Tecnologia e educação: da teoria à prática na EJA

The different technologies created by man are increasingly present among is. They influence how we think, learn and relate to the world. This constant access to information guaranteed by the technological resources also influence the school since the teacher must adapt his methods to incorporate the...

ver descrição completa

Autor principal: Salvalaggio, Maria Aparecida Gallas
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20339
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-20339
recordtype dspace
spelling riut-1-203392020-11-24T13:24:14Z Tecnologia e educação: da teoria à prática na EJA Salvalaggio, Maria Aparecida Gallas Bortoli, Marlene Magnoni Aprendizagem de adultos Ensino - Metodologia Tecnologia da informação Adult learning Teaching - Methodology Information technology Educação Profissional Integrada a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos The different technologies created by man are increasingly present among is. They influence how we think, learn and relate to the world. This constant access to information guaranteed by the technological resources also influence the school since the teacher must adapt his methods to incorporate the equipment and work with information more accurate and interesting. The objective of this study was therefore to analyze what are the contributions of the use of technological resources in the Youth and Adult Phase I collected data on the use of different technological resources and its acceptance by students and rethink the means of education and updating of practices of teachers in the current context in order to use all technological possibilities as a way to innovate the teaching practice. The survey was conducted with teachers and students of Municipal Schools José Francisco de Oliveira and Henrique Ghellere, located in São Miguel do Iguacu, Parana. Research techniques were used in bibliographic research, observation and questionnaires to students and teachers of adult education. The survey results showed that teachers use the technology resources offered by the school to enrich their educational work and believe that they can assist in student learning, because they help in motivating and diversity strategies to promote learning of content. The students also believe that technology can facilitate learning, because they facilitate the process of knowledge construction. As diferentes tecnologias criadas pelo homem estão cada vez mais presentes em nosso meio. Elas influenciam nossa forma de pensar, aprender e de nos relacionarmos com o mundo. Esse constante acessa a informação, garantido pelos recursos tecnológicos influenciam também na escola, uma vez que o professor precisa adaptar seus métodos para incorporar o trabalho com equipamentos e informações cada vez mais precisas e interessantes. O objetivo deste trabalho foi, portanto, analisar quais são as contribuições do uso de recursos tecnológicos na Educação de Jovem e Adulta Fase I, levantando dados sobre o uso de diferentes recursos tecnológicos e a sua aceitação pelos educandos e repensar os meios de ensino e a atualização das práticas dos professores num contexto atual a fim de utilizar todas as possibilidades tecnológicas como forma de inovar a prática pedagógica. A pesquisa foi realizada com educadores e educandos das Escolas Municipais José Francisco de Oliveira e Henrique Ghellere, situadas no município de São Miguel do Iguaçu, estado do Paraná. Como técnicas de pesquisa foram utilizadas a pesquisa bibliográfica, observação e questionários aos alunos e professores da EJA. Os resultados da pesquisa demonstraram que os professores utilizam os recursos tecnológicos que a escola oferece para enriquecer o seu trabalho pedagógico e acreditam que eles podem auxiliar na aprendizagem dos alunos, pois auxiliam na motivação e na diversidade de estratégias para promover a aprendizagem dos conteúdos. Os educandos também acreditam que a tecnologia pode favorecer a aprendizagem, pois facilitam o processo de construção do conhecimento. 2020-11-24T13:24:14Z 2020-11-24T13:24:14Z 2011-12-05 specializationThesis SALVALAGGIO, Maria Aparecida Gallas. Tecnologia e educação: da teoria à prática na EJA. 2011. 62 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2011. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20339 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Aprendizagem de adultos
Ensino - Metodologia
Tecnologia da informação
Adult learning
Teaching - Methodology
Information technology
Educação Profissional Integrada a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos
spellingShingle Aprendizagem de adultos
Ensino - Metodologia
Tecnologia da informação
Adult learning
Teaching - Methodology
Information technology
Educação Profissional Integrada a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos
Salvalaggio, Maria Aparecida Gallas
Tecnologia e educação: da teoria à prática na EJA
description The different technologies created by man are increasingly present among is. They influence how we think, learn and relate to the world. This constant access to information guaranteed by the technological resources also influence the school since the teacher must adapt his methods to incorporate the equipment and work with information more accurate and interesting. The objective of this study was therefore to analyze what are the contributions of the use of technological resources in the Youth and Adult Phase I collected data on the use of different technological resources and its acceptance by students and rethink the means of education and updating of practices of teachers in the current context in order to use all technological possibilities as a way to innovate the teaching practice. The survey was conducted with teachers and students of Municipal Schools José Francisco de Oliveira and Henrique Ghellere, located in São Miguel do Iguacu, Parana. Research techniques were used in bibliographic research, observation and questionnaires to students and teachers of adult education. The survey results showed that teachers use the technology resources offered by the school to enrich their educational work and believe that they can assist in student learning, because they help in motivating and diversity strategies to promote learning of content. The students also believe that technology can facilitate learning, because they facilitate the process of knowledge construction.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Salvalaggio, Maria Aparecida Gallas
author_sort Salvalaggio, Maria Aparecida Gallas
title Tecnologia e educação: da teoria à prática na EJA
title_short Tecnologia e educação: da teoria à prática na EJA
title_full Tecnologia e educação: da teoria à prática na EJA
title_fullStr Tecnologia e educação: da teoria à prática na EJA
title_full_unstemmed Tecnologia e educação: da teoria à prática na EJA
title_sort tecnologia e educação: da teoria à prática na eja
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation SALVALAGGIO, Maria Aparecida Gallas. Tecnologia e educação: da teoria à prática na EJA. 2011. 62 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2011.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20339
_version_ 1805303537719050240
score 10,814766