Questões sociocientíficas na sala de aula de ciências no ensino fundamental na perspectiva do agir comunicativo
In this work, sought to analyze the argumentative involvement of studenst in the classroon, with the development of educational proposal involving sócio-scientific issues. This proposal was constituted by educational activities that addressed dimensions of scientific, technological, political, econo...
Autor principal: | Teixeira, Ana Maria |
---|---|
Formato: | Dissertação |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2017
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/2047 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-2047 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-20472017-03-04T06:03:12Z Questões sociocientíficas na sala de aula de ciências no ensino fundamental na perspectiva do agir comunicativo Socio-scientific issues in science classroom in elementary education at the perspective of communicative action 2016 Teixeira, Ana Maria Sutil, Noemi http://lattes.cnpq.br/8521202508638875 Sutil, Noemi Alves, João Amadeus Pereira Adriana, Bortoletto Tecnologia - Aspectos sociais Sociologia educacional Sociolingüística Comunicação - Aspectos sociais Análise do discurso Análise do discurso narrativo Ciência Technology - Social aspects Educational sociology Sociolinguistics Communication - Social aspects Discourse analysis Discourse analysis, Narrative Science CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO In this work, sought to analyze the argumentative involvement of studenst in the classroon, with the development of educational proposal involving sócio-scientific issues. This proposal was constituted by educational activities that addressed dimensions of scientific, technological, political, economic, social and environmental in the electricity generation process, considering the relationship between Science, Technology, Society and Environment. During the research, sougth to develop the educational process considering the following questions: 1) What are the characteristics of discursive interactions developed by students with socio-scientific issues approach in the classroom? 2) What are the scientific literacy of possibilities formation for understanding and agreement with the involvement of students in argumentation situations and questioning of scientific knowledge? This proposal has its fundamentals in the assumptions of the Theory of Communicative Action by Jürgen Habermas, which conceives the language a potential for formation and empowerment of the subject. It also involves a concept of the scientific literacy for understanding and agreement and the exercise of citizenship and socio-scientific issues associated with the argument. The subjects in the research were Sciences students in 9º grade in a public school in the state of Paraná in 2015. Data was constituted of audio and video records and written records in a field diary. Then analyzed the discursive interactions through an approach methodological of analysis content built from the theoretical framework of the Theory of Communicative Action. The data analysis allows to highliht opportunities scientific literacy, considering the appropriation of scientific knowledge and involvement alternative proposals to issues involving the relationship between Science, Technology, Society and Environment. However, the results also indicate difficulties in educational practice in Science to approach socio-scientific issues with the involvement communicative of students. Indicate the need for an educational planning that stimulate and leverage the communicative interaction for the formation of students and teachers. Neste trabalho, buscou-se analisar o envolvimento argumentativo de estudantes em sala de aula, com o desenvolvimento de proposta educacional envolvendo questões sociocientíficas. Essa proposta foi composta por atividades educacionais que abordavam dimensões científicas, tecnológicas, políticas, econômicas, sociais e ambientais no processo de geração de energia elétrica, considerando as relações entre Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente. Ao longo da pesquisa, procurou-se desenvolver o processo pedagógico considerando as seguintes questões: 1) Quais as características das interações discursivas desenvolvidas pelos alunos com abordagem de questões sociocientíficas em sala de aula? 2) Quais as possibilidades de alfabetização científica, de uma formação para o entendimento e acordo com o envolvimento dos alunos em situações de argumentação e problematização do conhecimento científico? Esta proposta possui fundamentos teóricos na Teoria do Agir Comunicativo de Jürgen Habermas, que concebe na linguagem um potencial para formação e emancipação do sujeito. Envolve também uma concepção de alfabetização científica para o entendimento e acordo e para o exercício da cidadania e questões sociocientíficas, associadas à argumentação. Os sujeitos participantes foram alunos de 9º ano na disciplina de Ciências em um colégio estadual paranaense, em 2015. Os dados foram constituídos por meio de gravações em áudio e vídeo, registros em diário de campo e trabalhos elaborados pelos alunos. Em seguida foram analisadas as interações discursivas por meio de uma abordagem metodológica de análise de conteúdo construída a partir do referencial teórico da Teoria do Agir Comunicativo. A análise desses dados permite destacar possibilidades de alfabetização científica, considerando a apropriação de conhecimentos científicos e o envolvimento em argumentação e proposições de alternativas a questões envolvendo as relações entre Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente. Entretanto, os resultados obtidos também apontam dificuldades na prática educacional em Ciências, para abordagem de questões sociocientíficas com o envolvimento comunicativo dos alunos; indicam a necessidade de um planejamento educacional que estimule e potencialize a interação comunicativa, para a formação de discentes e docentes. 