Literatura infantil: construindo significados

Working with Children's Literature (CL) in the classroom requires a suitable teaching position to meet the needs of students with the important support of the literary text. Read and understand, write and communicate are eminently social needs of individuals who make a historical and able to en...

ver descrição completa

Autor principal: Queiroz, Adriana de Freitas Landim
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20734
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-20734
recordtype dspace
spelling riut-1-207342020-11-24T14:12:02Z Literatura infantil: construindo significados Queiroz, Adriana de Freitas Landim Ribeiro, Janete Santa Maria Literatura - Estudo e ensino Crianças - Livros e leitura Leitura - Desenvolvimento Literature - Study and teaching Children - Books and reading Development reading Educação: Métodos e Técnicas de Ensino Working with Children's Literature (CL) in the classroom requires a suitable teaching position to meet the needs of students with the important support of the literary text. Read and understand, write and communicate are eminently social needs of individuals who make a historical and able to enter into a particular social context. So consider this text in its entirety requires the teacher to know the most important methodologies and different work related with this text in the classroom. Therefore, it is necessary to investigate what is the real contribution of the work with the CL to the learning process in the early years of elementary school and, moreover, it is essential to understand how is the relationship between child and literary work. Therefore, we use in a literature to meet certain specific needs that will enable the theory comprehension and understanding of the literary phenomenon occurring in the classroom. Based on a theory that supports the analysis of the issues raised, it is clear that working with the CL in the classroom allows a comprehensive process of meaning so that students read the word, read the world and interact with these elements inherent social practice is part of a condition in which men live. The assumption that reading is not waterproof and should not be stagnant requires an understanding of the different methods and thus determining the educational profile of a school or a teacher. Thus reality allows the development of the reader as a social being, however, it is necessary to consider the different ways of approaching the child reader of the text quality that will aim to develop the student that social perception as necessary for life in society. O trabalho com a Literatura Infantil (LI) em sala de aula requer um posicionamento docente adequado para atender as necessidades dos alunos com o importante respaldo do texto literário. Ler e compreender, escrever e se comunicar são necessidades eminentemente sociais que fazem do indivíduo um ser histórico e capacitado para se inserir em um determinado contexto social. Portanto, considerar esse texto em sua integralidade exige do docente conhecer as mais diferentes e importantes metodologias relacionadas ao trabalho com esse texto em sala de aula. Diante disso, é necessário investigar qual é a real contribuição do trabalho com a Literatura para o processo de aprendizagem nos anos iniciais do Ensino Fundamental e, além disso, é imprescindível entender como se processa a relação existente entre criança e obra literária. Para tanto, utilizamo-nos de uma pesquisa bibliográfica para atender às determinadas necessidades pontuais da teoria que permitirá a compreensão e o entendimento do fenômeno literário ocorrente em sala de aula. Com base em uma teoria que sustenta a análise da problemática levantada, fica claro que o trabalho com a Literatura Infantil em sala de aula permite um processo de significação abrangente aos alunos de modo que ler a palavra, ler o mundo e interagir com esses elementos inerentes à prática social faz parte de uma condição em que os homens vivem. O pressuposto de que a leitura não é estanque e nem deve ser estagnada requer a compreensão dos diferentes métodos e consequentemente a determinação do perfil educacional de uma escola ou de um professor. Assim, a realidade permite o desenvolvimento do leitor enquanto ser social, contudo, é necessário considerar as distintas maneiras de aproximar o leitor infantil do texto de qualidade que objetivará desenvolver no aluno essa percepção social tão necessária para a vida em sociedade. 2020-11-24T14:12:02Z 2020-11-24T14:12:02Z 2012-11-30 specializationThesis QUEIROZ, Adriana de Freitas Landim. Literatura infantil: construindo significados. 2012. 43 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2012. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20734 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Literatura - Estudo e ensino
Crianças - Livros e leitura
Leitura - Desenvolvimento
Literature - Study and teaching
Children - Books and reading
Development reading
Educação: Métodos e Técnicas de Ensino
spellingShingle Literatura - Estudo e ensino
Crianças - Livros e leitura
Leitura - Desenvolvimento
Literature - Study and teaching
Children - Books and reading
Development reading
Educação: Métodos e Técnicas de Ensino
Queiroz, Adriana de Freitas Landim
Literatura infantil: construindo significados
description Working with Children's Literature (CL) in the classroom requires a suitable teaching position to meet the needs of students with the important support of the literary text. Read and understand, write and communicate are eminently social needs of individuals who make a historical and able to enter into a particular social context. So consider this text in its entirety requires the teacher to know the most important methodologies and different work related with this text in the classroom. Therefore, it is necessary to investigate what is the real contribution of the work with the CL to the learning process in the early years of elementary school and, moreover, it is essential to understand how is the relationship between child and literary work. Therefore, we use in a literature to meet certain specific needs that will enable the theory comprehension and understanding of the literary phenomenon occurring in the classroom. Based on a theory that supports the analysis of the issues raised, it is clear that working with the CL in the classroom allows a comprehensive process of meaning so that students read the word, read the world and interact with these elements inherent social practice is part of a condition in which men live. The assumption that reading is not waterproof and should not be stagnant requires an understanding of the different methods and thus determining the educational profile of a school or a teacher. Thus reality allows the development of the reader as a social being, however, it is necessary to consider the different ways of approaching the child reader of the text quality that will aim to develop the student that social perception as necessary for life in society.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Queiroz, Adriana de Freitas Landim
author_sort Queiroz, Adriana de Freitas Landim
title Literatura infantil: construindo significados
title_short Literatura infantil: construindo significados
title_full Literatura infantil: construindo significados
title_fullStr Literatura infantil: construindo significados
title_full_unstemmed Literatura infantil: construindo significados
title_sort literatura infantil: construindo significados
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation QUEIROZ, Adriana de Freitas Landim. Literatura infantil: construindo significados. 2012. 43 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2012.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20734
_version_ 1805297711753199616
score 10,814766