O trabalho pedagógico na perspectiva da pedagogia histórico-crítica

This study had as thematic the pedagogical work in perspective Historical-Critical, whose objective was to investigate some procedural difficulties that teachers have in the preparation of planning of lessons according to the five steps of the dialectical method, as well as develop some teaching str...

ver descrição completa

Autor principal: Pereira, Maria Inez Rodrigues
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20747
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-20747
recordtype dspace
spelling riut-1-207472020-11-24T14:13:13Z O trabalho pedagógico na perspectiva da pedagogia histórico-crítica Pereira, Maria Inez Rodrigues Ribeiro, Janete Santa Maria Ensino - Metodologia Planejamento Dialética Ensino - Meios auxiliares Teaching - Methodology Planning Dialectic Teaching - Aids and devices Educação: Métodos e Técnicas de Ensino This study had as thematic the pedagogical work in perspective Historical-Critical, whose objective was to investigate some procedural difficulties that teachers have in the preparation of planning of lessons according to the five steps of the dialectical method, as well as develop some teaching strategies that has as principles: social practice initial problematization, instrumentation, and practice social catharsis final. This need is justified because of the challenges the school faces are related to methodology innovative content that is related to the purposes of educating social. The methodology for this research was developed in an exploratory way to an action research, qualitative, and literature, where we analyzed the teaching method used by teachers, to enable a more comprehensive picture about what the group had researched the knowledge necessary for the development of the dialectical method. Este estudo teve como temática o trabalho pedagógico na perspectiva Histórico-Crítica, cujo objetivo foi investigar algumas dificuldades de procedimento que os professores possuem na elaboração do planejamento das aulas de acordo com os cinco passos do método dialético, bem como desenvolver algumas estratégias de ensino que têm como princípios: prática social inicial, problematização, instrumentalização, catarse e prática social final. Esta necessidade justifica-se, pois, um dos desafios que a escola enfrenta, está relacionado à metodologia inovadora com conteúdos que estejam ligados às finalidades sociais do educando. A metodologia utilizada para essa pesquisa se desenvolveu de forma exploratória a uma pesquisa-ação, de caráter qualitativo e levantamento bibliográfico, onde foi analisado o método didático utilizado pelos professores, de modo a possibilitar uma visão mais abrangente sobre o que o grupo pesquisado possuía de conhecimento necessário, para o desenvolvimento do método dialético. 2020-11-24T14:13:12Z 2020-11-24T14:13:12Z 2012-12-01 specializationThesis PEREIRA, Maria Inez Rodrigues. O trabalho pedagógico na perspectiva da pedagogia histórico-crítica. 2011. 46 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2011. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20747 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Ensino - Metodologia
Planejamento
Dialética
Ensino - Meios auxiliares
Teaching - Methodology
Planning
Dialectic
Teaching - Aids and devices
Educação: Métodos e Técnicas de Ensino
spellingShingle Ensino - Metodologia
Planejamento
Dialética
Ensino - Meios auxiliares
Teaching - Methodology
Planning
Dialectic
Teaching - Aids and devices
Educação: Métodos e Técnicas de Ensino
Pereira, Maria Inez Rodrigues
O trabalho pedagógico na perspectiva da pedagogia histórico-crítica
description This study had as thematic the pedagogical work in perspective Historical-Critical, whose objective was to investigate some procedural difficulties that teachers have in the preparation of planning of lessons according to the five steps of the dialectical method, as well as develop some teaching strategies that has as principles: social practice initial problematization, instrumentation, and practice social catharsis final. This need is justified because of the challenges the school faces are related to methodology innovative content that is related to the purposes of educating social. The methodology for this research was developed in an exploratory way to an action research, qualitative, and literature, where we analyzed the teaching method used by teachers, to enable a more comprehensive picture about what the group had researched the knowledge necessary for the development of the dialectical method.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Pereira, Maria Inez Rodrigues
author_sort Pereira, Maria Inez Rodrigues
title O trabalho pedagógico na perspectiva da pedagogia histórico-crítica
title_short O trabalho pedagógico na perspectiva da pedagogia histórico-crítica
title_full O trabalho pedagógico na perspectiva da pedagogia histórico-crítica
title_fullStr O trabalho pedagógico na perspectiva da pedagogia histórico-crítica
title_full_unstemmed O trabalho pedagógico na perspectiva da pedagogia histórico-crítica
title_sort o trabalho pedagógico na perspectiva da pedagogia histórico-crítica
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation PEREIRA, Maria Inez Rodrigues. O trabalho pedagógico na perspectiva da pedagogia histórico-crítica. 2011. 46 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2011.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20747
_version_ 1805303546207272960
score 10,814766