Inclusão: políticas e estratégias de atendimento educacional para alunos com deficiência intelectual

This theoretical work and research deals with the theme inclusion policies and strategies of educational services for students with intellectual disabilities. Among the subjects studied, we dealt with the historical process of treatment and care offered to the disabled, the party of segregation and...

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Autor principal: Santos, Regina Ruiz Correia dos
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20801
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spelling riut-1-208012020-11-24T14:18:44Z Inclusão: políticas e estratégias de atendimento educacional para alunos com deficiência intelectual Santos, Regina Ruiz Correia dos Nicodem, Maria Fatima Menegazzo Inclusão escolar Crianças deficientes - Educação Educação e Estado Mainstreaming in education Children with disabilities - Education Education and state Educação: Métodos e Técnicas de Ensino This theoretical work and research deals with the theme inclusion policies and strategies of educational services for students with intellectual disabilities. Among the subjects studied, we dealt with the historical process of treatment and care offered to the disabled, the party of segregation and extermination, through integration, even today, with the inclusion paradigm. Throughout history, various laws were made and therefore, many changes occurred in the educational process, where people with disabilities had the right to be treated preferentially in mainstream schools. Furthermore, the disabled today are seen as citizens with skills and personalities, leaving it to schools carry out the necessary adjustments so that it advances in its development and in their learning. In this sense, we are faced with difficulties, since, for this to occur, and the real educational inclusion happen, it is necessary to have organized responses, not just the teachers who should be prepared, but the various authorities, both political as administrative, educational proposing that come from meeting the real needs of each. Thus, with careful analysis of the data, it is clear that inclusion is still a process that requires much study and dialogue, especially with disabled people themselves, who consider the special schools, depending on the degree of disability of the person, best place to receive his formal education. This study makes it clear that no matter the school, whether regular or special, the important thing is that the educational service is quality and meets the specifics of the disabled person. O presente trabalho teórico e de pesquisa trata do tema inclusão, suas políticas e estratégias de atendimento educacional para alunos com deficiência. Dentre os assuntos estudados, abordou-se o processo histórico dos tratamentos e atendimentos oferecidos aos deficientes, partido do extermínio e segregação, passando pela integração, chegando na atualidade, com o paradigma da inclusão. Durante a história, várias Leis foram postas e, portanto, muitas mudanças aconteceram no processo educacional, onde as pessoas deficientes obtiveram o direito de serem atendidas, preferencialmente, nas escolas regulares. Além disso, os deficientes, atualmente, são vistos como cidadãos com habilidades e individualidades, cabendo às escolas realizarem as adaptações necessárias para que ele avance em seu desenvolvimento e em sua aprendizagem. Neste sentido, é que nos deparamos com as dificuldades, visto que, para que isso ocorra e, a verdadeira inclusão educacional aconteça se faz necessário, ter respostas organizadas, não só dos professores que devem estar preparados, mas das diferentes instâncias, tanto políticas como administrativas, propondo ações educativas que venham de encontro às reais necessidades de cada um. Desta forma, com a análise criteriosa dos dados, percebe-se que a inclusão ainda é um processo que necessita de muito estudo e diálogo, principalmente, com os próprios deficientes, que consideram as escolas especiais, dependendo do grau de deficiência da pessoa, o melhor lugar para receberem formalmente sua educação. Assim, este estudo deixa claro que não importa a escola, se regular ou especial, o importante é que o atendimento educacional seja de qualidade e atenda as especificidades da pessoa com deficiência. 2020-11-24T14:18:44Z 2020-11-24T14:18:44Z 2012-12-01 specializationThesis SANTOS, Regina Ruiz Correia dos. Inclusão: políticas e estratégias de atendimento educacional para alunos com deficiência intelectual. 2012. 51 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2012. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20801 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira
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Santos, Regina Ruiz Correia dos
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description This theoretical work and research deals with the theme inclusion policies and strategies of educational services for students with intellectual disabilities. Among the subjects studied, we dealt with the historical process of treatment and care offered to the disabled, the party of segregation and extermination, through integration, even today, with the inclusion paradigm. Throughout history, various laws were made and therefore, many changes occurred in the educational process, where people with disabilities had the right to be treated preferentially in mainstream schools. Furthermore, the disabled today are seen as citizens with skills and personalities, leaving it to schools carry out the necessary adjustments so that it advances in its development and in their learning. In this sense, we are faced with difficulties, since, for this to occur, and the real educational inclusion happen, it is necessary to have organized responses, not just the teachers who should be prepared, but the various authorities, both political as administrative, educational proposing that come from meeting the real needs of each. Thus, with careful analysis of the data, it is clear that inclusion is still a process that requires much study and dialogue, especially with disabled people themselves, who consider the special schools, depending on the degree of disability of the person, best place to receive his formal education. This study makes it clear that no matter the school, whether regular or special, the important thing is that the educational service is quality and meets the specifics of the disabled person.
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