2017-03-03T19:41:36Z 2017-03-03T19:41:36Z 2016-08-29 masterThesis TEIXEIRA, Ana Maria. Questões sociocientíficas na sala de aula de ciências no ensino fundamental na perspectiva do agir comunicativo. 2016. 141 f. Dissertação (Mestrado em Formação Científica, Educacional e Tecnológica) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2016. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/2047 por openAccess application/pdf application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Programa de Pós-Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Tecnologia - Aspectos sociais Sociologia educacional Sociolingüística Comunicação - Aspectos sociais Análise do discurso Análise do discurso narrativo Ciência Technology - Social aspects Educational sociology Sociolinguistics Communication - Social aspects Discourse analysis Discourse analysis, Narrative Science CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO |
spellingShingle |
Tecnologia - Aspectos sociais Sociologia educacional Sociolingüística Comunicação - Aspectos sociais Análise do discurso Análise do discurso narrativo Ciência Technology - Social aspects Educational sociology Sociolinguistics Communication - Social aspects Discourse analysis Discourse analysis, Narrative Science CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO Teixeira, Ana Maria Questões sociocientíficas na sala de aula de ciências no ensino fundamental na perspectiva do agir comunicativo |
description |
In this work, sought to analyze the argumentative involvement of studenst in the classroon, with the development of educational proposal involving sócio-scientific issues. This proposal was constituted by educational activities that addressed dimensions of scientific, technological, political, economic, social and environmental in the electricity generation process, considering the relationship between Science, Technology, Society and Environment. During the research, sougth to develop the educational process considering the following questions: 1) What are the characteristics of discursive interactions developed by students with socio-scientific issues approach in the classroom? 2) What are the scientific literacy of possibilities formation for understanding and agreement with the involvement of students in argumentation situations and questioning of scientific knowledge? This proposal has its fundamentals in the assumptions of the Theory of Communicative Action by Jürgen Habermas, which conceives the language a potential for formation and empowerment of the subject. It also involves a concept of the scientific literacy for understanding and agreement and the exercise of citizenship and socio-scientific issues associated with the argument. The subjects in the research were Sciences students in 9º grade in a public school in the state of Paraná in 2015. Data was constituted of audio and video records and written records in a field diary. Then analyzed the discursive interactions through an approach methodological of analysis content built from the theoretical framework of the Theory of Communicative Action. The data analysis allows to highliht opportunities scientific literacy, considering the appropriation of scientific knowledge and involvement alternative proposals to issues involving the relationship between Science, Technology, Society and Environment. However, the results also indicate difficulties in educational practice in Science to approach socio-scientific issues with the involvement communicative of students. Indicate the need for an educational planning that stimulate and leverage the communicative interaction for the formation of students and teachers. |
format |
Dissertação |
author |
Teixeira, Ana Maria |
author_sort |
Teixeira, Ana Maria |
title |
Questões sociocientíficas na sala de aula de ciências no ensino fundamental na perspectiva do agir comunicativo |
title_short |
Questões sociocientíficas na sala de aula de ciências no ensino fundamental na perspectiva do agir comunicativo |
title_full |
Questões sociocientíficas na sala de aula de ciências no ensino fundamental na perspectiva do agir comunicativo |
title_fullStr |
Questões sociocientíficas na sala de aula de ciências no ensino fundamental na perspectiva do agir comunicativo |
title_full_unstemmed |
Questões sociocientíficas na sala de aula de ciências no ensino fundamental na perspectiva do agir comunicativo |
title_sort |
questões sociocientíficas na sala de aula de ciências no ensino fundamental na perspectiva do agir comunicativo |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2017 |
citation |
TEIXEIRA, Ana Maria. Questões sociocientíficas na sala de aula de ciências no ensino fundamental na perspectiva do agir comunicativo. 2016. 141 f. Dissertação (Mestrado em Formação Científica, Educacional e Tecnológica) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2016. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/2047 |
_version_ |
1805302670891679744 |
score |
10,814766 |