Implementação de ferramenta de monitoramento e controle do planejamento estratégico: o caso de uma empresa de comunicação corporativa
The present work aims to create and implement a tool for monitoring and strategic control, namely a Balanced Scorecard (BSC), for a business communication company in the city of Curitiba / PR. Among the objectives that guide this effort are to detail the current situation of the company, which in th...
Autor principal: | Vieira, Guilherme Emmanuel Gonçalves |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/19562 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-19562 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-195622020-11-23T19:51:34Z Implementação de ferramenta de monitoramento e controle do planejamento estratégico: o caso de uma empresa de comunicação corporativa Implementation of monitoring tool and control of strategic planning: the case of a corporate communication company Vieira, Guilherme Emmanuel Gonçalves Nascimento, Thiago Cavalcante Nascimento, Thiago Cavalcante Calderari, Egon Bianchini Lemes Júnior, Antonio Barbosa Comunicação empresarial Planejamento estratégico Desempenho - Avaliação Business communication Strategic planning Performance - Evaluation CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE EMPRESAS The present work aims to create and implement a tool for monitoring and strategic control, namely a Balanced Scorecard (BSC), for a business communication company in the city of Curitiba / PR. Among the objectives that guide this effort are to detail the current situation of the company, which in the managers’ view is an indispensable preliminary step, to describe the steps of implementation of the tool, making it visual and formalized, and finally to follow the first results, documenting them. The main problem arose with the following question: how can a small company be competitive and generate satisfactory results to its stakeholders in an environment of high competitiveness and competition? In the conception of the managers of the company under study, strategic planning is the desired differential, long-term solution for survival and defense against the competitive forces of the communication market. For the purpose of the development of the tool, the main bibliographies of the subject were reviewed, based on the main authors of the theme, and internal and external researches were carried out in the market. From these studies the strategy was developed, the strategic planning was defined, the indicators to be implemented were defined and the means and deadlines to be controlled were defined, thus structuring the Balanced Scorecard (BSC). Finally, the first results of its application in the organization and the future steps to be followed were analyzed. The aim was to achieve results that quantified and qualified the operations, improve the processes, people, products and services and that managed to make the Communication Company of Curitiba an increasingly competitive, consolidated and impact group in the communication market where the organization operates. O presente trabalho visa criar e implementar uma ferramenta de monitoramento e controle estratégico, a saber um Balanced Scorecard (BSC), para uma empresa de comunicação empresarial no município de Curitiba/PR. Dentre os objetivos que guiam este esforço encontram-se detalhar a situação atual da empresa, que na visão dos gestores é uma etapa prévia indispensável, descrever os passos de implantação da ferramenta, tornando-a visual e formalizada, e por fim acompanhar os primeiros resultados, documentando-os. A problemática principal surgiu com o seguinte questionamento: como uma empresa de pequeno porte pode se manter competitiva e gerar resultados satisfatórios a seus stakeholders em um ambiente de alta competitividade e concorrência? Na concepção dos gestores da empresa em estudo, o planejamento estratégico é o diferencial buscado, solução a longo prazo para a sobrevivência e defesa frente às forças competitivas do mercado de comunicação. Para a finalidade do desenvolvimento da ferramenta, foram revisadas as principais bibliografias do assunto hoje existentes, baseadas nos principais autores do tema e realizadas pesquisas internas na empresa e externas no mercado de atuação. A partir destes estudos foram desenvolvidos a estratégia, definido o planejamento estratégico, criados os indicadores a serem implantados e definidos os meios e prazos a serem controlados, estruturando-se desta forma o Balanced Scorecard (BSC). Por fim, analisaram-se os primeiros resultados de sua aplicação na organização e os futuros passos a serem seguidos. Pretendeu-se atingir resultados que quantificassem e qualificassem as operações, melhorassem os processos, pessoas, produtos e serviços e que conseguissem tornar a Empresa de Comunicação de Curitiba um grupo cada vez mais competitivo, consolidado e de impacto no mercado de comunicação onde a organização atua. 2020-11-23T19:51:34Z 2020-11-23T19:51:34Z 2018-10-15 specializationThesis VIEIRA, Guilherme Emmanuel Gonçalves. Implementação de ferramenta de monitoramento e controle do planejamento estratégico: o caso de uma empresa de comunicação corporativa. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso Especialização em Gestão Empresarial) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2019. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/19562 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Especialização em Gestão Empresarial UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Comunicação empresarial Planejamento estratégico Desempenho - Avaliação Business communication Strategic planning Performance - Evaluation CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE EMPRESAS |
spellingShingle |
Comunicação empresarial Planejamento estratégico Desempenho - Avaliação Business communication Strategic planning Performance - Evaluation CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE EMPRESAS Vieira, Guilherme Emmanuel Gonçalves Implementação de ferramenta de monitoramento e controle do planejamento estratégico: o caso de uma empresa de comunicação corporativa |
description |
The present work aims to create and implement a tool for monitoring and strategic control, namely a Balanced Scorecard (BSC), for a business communication company in the city of Curitiba / PR. Among the objectives that guide this effort are to detail the current situation of the company, which in the managers’ view is an indispensable preliminary step, to describe the steps of implementation of the tool, making it visual and formalized, and finally to follow the first results, documenting them. The main problem arose with the following question: how can a small company be competitive and generate satisfactory results to its stakeholders in an environment of high competitiveness and competition? In the conception of the managers of the company under study, strategic planning is the desired differential, long-term solution for survival and defense against the competitive forces of the communication market. For the purpose of the development of the tool, the main bibliographies of the subject were reviewed, based on the main authors of the theme, and internal and external researches were carried out in the market. From these studies the strategy was developed, the strategic planning was defined, the indicators to be implemented were defined and the means and deadlines to be controlled were defined, thus structuring the Balanced Scorecard (BSC). Finally, the first results of its application in the organization and the future steps to be followed were analyzed. The aim was to achieve results that quantified and qualified the operations, improve the processes, people, products and services and that managed to make the Communication Company of Curitiba an increasingly competitive, consolidated and impact group in the communication market where the organization operates. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Vieira, Guilherme Emmanuel Gonçalves |
author_sort |
Vieira, Guilherme Emmanuel Gonçalves |
title |
Implementação de ferramenta de monitoramento e controle do planejamento estratégico: o caso de uma empresa de comunicação corporativa |
title_short |
Implementação de ferramenta de monitoramento e controle do planejamento estratégico: o caso de uma empresa de comunicação corporativa |
title_full |
Implementação de ferramenta de monitoramento e controle do planejamento estratégico: o caso de uma empresa de comunicação corporativa |
title_fullStr |
Implementação de ferramenta de monitoramento e controle do planejamento estratégico: o caso de uma empresa de comunicação corporativa |
title_full_unstemmed |
Implementação de ferramenta de monitoramento e controle do planejamento estratégico: o caso de uma empresa de comunicação corporativa |
title_sort |
implementação de ferramenta de monitoramento e controle do planejamento estratégico: o caso de uma empresa de comunicação corporativa |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
VIEIRA, Guilherme Emmanuel Gonçalves. Implementação de ferramenta de monitoramento e controle do planejamento estratégico: o caso de uma empresa de comunicação corporativa. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso Especialização em Gestão Empresarial) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2019. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/19562 |
_version_ |
1805324113568333824 |
score |
10,814766 |