Afetividade: grande aliada da escola no combate à indisciplina
This study discusses about the affectivity in combating indiscipline in school, and therefore also the violence and truancy. Discusses the theories of Henry Wallon. So, to complete the theoretical this analyse is based on articles that report the matter. This study is about the relationship between...
Autor principal: | Silva, Viviane da |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20782 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-20782 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-207822020-11-24T14:16:40Z Afetividade: grande aliada da escola no combate à indisciplina Silva, Viviane da Simonetto, Kátia Cardoso Campos Afeto (Psicologia) Disciplina escolar Evasão escolar Conhecimento e aprendizagem Affect (Psychology) School discipline Dropouts Knowledge and learning Educação: Métodos e Técnicas de Ensino This study discusses about the affectivity in combating indiscipline in school, and therefore also the violence and truancy. Discusses the theories of Henry Wallon. So, to complete the theoretical this analyse is based on articles that report the matter. This study is about the relationship between educator and student, as well as the collaboration of family and society to the landscape in question. This research seeks to conceptualize the terms "indiscipline" and "affection", highlighting the relevance of these and too of the posture of the teacher to make the classroom a welcoming environment; propose a reflection on the importance of affectivity both within school context, as at social context and too in relation to child development. Thus, the general objective is to highlight the positive effects of an affective methodology, encourage the breaking of paradigms and detachment to traditionalism, for both were then employed qualitative research, which using techniques such as the free interview and questionnaire directed. To gather information, the work drew on free interviews with the teachers, allowing the peaceful dialogue, actually treated in an open conversation and later a questionnaires directed to both teachers and students on the topic discussed. Concluded that an affective methodology is a good instrument of lasting effect, inhibiting or softening indiscipline; mitigating possible conflicts, an effective way to transform the classroom into harmonious environment, attractive and productive, that favor the education system and promotes learning as should be. Este estudo procura discutir sobre a afetividade no combate à indisciplina escolar, e, portanto também à violência e à evasão escolar. Aborda a concepção de Henry Wallon. Baseia-se em artigos que relatam o assunto para completar o referencial teórico. O estudo parte do relacionamento existente entre educador e aluno, bem como a colaboração da família e da sociedade para o panorama em questão. Esta pesquisa busca conceituar os termos “indisciplina” e “afetividade”, evidenciando a relevância dos mesmos e da postura do professor para fazer da sala de aula um ambiente receptivo; além de propor uma reflexão sobre a importância da afetividade tanto no contexto escolar e social, quanto em relação ao desenvolvimento da criança. Diante disso, o objetivo geral é evidenciar os efeitos positivos de uma metodologia afetiva, incentivar a quebra de paradigmas e o desapego ao tradicionalismo; para tanto empregou-se então a pesquisa qualitativa, usando como técnicas a entrevista livre e questionário direcionado. Para coletar informações, o trabalho valeu-se de entrevista livre com os professores, possibilitando o diálogo de forma tranquila, na verdade tratou-se de uma conversa aberta e posteriormente aplicação de questionários direcionados tanto aos professores quanto aos alunos sobre o tema discutido. Concluiu que uma metodologia afetiva é um bom instrumento, de efeito duradouro, inibindo ou suavizando a indisciplina; atenuando possíveis conflitos, uma maneira eficaz de transformar a sala de aula em ambiente harmonioso, atrativo e produtivo, que favoreçam o sistema educacional e favoreça a aprendizagem, conforme deve ser. 2020-11-24T14:16:39Z 2020-11-24T14:16:39Z 2012-11-30 specializationThesis BATISTA, Viviane da Silva. Afetividade: grande aliada da escola no combate à indisciplina. 2012. 54 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2012. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20782 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Afeto (Psicologia) Disciplina escolar Evasão escolar Conhecimento e aprendizagem Affect (Psychology) School discipline Dropouts Knowledge and learning Educação: Métodos e Técnicas de Ensino |
spellingShingle |
Afeto (Psicologia) Disciplina escolar Evasão escolar Conhecimento e aprendizagem Affect (Psychology) School discipline Dropouts Knowledge and learning Educação: Métodos e Técnicas de Ensino Silva, Viviane da Afetividade: grande aliada da escola no combate à indisciplina |
description |
This study discusses about the affectivity in combating indiscipline in school, and therefore also the violence and truancy. Discusses the theories of Henry Wallon. So, to complete the theoretical this analyse is based on articles that report the matter. This study is about the relationship between educator and student, as well as the collaboration of family and society to the landscape in question. This research seeks to conceptualize the terms "indiscipline" and "affection", highlighting the relevance of these and too of the posture of the teacher to make the classroom a welcoming environment; propose a reflection on the importance of affectivity both within school context, as at social context and too in relation to child development. Thus, the general objective is to highlight the positive effects of an affective methodology, encourage the breaking of paradigms and detachment to traditionalism, for both were then employed qualitative research, which using techniques such as the free interview and questionnaire directed. To gather information, the work drew on free interviews with the teachers, allowing the peaceful dialogue, actually treated in an open conversation and later a questionnaires directed to both teachers and students on the topic discussed. Concluded that an affective methodology is a good instrument of lasting effect, inhibiting or softening indiscipline; mitigating possible conflicts, an effective way to transform the classroom into harmonious environment, attractive and productive, that favor the education system and promotes learning as should be. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Silva, Viviane da |
author_sort |
Silva, Viviane da |
title |
Afetividade: grande aliada da escola no combate à indisciplina |
title_short |
Afetividade: grande aliada da escola no combate à indisciplina |
title_full |
Afetividade: grande aliada da escola no combate à indisciplina |
title_fullStr |
Afetividade: grande aliada da escola no combate à indisciplina |
title_full_unstemmed |
Afetividade: grande aliada da escola no combate à indisciplina |
title_sort |
afetividade: grande aliada da escola no combate à indisciplina |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
BATISTA, Viviane da Silva. Afetividade: grande aliada da escola no combate à indisciplina. 2012. 54 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2012. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20782 |
_version_ |
1805316945904402432 |
score |
10,814766 |