As tecnologias a favor da inclusão: um estudo de caso de uma criança surda na educação infantil

This research aims to understand the contribution of digital technologies of communication and information on the inclusion of a deaf child in Early Childhood Education. It starts from the anxieties of pedagogical practice, and in particular an experience in the year 2017, with a group of 5/6 year o...

ver descrição completa

Autor principal: Maciel, Jaqueline Maria Coelho
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/19933
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-19933
recordtype dspace
spelling riut-1-199332020-11-24T11:19:16Z As tecnologias a favor da inclusão: um estudo de caso de uma criança surda na educação infantil The technologies in favor of inclusion: a case study of a deaf child in early childhood education Maciel, Jaqueline Maria Coelho Souza, Maurini de Souza, Maurini de Filietaz, Marta Rejane Proença Bridi, Jamile Cristina Ajub Tecnologia educacional Ensino - Meios auxiliares Educação inclusiva Crianças surdas - Educação Educational technology Teaching - Aids and devices Inclusive education Deaf children - Education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIAL This research aims to understand the contribution of digital technologies of communication and information on the inclusion of a deaf child in Early Childhood Education. It starts from the anxieties of pedagogical practice, and in particular an experience in the year 2017, with a group of 5/6 year old children in which one of them was deaf. he research has a qualitative approach. It's a case study from a documental analysis. It also include interviews with those involved in the process: teachers, assistants, LIBRAS teacher, supervision, direction, other workers in the school and the child's mother. The study is based on the knowledge of deaf's education and inclusion; among them, it is worth mentioning Karnopp (2005/2010) Lodi (2009), Perlin (2004/2006) and Strobel (2008/2016), in addition to different articles on the theme, or that contributed to the discussion. The bibliographic research allows us to recognize the advances on the inclusion of the deaf and the paths that are being persued for such inclusion. It also pointed out the importance of the LIBRAS interpret on the pedagogical work inside the institution, however this should not be a work only with the child but with the instituion as a whole. The research showed that the inclusion of deaf children happened at different moments, since their participation in all activities proposed by teachers, but also to socialize with their peers and their insertion in the Deaf culture. However, it is also clear that for the inclusion to happen with the use of technologies is necessary an engagement on the part of all those involved understanding the technologies in a critical way and using in a creative way. Esta pesquisa tem como propósito compreender a contribuição das tecnologias digitais de comunicação e informação na inclusão de uma criança surda na Educação Infantil. Ela parte de inquietações da prática pedagógica, e em especial de uma experiência no ano de 2017, com um grupo 5/6 do qual uma das crianças era surda. A pesquisa tem abordagem qualitativa, em um estudo de caso a partir da análise documental e também conta com entrevistas com os envolvidos no processo, professores, professores auxiliares, professora de LIBRAS, supervisão, direção, funcionários e a mãe da criança. A base de estudos é pautada nos escritos sobre educação de surdos e inclusão; entre eles, destacam-se Karnopp (2005/2010) Lodi (2009), Perlin (2004/2006) e Strobel (2008/2016), além de diferentes artigos sobre o tema, ou que contribuiram com a discussão. A pesquisa bibliográfica nos possibilita reconhecer os avanços na inclusão dos surdos e os caminhos que estão sendo trilhados para essa inclusão. Também apontou a participação do Interpréte de Libras como essencial no trabalho dentro da instituição, todavia aponta que não pode ser um trabalho apenas com a criança surda e sim com toda instituição. A pesquisa mostrou que a inclusão da criança surda aconteceu em diferentes momentos, desde sua participação em todas as atividades propostas pelos professores, como também a socialização com seus pares e sua inserção na Cultura Surda. Porém, também fica evidente que para a inclusão acontecer com o uso das tecnologias é necessário um engajamento por parte de todos os envolvidos compreendendo as tecnologias de forma crítica e as utlizando de forma criativa. 2020-11-24T11:19:16Z 2020-11-24T11:19:16Z 2018-09-11 specializationThesis MACIEL, Jaqueline Maria Coelho. As tecnologias a favor da inclusão: um estudo de caso de uma criança surda na educação infantil. 2018. 71 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/19933 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Tecnologias, Comunicação e Técnicas de Ensino UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Tecnologia educacional
Ensino - Meios auxiliares
Educação inclusiva
Crianças surdas - Educação
Educational technology
Teaching - Aids and devices
Inclusive education
Deaf children - Education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIAL
spellingShingle Tecnologia educacional
Ensino - Meios auxiliares
Educação inclusiva
Crianças surdas - Educação
Educational technology
Teaching - Aids and devices
Inclusive education
Deaf children - Education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIAL
Maciel, Jaqueline Maria Coelho
As tecnologias a favor da inclusão: um estudo de caso de uma criança surda na educação infantil
description This research aims to understand the contribution of digital technologies of communication and information on the inclusion of a deaf child in Early Childhood Education. It starts from the anxieties of pedagogical practice, and in particular an experience in the year 2017, with a group of 5/6 year old children in which one of them was deaf. he research has a qualitative approach. It's a case study from a documental analysis. It also include interviews with those involved in the process: teachers, assistants, LIBRAS teacher, supervision, direction, other workers in the school and the child's mother. The study is based on the knowledge of deaf's education and inclusion; among them, it is worth mentioning Karnopp (2005/2010) Lodi (2009), Perlin (2004/2006) and Strobel (2008/2016), in addition to different articles on the theme, or that contributed to the discussion. The bibliographic research allows us to recognize the advances on the inclusion of the deaf and the paths that are being persued for such inclusion. It also pointed out the importance of the LIBRAS interpret on the pedagogical work inside the institution, however this should not be a work only with the child but with the instituion as a whole. The research showed that the inclusion of deaf children happened at different moments, since their participation in all activities proposed by teachers, but also to socialize with their peers and their insertion in the Deaf culture. However, it is also clear that for the inclusion to happen with the use of technologies is necessary an engagement on the part of all those involved understanding the technologies in a critical way and using in a creative way.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Maciel, Jaqueline Maria Coelho
author_sort Maciel, Jaqueline Maria Coelho
title As tecnologias a favor da inclusão: um estudo de caso de uma criança surda na educação infantil
title_short As tecnologias a favor da inclusão: um estudo de caso de uma criança surda na educação infantil
title_full As tecnologias a favor da inclusão: um estudo de caso de uma criança surda na educação infantil
title_fullStr As tecnologias a favor da inclusão: um estudo de caso de uma criança surda na educação infantil
title_full_unstemmed As tecnologias a favor da inclusão: um estudo de caso de uma criança surda na educação infantil
title_sort as tecnologias a favor da inclusão: um estudo de caso de uma criança surda na educação infantil
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation MACIEL, Jaqueline Maria Coelho. As tecnologias a favor da inclusão: um estudo de caso de uma criança surda na educação infantil. 2018. 71 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/19933
_version_ 1805304166773424128
score 10,814766