A ludopedagogia e a manutenção da atenção do aluno
This work is subject to recreational pedagogy and its application in the classroom as a tool able to assist in maintaining the attention of the learner in the contents that the educator seeks to convey. Recalling that the play activity is quite old and governed by rules, which has great influence on...
Autor principal: | Lopes, Carine Penha Andrello |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20900 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-20900 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-209002020-11-24T14:31:48Z A ludopedagogia e a manutenção da atenção do aluno Lopes, Carine Penha Andrello Berghauser, Neron Alípio Cortes Crianças - Desenvolvimento Estratégias de aprendizagem Brincadeiras Child development Learning strategies Play Educação: Métodos e técnicas de Ensino This work is subject to recreational pedagogy and its application in the classroom as a tool able to assist in maintaining the attention of the learner in the contents that the educator seeks to convey. Recalling that the play activity is quite old and governed by rules, which has great influence on the development is understood as a right, and that has long been used in education. In schools, the play is presented as a tool that assists in the educational process and the overall development of the child , and make learning more enjoyable and attractive , that when used properly by trained educators, who know their learners. The recreational pedagogy, in turn, is presented as a method that seeks to make the process of teaching creative, relaxed and enjoyable, making use of games, play and dynamic. The method in question influences the development, including the development of attention and concentration. It is important to note that even with the emergence and maintenance of voluntary attention, attention involuntary never cease to exist. This is a purely bibliographic study and therefore constitute a space for reflection on the most improved recreational pedagogy while pedagogical option to improve classroom learning. Este trabalho tem como temática a ludopedagogia e sua aplicação em sala de aula enquanto instrumento capaz de auxiliar na manutenção da atenção do aprendiz nos conteúdos que o educador busca transmitir. Lembrando que o brincar é atividade bastante antiga e regida por regras, que possui grande influência sobre o desenvolvimento, é entendida enquanto um direito e que há muito vem sendo utilizada na educação. Nas escolas, o brincar apresenta-se enquanto instrumento que auxilia no processo educativo e no desenvolvimento global da criança, além de tornar a aprendizagem mais agradável e atraente, isso quando utilizada adequadamente por educadores capacitados, que conhecem seus aprendizes. A ludopedagogia, por sua vez, apresenta-se enquanto método que busca tornar o processo de ensino criativo, descontraído e prazeroso, lançando mão de jogos, brincadeiras e dinâmicas. O método em questão exerce influência sobre o desenvolvimento, incluindo o desenvolvimento da atenção e da concentração. É importante observar que mesmo com o surgimento e manutenção da atenção voluntária, a atenção involuntária nunca deixará de existir. Este é um estudo com característica puramente bibliográfico, representando, portanto, um espaço para a reflexão mais aprimorada sobre a ludopedagogia enquanto alternativa pedagógica para a melhoria do aprendizado escolar. 2020-11-24T14:31:47Z 2020-11-24T14:31:47Z 2013-11-29 specializationThesis LOPES, Carine Penha Andrello. A ludopedagogia e a manutenção da atenção do aluno. 2013. 44 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2013. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20900 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Crianças - Desenvolvimento Estratégias de aprendizagem Brincadeiras Child development Learning strategies Play Educação: Métodos e técnicas de Ensino |
spellingShingle |
Crianças - Desenvolvimento Estratégias de aprendizagem Brincadeiras Child development Learning strategies Play Educação: Métodos e técnicas de Ensino Lopes, Carine Penha Andrello A ludopedagogia e a manutenção da atenção do aluno |
description |
This work is subject to recreational pedagogy and its application in the classroom as a tool able to assist in maintaining the attention of the learner in the contents that the educator seeks to convey. Recalling that the play activity is quite old and governed by rules, which has great influence on the development is understood as a right, and that has long been used in education. In schools, the play is presented as a tool that assists in the educational process and the overall development of the child , and make learning more enjoyable and attractive , that when used properly by trained educators, who know their learners. The recreational pedagogy, in turn, is presented as a method that seeks to make the process of teaching creative, relaxed and enjoyable, making use of games, play and dynamic. The method in question influences the development, including the development of attention and concentration. It is important to note that even with the emergence and maintenance of voluntary attention, attention involuntary never cease to exist. This is a purely bibliographic study and therefore constitute a space for reflection on the most improved recreational pedagogy while pedagogical option to improve classroom learning. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Lopes, Carine Penha Andrello |
author_sort |
Lopes, Carine Penha Andrello |
title |
A ludopedagogia e a manutenção da atenção do aluno |
title_short |
A ludopedagogia e a manutenção da atenção do aluno |
title_full |
A ludopedagogia e a manutenção da atenção do aluno |
title_fullStr |
A ludopedagogia e a manutenção da atenção do aluno |
title_full_unstemmed |
A ludopedagogia e a manutenção da atenção do aluno |
title_sort |
ludopedagogia e a manutenção da atenção do aluno |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
LOPES, Carine Penha Andrello. A ludopedagogia e a manutenção da atenção do aluno. 2013. 44 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2013. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20900 |
_version_ |
1760452961279934464 |
score |
10,966579 |