A língua e a cultura: um eixo da interculturalidade no ensino de FLE

This article aims to approach in an introductory and conceptual way, the problem of the formation and development of the relationship between language and culture in an intercultural perspective, and takes as its starting point the sociocultural content, focusing on aspects of otherness. The field a...

ver descrição completa

Autor principal: Santos, Zoraia Ribeiro dos
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/18988
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-18988
recordtype dspace
spelling riut-1-189882020-11-23T13:54:19Z A língua e a cultura: um eixo da interculturalidade no ensino de FLE Santos, Zoraia Ribeiro dos Werner, Maristela Pugsley Língua francesa - Estudos interculturais Cultura - Linguagem Comunicação intercultural French language - Cross-cultural studies Culture - Language Intercultural communication Ensino de Línguas Estrangeiras Modernas This article aims to approach in an introductory and conceptual way, the problem of the formation and development of the relationship between language and culture in an intercultural perspective, and takes as its starting point the sociocultural content, focusing on aspects of otherness. The field analysis starts from the approach of mobilizing the learner to discover himself and the other one by the challenges that must be faced, the literature. In this perspective, the objective is to analyze the importance of the intercultural approach in the teaching of French as a Foreign Language - FLE, regarding learning the target language from the source reference: language and culture. His involvement lies in two points: the existence of cultural diversity, with a view of globalization, and understanding by his apprentices, two elements: an active thinking and intercultural communication; in the development of otherness, which enables efficiency in the relationship among apprentices for this company. For this, the approach is based on the theory of communication, which allows analyzing the cross-cultural studies - the contribution of concepts, as that size the cultural component in the teaching-learning process. Esse artigo aborda, de forma introdutória e conceitual, a problemática de formação e desenvolvimento da relação entre língua e cultura na perspectiva da interculturalidade, e toma como ponto de partida o conteúdo sociocultural, com relevo no aspecto da alteridade. O campo de análise se dá a partir do enfoque da mobilização do aprendiz no processo de descobrimento de si mesmo e do outro pelos desafios que devem ser enfrentados, e traz como um dos elementos, a literatura. Nessa perspectiva, o objetivo é analisar a importância da abordagem intercultural no ensino de Francês Língua Estrangeira - FLE, no que se refere à aprendizagem de uma língua alvo, a partir dos referenciais de origem: a língua e a cultura. Sua implicação reside em dois pontos: na existência da diversidade cultural, tendo em vista a globalização, e na meta de sua compreensão por seus aprendizes, de um agir reflexivo e de uma comunicação intercultural; no desenvolvimento da alteridade, o que permite a eficácia na relação entre os aprendizes no âmbito desta empreitada. Para tanto, fundamenta-se na abordagem da teoria comunicativa, o que permite analisar os estudos interculturais - aporte dos conceitos, bem como dimensionar a noção sobre o componente cultural no ensino-aprendizagem. 2020-11-23T13:54:19Z 2020-11-23T13:54:19Z 2014 specializationThesis SANTOS, Zoraia Ribeiro dos. A língua e a cultura: um eixo da interculturalidade no ensino de FLE. 2014. 11 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2014. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/18988 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Departamento Acadêmico de Línguas Estrangeiras Modernas
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Língua francesa - Estudos interculturais
Cultura - Linguagem
Comunicação intercultural
French language - Cross-cultural studies
Culture - Language
Intercultural communication
Ensino de Línguas Estrangeiras Modernas
spellingShingle Língua francesa - Estudos interculturais
Cultura - Linguagem
Comunicação intercultural
French language - Cross-cultural studies
Culture - Language
Intercultural communication
Ensino de Línguas Estrangeiras Modernas
Santos, Zoraia Ribeiro dos
A língua e a cultura: um eixo da interculturalidade no ensino de FLE
description This article aims to approach in an introductory and conceptual way, the problem of the formation and development of the relationship between language and culture in an intercultural perspective, and takes as its starting point the sociocultural content, focusing on aspects of otherness. The field analysis starts from the approach of mobilizing the learner to discover himself and the other one by the challenges that must be faced, the literature. In this perspective, the objective is to analyze the importance of the intercultural approach in the teaching of French as a Foreign Language - FLE, regarding learning the target language from the source reference: language and culture. His involvement lies in two points: the existence of cultural diversity, with a view of globalization, and understanding by his apprentices, two elements: an active thinking and intercultural communication; in the development of otherness, which enables efficiency in the relationship among apprentices for this company. For this, the approach is based on the theory of communication, which allows analyzing the cross-cultural studies - the contribution of concepts, as that size the cultural component in the teaching-learning process.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Santos, Zoraia Ribeiro dos
author_sort Santos, Zoraia Ribeiro dos
title A língua e a cultura: um eixo da interculturalidade no ensino de FLE
title_short A língua e a cultura: um eixo da interculturalidade no ensino de FLE
title_full A língua e a cultura: um eixo da interculturalidade no ensino de FLE
title_fullStr A língua e a cultura: um eixo da interculturalidade no ensino de FLE
title_full_unstemmed A língua e a cultura: um eixo da interculturalidade no ensino de FLE
title_sort língua e a cultura: um eixo da interculturalidade no ensino de fle
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation SANTOS, Zoraia Ribeiro dos. A língua e a cultura: um eixo da interculturalidade no ensino de FLE. 2014. 11 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2014.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/18988
_version_ 1805315789895499776
score 10,814766