Dificuldades de aprendizagem: diagnóstico e intervenção psicopedagógica

This research had as theme: Difficulties of Learning: Diagnosis and Intervenção Psicopedagógica. The justification of that theme felt in knowing how to intervene and to work under the difficulties of school learning, once, that it is observed along the professional experience that many educators are...

ver descrição completa

Autor principal: Cruz, Edilene Andreia Pereira da
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20702
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-20702
recordtype dspace
spelling riut-1-207022020-11-24T14:09:26Z Dificuldades de aprendizagem: diagnóstico e intervenção psicopedagógica Cruz, Edilene Andreia Pereira da Valentin, Silvana Mendonça Lopes Distúrbios da aprendizagem Estratégias de aprendizagem Fracasso escolar Learning disabilities Learning strategies School failure Educação: Métodos e Técnicas de Ensino This research had as theme: Difficulties of Learning: Diagnosis and Intervenção Psicopedagógica. The justification of that theme felt in knowing how to intervene and to work under the difficulties of school learning, once, that it is observed along the professional experience that many educators are used of several pedagogic actions to take the student to overcome the school failure and doesn't almost always obtain success. With that, many students are labeled and left of side for they present great difficulty in the process of school learning. Like this, the main objective of that research was to emphasize the importance of the diagnosis and of the intervention psicopedagógica in the difficulties of school learning, that they are accomplished by the psicopedagogo together with other professionals. With base in some authors were approached the possible factors that influence the school failure and that they need to be considered in the evaluation diagnóstica. Also, some were described difficulties of common learning in the linked school extent to the reading and the writing. Through the research it was observed that when the child presents learning difficulty in the school context, that, causes frustration, and can unchain other problems. Therefore, those children need to be appraised for specialized professionals that data that it makes possible means of appropriate intervention in the learning process will get up. Like this, some were described instruments used in the diagnosis psicopedagógico, and, also, the subjects and systems involved in this process avaliativo that vary according to the specificity of each case. Esta pesquisa teve como temática: Dificuldades de Aprendizagem: Diagnóstico e Intervenção Psicopedagógica. A justificativa desse tema se deu em saber como intervir e lidar sob as dificuldades de aprendizagem escolar, uma vez, que se observa ao longo da experiência profissional que muitos educadores se utilizam de diversas ações pedagógicas para levar o aluno a superar o fracasso escolar e quase sempre não obtém êxito. Com isso, muitos educandos são rotulados e deixados de lado por apresentarem grande dificuldade no processo de aprendizagem escolar. Assim, o objetivo principal dessa pesquisa foi enfatizar a importância do diagnóstico e da intervenção psicopedagógica nas dificuldades de aprendizagem escolar, que são realizadas pelo psicopedagogo em conjunto com outros profissionais. Com base em alguns autores foram abordados os possíveis fatores que influenciam o insucesso escolar e que precisam ser considerados na avaliação diagnóstica. Também, foram descritos algumas dificuldades de aprendizagem comuns no âmbito escolar ligado à leitura e a escrita. Através da pesquisa observou-se que quando a criança apresenta dificuldade de aprendizagem no contexto escolar, isso, lhe causa frustração, e pode desencadear outros problemas. Por isso, essas crianças precisam ser avaliadas por profissionais especializados que levantarão dados que possibilite meios de intervenção adequada no processo de aprendizagem. Assim, foram descritos alguns instrumentos utilizados no diagnóstico psicopedagógico, e, também, os sujeitos e sistemas envolvidos neste processo avaliativo que variam conforme a especificidade de cada caso. 2020-11-24T14:09:26Z 2020-11-24T14:09:26Z 2013-12-13 specializationThesis CRUZ, Edilene Andreia Pereira da. Dificuldades de aprendizagem: diagnóstico e intervenção psicopedagógica. 2013. 38 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2013. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20702 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Distúrbios da aprendizagem
Estratégias de aprendizagem
Fracasso escolar
Learning disabilities
Learning strategies
School failure
Educação: Métodos e Técnicas de Ensino
spellingShingle Distúrbios da aprendizagem
Estratégias de aprendizagem
Fracasso escolar
Learning disabilities
Learning strategies
School failure
Educação: Métodos e Técnicas de Ensino
Cruz, Edilene Andreia Pereira da
Dificuldades de aprendizagem: diagnóstico e intervenção psicopedagógica
description This research had as theme: Difficulties of Learning: Diagnosis and Intervenção Psicopedagógica. The justification of that theme felt in knowing how to intervene and to work under the difficulties of school learning, once, that it is observed along the professional experience that many educators are used of several pedagogic actions to take the student to overcome the school failure and doesn't almost always obtain success. With that, many students are labeled and left of side for they present great difficulty in the process of school learning. Like this, the main objective of that research was to emphasize the importance of the diagnosis and of the intervention psicopedagógica in the difficulties of school learning, that they are accomplished by the psicopedagogo together with other professionals. With base in some authors were approached the possible factors that influence the school failure and that they need to be considered in the evaluation diagnóstica. Also, some were described difficulties of common learning in the linked school extent to the reading and the writing. Through the research it was observed that when the child presents learning difficulty in the school context, that, causes frustration, and can unchain other problems. Therefore, those children need to be appraised for specialized professionals that data that it makes possible means of appropriate intervention in the learning process will get up. Like this, some were described instruments used in the diagnosis psicopedagógico, and, also, the subjects and systems involved in this process avaliativo that vary according to the specificity of each case.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Cruz, Edilene Andreia Pereira da
author_sort Cruz, Edilene Andreia Pereira da
title Dificuldades de aprendizagem: diagnóstico e intervenção psicopedagógica
title_short Dificuldades de aprendizagem: diagnóstico e intervenção psicopedagógica
title_full Dificuldades de aprendizagem: diagnóstico e intervenção psicopedagógica
title_fullStr Dificuldades de aprendizagem: diagnóstico e intervenção psicopedagógica
title_full_unstemmed Dificuldades de aprendizagem: diagnóstico e intervenção psicopedagógica
title_sort dificuldades de aprendizagem: diagnóstico e intervenção psicopedagógica
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation CRUZ, Edilene Andreia Pereira da. Dificuldades de aprendizagem: diagnóstico e intervenção psicopedagógica. 2013. 38 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2013.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20702
_version_ 1805302678809477120
score 10,814766