O papel do pedagogo na educação de jovens e adultos

This research discusses the role of the pedagogue in the Education of Young People and Adults (EJA), and their contribution to the process of teaching learning in this field. It aims to reflect on the identity and attributions of the pedagogue in the Education of Young and Adults and its importance...

ver descrição completa

Autor principal: Silva, Cintia Rosa da
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20604
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-20604
recordtype dspace
spelling riut-1-206042020-11-24T14:03:36Z O papel do pedagogo na educação de jovens e adultos Silva, Cintia Rosa da Santos, Cidmar Ortiz dos Santos, Cidmar Ortiz dos Brandão, Henry Charles Albert David N T Mendonça Santos, Nelson dos Aprendizagem Pedagogia crítica Professores Learning Critical pedagogy Teachers CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO This research discusses the role of the pedagogue in the Education of Young People and Adults (EJA), and their contribution to the process of teaching learning in this field. It aims to reflect on the identity and attributions of the pedagogue in the Education of Young and Adults and its importance as a transforming agent that articulates with all involved in the pedagogical process. In order to achieve the proposed objective, we will use qualitative research to emphasize the reality of a pedagogue who is active in the EJA. The text is divided into two moments. In the first moment this work will reflect on the role of the pedagogue in the school and its attributions in Basic Education, through studies in the educational legislation. The second part will address the specificity of the work of the pedagogue in the EJA. For this, it describes the functioning of an EJA school in the city of Paranavaí and the pedagogue’s role in the process of welcoming and accompanying students. Finally, he will make reflections about the difficulties and perspectives found in the pedagogue’s work in the EJA. Esta pesquisa aborda a atuação do pedagogo na Educação de Jovens e Adultos (EJA), e a sua contribuição para o processo de ensino aprendizagem neste campo educativo. Tem como objetivo refletir sobre a identidade e atribuições do pedagogo na Educação de Jovens e Adultos e sua importância como agente transformador que articula com todos envolvidos no processo pedagógico. Para alcançar o objetivo proposto utilizaremos de pesquisa qualitativa para enfatizar a realidade de um pedagogo atuante na EJA. O texto está dividido em dois momentos. No primeiro momento este trabalho refletirá sobre o papel do pedagogo na escola e suas atribuições na Educação Básica, por meio de estudos na legislação educacional. A segunda parte abordará a especificidade do trabalho do pedagogo na EJA. Para isso, descreve o funcionamento de uma escola de EJA do município de Paranavaí e a atuação do pedagogo no processo de acolhida e acompanhamento dos alunos. Por fim, tecerá reflexões a respeito das dificuldades e perspectivas encontradas na atuação do pedagogo na EJA. 2020-11-24T14:03:36Z 2020-11-24T14:03:36Z 2018-08-13 specializationThesis SILVA, Cintia Rosa da. O papel do pedagogo na educação de jovens e adultos. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20604 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Aprendizagem
Pedagogia crítica
Professores
Learning
Critical pedagogy
Teachers
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
spellingShingle Aprendizagem
Pedagogia crítica
Professores
Learning
Critical pedagogy
Teachers
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
Silva, Cintia Rosa da
O papel do pedagogo na educação de jovens e adultos
description This research discusses the role of the pedagogue in the Education of Young People and Adults (EJA), and their contribution to the process of teaching learning in this field. It aims to reflect on the identity and attributions of the pedagogue in the Education of Young and Adults and its importance as a transforming agent that articulates with all involved in the pedagogical process. In order to achieve the proposed objective, we will use qualitative research to emphasize the reality of a pedagogue who is active in the EJA. The text is divided into two moments. In the first moment this work will reflect on the role of the pedagogue in the school and its attributions in Basic Education, through studies in the educational legislation. The second part will address the specificity of the work of the pedagogue in the EJA. For this, it describes the functioning of an EJA school in the city of Paranavaí and the pedagogue’s role in the process of welcoming and accompanying students. Finally, he will make reflections about the difficulties and perspectives found in the pedagogue’s work in the EJA.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Silva, Cintia Rosa da
author_sort Silva, Cintia Rosa da
title O papel do pedagogo na educação de jovens e adultos
title_short O papel do pedagogo na educação de jovens e adultos
title_full O papel do pedagogo na educação de jovens e adultos
title_fullStr O papel do pedagogo na educação de jovens e adultos
title_full_unstemmed O papel do pedagogo na educação de jovens e adultos
title_sort o papel do pedagogo na educação de jovens e adultos
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation SILVA, Cintia Rosa da. O papel do pedagogo na educação de jovens e adultos. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20604
_version_ 1805317893256118272
score 10,814766