O trabalho pedagógico na perspectiva da pedagogia histórico-crítica
This study had as thematic the pedagogical work in perspective Historical-Critical, whose objective was to investigate some procedural difficulties that teachers have in the preparation of planning of lessons according to the five steps of the dialectical method, as well as develop some teaching str...
Autor principal: | Pereira, Maria Inez Rodrigues |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20747 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-20747 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-207472020-11-24T14:13:13Z O trabalho pedagógico na perspectiva da pedagogia histórico-crítica Pereira, Maria Inez Rodrigues Ribeiro, Janete Santa Maria Ensino - Metodologia Planejamento Dialética Ensino - Meios auxiliares Teaching - Methodology Planning Dialectic Teaching - Aids and devices Educação: Métodos e Técnicas de Ensino This study had as thematic the pedagogical work in perspective Historical-Critical, whose objective was to investigate some procedural difficulties that teachers have in the preparation of planning of lessons according to the five steps of the dialectical method, as well as develop some teaching strategies that has as principles: social practice initial problematization, instrumentation, and practice social catharsis final. This need is justified because of the challenges the school faces are related to methodology innovative content that is related to the purposes of educating social. The methodology for this research was developed in an exploratory way to an action research, qualitative, and literature, where we analyzed the teaching method used by teachers, to enable a more comprehensive picture about what the group had researched the knowledge necessary for the development of the dialectical method. Este estudo teve como temática o trabalho pedagógico na perspectiva Histórico-Crítica, cujo objetivo foi investigar algumas dificuldades de procedimento que os professores possuem na elaboração do planejamento das aulas de acordo com os cinco passos do método dialético, bem como desenvolver algumas estratégias de ensino que têm como princípios: prática social inicial, problematização, instrumentalização, catarse e prática social final. Esta necessidade justifica-se, pois, um dos desafios que a escola enfrenta, está relacionado à metodologia inovadora com conteúdos que estejam ligados às finalidades sociais do educando. A metodologia utilizada para essa pesquisa se desenvolveu de forma exploratória a uma pesquisa-ação, de caráter qualitativo e levantamento bibliográfico, onde foi analisado o método didático utilizado pelos professores, de modo a possibilitar uma visão mais abrangente sobre o que o grupo pesquisado possuía de conhecimento necessário, para o desenvolvimento do método dialético. 2020-11-24T14:13:12Z 2020-11-24T14:13:12Z 2012-12-01 specializationThesis PEREIRA, Maria Inez Rodrigues. O trabalho pedagógico na perspectiva da pedagogia histórico-crítica. 2011. 46 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2011. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20747 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Ensino - Metodologia Planejamento Dialética Ensino - Meios auxiliares Teaching - Methodology Planning Dialectic Teaching - Aids and devices Educação: Métodos e Técnicas de Ensino |
spellingShingle |
Ensino - Metodologia Planejamento Dialética Ensino - Meios auxiliares Teaching - Methodology Planning Dialectic Teaching - Aids and devices Educação: Métodos e Técnicas de Ensino Pereira, Maria Inez Rodrigues O trabalho pedagógico na perspectiva da pedagogia histórico-crítica |
description |
This study had as thematic the pedagogical work in perspective Historical-Critical, whose objective was to investigate some procedural difficulties that teachers have in the preparation of planning of lessons according to the five steps of the dialectical method, as well as develop some teaching strategies that has as principles: social practice initial problematization, instrumentation, and practice social catharsis final. This need is justified because of the challenges the school faces are related to methodology innovative content that is related to the purposes of educating social. The methodology for this research was developed in an exploratory way to an action research, qualitative, and literature, where we analyzed the teaching method used by teachers, to enable a more comprehensive picture about what the group had researched the knowledge necessary for the development of the dialectical method. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Pereira, Maria Inez Rodrigues |
author_sort |
Pereira, Maria Inez Rodrigues |
title |
O trabalho pedagógico na perspectiva da pedagogia histórico-crítica |
title_short |
O trabalho pedagógico na perspectiva da pedagogia histórico-crítica |
title_full |
O trabalho pedagógico na perspectiva da pedagogia histórico-crítica |
title_fullStr |
O trabalho pedagógico na perspectiva da pedagogia histórico-crítica |
title_full_unstemmed |
O trabalho pedagógico na perspectiva da pedagogia histórico-crítica |
title_sort |
o trabalho pedagógico na perspectiva da pedagogia histórico-crítica |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
PEREIRA, Maria Inez Rodrigues. O trabalho pedagógico na perspectiva da pedagogia histórico-crítica. 2011. 46 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2011. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20747 |
_version_ |
1805303546207272960 |
score |
10,814766 |