A importância da utilização de ferramentas digitais no ensino fundamental

The present work aims to reflect on the use of new teaching methodologies in the area of Geography, combining the methodologies of traditional geography with a critical and dynamic geography. Extending the teacher’s repertoire in the classroom, inserting the new digital tools for use in the classroo...

ver descrição completa

Autor principal: Barbosa, Vivian Antunes
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20572
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-20572
recordtype dspace
spelling riut-1-205722020-11-24T14:02:28Z A importância da utilização de ferramentas digitais no ensino fundamental The importance of the use of digital tools in elementary school Barbosa, Vivian Antunes Magalhães, Vanderlei Leopold Magalhães, Vanderlei Leopold Gómez, Magela Reny Fonticiella Donel, Marlene Lucia Holz Geografia - Estudo e ensino Tecnologia e crianças Educação Geography - Study and teaching Technology and children Education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO The present work aims to reflect on the use of new teaching methodologies in the area of Geography, combining the methodologies of traditional geography with a critical and dynamic geography. Extending the teacher’s repertoire in the classroom, inserting the new digital tools for use in the classroom, making it possible to bring a more interactive, dynamic and stimulating aspect to the learning process, making it more real, reflexive and interactive , jumping from the textbook – from a static and less functional model, to a more dynamic and realistic model – with the help of the computer, the internet, hypertexts, hyperlinks, sites, among others. Developing in this way, a more synchronized format of class, with the reality already lived of the new school clientele. This new clientele occupies a space that reflects the current technological trends, being linked to the synchronization of these digital media, resulting in a new need that must be increased in the classroom, requiring teachers and educators to be more prepared and experiencing this new trend that emerges in our country, putting in practice the constant update of new learning for educators in order to meet this new demand. Therefore, knowledge only happens in an active and effective way, where this construction takes place during a process that interests both parties, which correlate in a way that there is the exchange of learning in an attractive and effective way, plus current trends and modern. O presente trabalho tem como finalidade refletir sobre a utilização de novas metodologias de ensino na área da Geografia, unindo as metodologias da geografia tradicional com uma geografia crítica e dinâmica. Ampliando o repertório do professor em sala de aula, inserindo as novas ferramentas digitais para o uso em sala de aula, possibilitando trazer uma vertente mais interativa, dinâmica e estimulante para o processo de aprendizagem, fazendo com que se torne mais real, reflexiva e interativa, saltando do livro didático – de um modelo estático e menos funcional, para um modelo mais dinâmico e realista – com o auxílio do computador, internet, hipertextos, hiperlinks, sites entre outros. Desenvolvendo assim, um formato mais sincronizado de aula, com a realidade já vivida da nova clientela escolar. Ressaltando que, essa nova clientela ocupa um espaço que reflete as novas tendências tecnológicas atuais, estando vinculada a sincronização desses meios digitais, resultando assim, de uma nova necessidade que deve ser acrescida em sala de aula, exigindo que, professores e educadores estejam mais preparados e vivenciando essa nova tendência que emerge em nosso país, colocando em prática a atualização constante de novas aprendizagens para os educadores a fim de atender essa nova demanda. Portanto, o conhecimento só acontece de forma ativa e eficaz, onde essa construção se dá ao longo de um processo que interesse ambas as partes, que se correlacionam de forma que haja troca de aprendizagem de forma atrativa e efetiva, acrescidas de tendências atuais e modernas. 2020-11-24T14:02:28Z 2020-11-24T14:02:28Z 2018-08-16 specializationThesis BARBOSA, Vivian Antunes. A importância da utilização de ferramentas digitais no ensino fundamental. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20572 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Geografia - Estudo e ensino
Tecnologia e crianças
Educação
Geography - Study and teaching
Technology and children
Education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
spellingShingle Geografia - Estudo e ensino
Tecnologia e crianças
Educação
Geography - Study and teaching
Technology and children
Education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
Barbosa, Vivian Antunes
A importância da utilização de ferramentas digitais no ensino fundamental
description The present work aims to reflect on the use of new teaching methodologies in the area of Geography, combining the methodologies of traditional geography with a critical and dynamic geography. Extending the teacher’s repertoire in the classroom, inserting the new digital tools for use in the classroom, making it possible to bring a more interactive, dynamic and stimulating aspect to the learning process, making it more real, reflexive and interactive , jumping from the textbook – from a static and less functional model, to a more dynamic and realistic model – with the help of the computer, the internet, hypertexts, hyperlinks, sites, among others. Developing in this way, a more synchronized format of class, with the reality already lived of the new school clientele. This new clientele occupies a space that reflects the current technological trends, being linked to the synchronization of these digital media, resulting in a new need that must be increased in the classroom, requiring teachers and educators to be more prepared and experiencing this new trend that emerges in our country, putting in practice the constant update of new learning for educators in order to meet this new demand. Therefore, knowledge only happens in an active and effective way, where this construction takes place during a process that interests both parties, which correlate in a way that there is the exchange of learning in an attractive and effective way, plus current trends and modern.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Barbosa, Vivian Antunes
author_sort Barbosa, Vivian Antunes
title A importância da utilização de ferramentas digitais no ensino fundamental
title_short A importância da utilização de ferramentas digitais no ensino fundamental
title_full A importância da utilização de ferramentas digitais no ensino fundamental
title_fullStr A importância da utilização de ferramentas digitais no ensino fundamental
title_full_unstemmed A importância da utilização de ferramentas digitais no ensino fundamental
title_sort importância da utilização de ferramentas digitais no ensino fundamental
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation BARBOSA, Vivian Antunes. A importância da utilização de ferramentas digitais no ensino fundamental. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20572
_version_ 1805305404277653504
score 10,814766