Audacio, Edneuci Denise
We are living in a time when there is a constant technological advance, which sometimes we don’t realize the use we make of these tools. It seems impossible, at the present, narrate a vacation time without using any resources related to new technologies such as cameras, videos, social networks, smar...
Autor principal: | Audacio, Edneuci Denise |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20299 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-20299 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-202992020-11-24T13:11:26Z Audacio, Edneuci Denise A história do município de Londrina narrada com uso de animação gráfica - Londrix Audacio, Edneuci Denise Santos, Maurício Moreira dos Santos, Maurício Moreira dos Trevisan, André Luis Barbeta, Cláudia de Faria Tecnologia educacional Animação por computador Flash (Programa de computador) Londrina (PR) - História Educational technology Computer animation Flash (Computer file) Londrina (PR) - History CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL We are living in a time when there is a constant technological advance, which sometimes we don’t realize the use we make of these tools. It seems impossible, at the present, narrate a vacation time without using any resources related to new technologies such as cameras, videos, social networks, smartphones, among others. Thus, we assume that if people's daily lives is like that, the matters related to school practice need to adapt. Therefore, in order to arouse the interest of students to the history of the city of Londrina, a city located in the north of Paraná, this study aimed to develop an educational application in order to promote students of municipal institutions the knowledge of historical facts of the city narrated by an avatar, a tool to arouse the interest of the students, which previously only had the opportunity to know it through books and in-person visits to the historic sites of the city. Thus, the proposal was to create an educational application in graphic animation form, used as a support tool for the teacher, in which the story of the city's information has become more attractive and according to the reality of the students who are already accustomed to technologies. For the development of the animation and the avatar (Londrix), we used the Adobe Flash software, and the creation was a very fun way to narrate the history of the city of Londrina. The work brings important contribution to education as it promotes the construction of knowledge of the historical life of the city of Londrina. Diante do constante avanço tecnológico, muitas vezes a sociedade não se dá conta do uso exacerbado em seu cotidiano. Parece impossível, na atualidade, narrar um período de férias sem se fazer uso de algum recurso relacionado às novas tecnologias, tais como: câmeras fotográficas, vídeos, redes sociais, smartphones, entre outros. Desse modo, assume-se o pressuposto de que se o cotidiano social de muitos indivíduos está completamente dependente ao acesso de novas tecnologias, logo as questões relacionadas à prática escolar necessitam se adequar à essa nova realidade. Portanto, com o objetivo de despertar o interesse dos alunos para a história da cidade de Londrina-PR, o presente trabalho buscou desenvolver um aplicativo educacional que propicie aos alunos da rede municipal conhecer os fatos históricos da cidade narrados por meio de um avatar, ou seja, uma ferramenta que desperta a atenção dos alunos, os quais até então só tiveram a oportunidade de conhecê-la por meio de livros e visitas presenciais aos locais históricos da cidade. Assim, foi proposta a criação de um aplicativo educacional em forma de animação gráfica, utilizado como ferramenta de apoio para o professor, no qual a narração dos fatos históricos da cidade se tornou mais atrativa já que está em conformidade com a realidade atual dos alunos, ou seja, habituados com as novas tecnologias de informação. Para o desenvolvimento da animação e do avatar (Londrix), foi utilizado o software Adobe Flash. Dessa forma, o presente trabalho traz importante contribuição à educação, uma vez que este pode contribuir na construção do conhecimento da vida histórica da cidade de Londrina baseado em novas tecnologias. 2020-11-24T13:11:26Z 2020-11-24T13:11:26Z 2015-06-22 specializationThesis AUDACIO, Edneuci Denise. A história do município de Londrina narrada com uso de animação gráfica - Londrix. 2015. 41 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) - Universidade Federal Tecnológica do Paraná, Londrina,2015 http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20299 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Londrina Brasil Curso de Especialização em Ensino e Tecnologia UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Tecnologia educacional Animação por computador Flash (Programa de computador) Londrina (PR) - História Educational technology Computer animation Flash (Computer file) Londrina (PR) - History CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL |
spellingShingle |
Tecnologia educacional Animação por computador Flash (Programa de computador) Londrina (PR) - História Educational technology Computer animation Flash (Computer file) Londrina (PR) - History CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL Audacio, Edneuci Denise Audacio, Edneuci Denise |
description |
We are living in a time when there is a constant technological advance, which sometimes we don’t realize the use we make of these tools. It seems impossible, at the present, narrate a vacation time without using any resources related to new technologies such as cameras, videos, social networks, smartphones, among others. Thus, we assume that if people's daily lives is like that, the matters related to school practice need to adapt. Therefore, in order to arouse the interest of students to the history of the city of Londrina, a city located in the north of Paraná, this study aimed to develop an educational application in order to promote students of municipal institutions the knowledge of historical facts of the city narrated by an avatar, a tool to arouse the interest of the students, which previously only had the opportunity to know it through books and in-person visits to the historic sites of the city. Thus, the proposal was to create an educational application in graphic animation form, used as a support tool for the teacher, in which the story of the city's information has become more attractive and according to the reality of the students who are already accustomed to technologies. For the development of the animation and the avatar (Londrix), we used the Adobe Flash software, and the creation was a very fun way to narrate the history of the city of Londrina. The work brings important contribution to education as it promotes the construction of knowledge of the historical life of the city of Londrina. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Audacio, Edneuci Denise |
author_sort |
Audacio, Edneuci Denise |
title |
Audacio, Edneuci Denise |
title_short |
Audacio, Edneuci Denise |
title_full |
Audacio, Edneuci Denise |
title_fullStr |
Audacio, Edneuci Denise |
title_full_unstemmed |
Audacio, Edneuci Denise |
title_sort |
audacio, edneuci denise |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
AUDACIO, Edneuci Denise. A história do município de Londrina narrada com uso de animação gráfica - Londrix. 2015. 41 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) - Universidade Federal Tecnológica do Paraná, Londrina,2015 |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20299 |
_version_ |
1805307266072576000 |
score |
10,814766 |