themes everyday and dates. A question was asked to the students after this didactic sequence on the awakening of the pleasure by the reading with chronicles of Martha Medeiros. The research proved that reading is fundamental for the formation of competent, autonomous, reflective and critical readers; that the school and teachers should promote and facilitate this learning using spaces and strategies that contemplate the act of reading in a pleasant and pleasant way; and that the chronicle with its simple, pleasant and contemporary language awakens the reading. Este trabalho aborda a temática O ensino médio e as crônicas como meio para despertar o prazer pela leitura. É urgente a preocupação atual com os resultados de avaliações realizadas quanto à leitura, um dos fundamentos da educação básica: os alunos leem e não entendem, e também não gostam de ler. A pesquisa apresenta uma abordagem teórico-conceitual sobre o ato de ler, a crônica, a cronista e a escola, a relação entre ambos, também sobre o método recepcional. A metodologia utilizada inicia com a pesquisa bibliográfica e documental, seguida da aplicação de questionário com fins investigativo a 55 alunos do 3º ano do Ensino Médio da Escola Estadual de Ensino Médio Arroio do Tigre (EEEMAT), do turno matutino, com cinco perguntas fechadas e três abertas sobre os hábitos e opiniões sobre leitura. Verificadas e expostas as respostas em gráficos e analisadas a partir dos autores Antunes (2008), Solé (1998), Orlandi (2001), Geraldi (2012), Coscarelli (2013), entre outros, comprova-se a importância da leitura, que os alunos leem e, em sua maioria, às vezes, justificando por não ter o hábito, não gostar de ler ou pela falta de tempo fora da escola. Essas respostas possibilitaram, após o estudo com os autores, uma proposta de intervenção, centrada no método recepcional de Bordini e Aguiar (1993) com as crônicas de Martha Medeiros, publicadas no caderno Donna do jornal Zero Hora, num total de 29 com diferentes temáticas cotidianas e datas. Uma pergunta foi feita aos alunos após essa sequência didática sobre o despertar do prazer pela leitura com crônicas de Martha Medeiros. A pesquisa comprovou que a leitura é fundamental para a formação de leitores competentes, autônomos, reflexivos e críticos; que a escola e professores devem promover e facilitar essa aprendizagem utilizando espaços e estratégicas que contemplem o ato de ler de forma agradável e prazerosa; e que a crônica com sua linguagem simples, aprazível e contemporânea desperta a leitura. 2020-11-23T13:44:46Z 2020-11-23T13:44:46Z 2018-09-01 specializationThesis EICHNER, Vera Lucia Ferreira. O Ensino médio e as crônicas: despertando o prazer pela leitura com Martha Medeiros. 2018. 42 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ensino de Língua Portuguesa e Literatura) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/18960 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Especialização em Ensino de Língua Portuguesa e Literatura UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Leitura - Estudo e ensino
Textos
Ensino - Metodologia
Medeiros, Martha, 1961-
Reading - Study and teaching
Texts
Teaching - Methodology
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
spellingShingle Leitura - Estudo e ensino
Textos
Ensino - Metodologia
Medeiros, Martha, 1961-
Reading - Study and teaching
Texts
Teaching - Methodology
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
Eichner, Vera Lucia Ferreira
O Ensino médio e as crônicas: despertando o prazer pela leitura com Martha Medeiros
description This work deals with the theme of high school and the chronicles as a means to awaken the pleasure of reading. The current concern with the results of reading assessments, one of the foundations of basic education, is urgent: students read and do not understand, nor do they enjoy reading. The research presents a theoretical-conceptual approach on the act of reading, the chronicle, the chronicler and the school, the relationship between both, also about the receptive method. The methodology used begins with the bibliographical and documentary research, followed by the application of a questionnaire for investigative purposes to 55 students of the 3rd year of the Secondary School of the Escola Estadual de Ensino Médio Arroio do Tigre (EEEMAT), of the morning shift, with five closed questions and three open about habits and opinions about reading. The answers in graphs and analyzed are analyzed and analyzed from the authors Antunes (2008), Solé (1998), Orlandi (2001), Geraldi (2012), Coscarelli (2013), among others. the students read and, most of the time, justifying not having the habit, not liking to read or lack of time out of school. These responses made possible, after the study with the authors, a proposal for intervention, centered on the Bordini and Aguiar method (1993) with the chronicles of Martha Medeiros, published in the Donna notebook of the newspaper Zero Hora, in a total of 29 with different themes everyday and dates. A question was asked to the students after this didactic sequence on the awakening of the pleasure by the reading with chronicles of Martha Medeiros. The research proved that reading is fundamental for the formation of competent, autonomous, reflective and critical readers; that the school and teachers should promote and facilitate this learning using spaces and strategies that contemplate the act of reading in a pleasant and pleasant way; and that the chronicle with its simple, pleasant and contemporary language awakens the reading.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Eichner, Vera Lucia Ferreira
author_sort Eichner, Vera Lucia Ferreira
title O Ensino médio e as crônicas: despertando o prazer pela leitura com Martha Medeiros
title_short O Ensino médio e as crônicas: despertando o prazer pela leitura com Martha Medeiros
title_full O Ensino médio e as crônicas: despertando o prazer pela leitura com Martha Medeiros
title_fullStr O Ensino médio e as crônicas: despertando o prazer pela leitura com Martha Medeiros
title_full_unstemmed O Ensino médio e as crônicas: despertando o prazer pela leitura com Martha Medeiros
title_sort o ensino médio e as crônicas: despertando o prazer pela leitura com martha medeiros
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation EICHNER, Vera Lucia Ferreira. O Ensino médio e as crônicas: despertando o prazer pela leitura com Martha Medeiros. 2018. 42 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ensino de Língua Portuguesa e Literatura) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/18960
_version_ 1805309641431711744
score 10,814766