O uso da mídia na contextualização do ensino de matemática

This work had as its theme the prospect of making the teaching of mathematics attractive, motivating and therefore significant, through approaches inherent in the concept of meaningful learning, and the context of classes with the use of media in the classroom, as it is believed that the school must...

ver descrição completa

Autor principal: Camargo Junior, Antonio Carlos
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20921
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-20921
recordtype dspace
spelling riut-1-209212020-11-24T14:35:04Z O uso da mídia na contextualização do ensino de matemática Camargo Junior, Antonio Carlos Sandmann, André Estratégias de aprendizagem Tecnologia educacional Aprendizagem Learning strategies Educational technology Learning Educação: Métodos e Técnicas de Ensino This work had as its theme the prospect of making the teaching of mathematics attractive, motivating and therefore significant, through approaches inherent in the concept of meaningful learning, and the context of classes with the use of media in the classroom, as it is believed that the school must enter new methodologies that facilitate the integration of media resources in the classroom as teaching strategies conducive for meaningful learning. This insertion was through activities performed by students that consisted in handling printed material and software to enrich the mathematical contents researched in books, newspapers and internet. As a tool for obtaining benchmark to reflect the results of the students opinion, where satisfactory results were obtained, because the students felt motivated and engaged by the activity questionnaire was administered, which has stated a preference for innovative rather than traditional classes to be more interesting and easier to learn with the help of internet and media resources. In this sense it is believed in the validity of the concepts discussed in this work and methodology aimed at contextualizing the mathematical content and the meaning of mathematical concepts researched by students. Este trabalho teve como temática a perspectiva de tornar o ensino de Matemática atrativo, motivador e, portanto significativo, através de abordagens inerentes ao conceito de aprendizagem significativa, e da contextualização das aulas com a utilização da mídia em sala de aula, pois acredita-se que a escola deve inserir novas metodologias que propiciem a inserção de recursos midiáticos nas aulas como estratégias de ensino propiciadoras da aprendizagem significativa. Tal inserção se deu através de atividades desenvolvidas pelos alunos que consistiu na manipulação de material impresso e softwares para enriquecer os conteúdos matemáticos pesquisados em livros, jornais e internet. Como ferramenta para obtenção de referencial para reflexão dos resultados foi aplicado questionário de opinião aos alunos, onde foram obtidos resultados satisfatórios, pois os alunos se sentiram motivados e envolvidos pela atividade, afirmaram que tem preferência pelas aulas inovadoras ao invés das tradicionais por ser mais interessante e mais fácil de aprender com o auxílio da internet e recursos midiáticos. Nesse sentido acredita-se na validade dos conceitos abordados neste trabalho e na metodologia empregada visando a contextualização dos conteúdos matemáticos e a significação dos conceitos matemáticos pesquisados pelos alunos. 2020-11-24T14:35:03Z 2020-11-24T14:35:03Z 2014-11-01 specializationThesis CAMARGO JUNIOR, Antonio Carlos. O uso da mídia na contextualização do ensino de matemática. 2014. 34 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20921 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Estratégias de aprendizagem
Tecnologia educacional
Aprendizagem
Learning strategies
Educational technology
Learning
Educação: Métodos e Técnicas de Ensino
spellingShingle Estratégias de aprendizagem
Tecnologia educacional
Aprendizagem
Learning strategies
Educational technology
Learning
Educação: Métodos e Técnicas de Ensino
Camargo Junior, Antonio Carlos
O uso da mídia na contextualização do ensino de matemática
description This work had as its theme the prospect of making the teaching of mathematics attractive, motivating and therefore significant, through approaches inherent in the concept of meaningful learning, and the context of classes with the use of media in the classroom, as it is believed that the school must enter new methodologies that facilitate the integration of media resources in the classroom as teaching strategies conducive for meaningful learning. This insertion was through activities performed by students that consisted in handling printed material and software to enrich the mathematical contents researched in books, newspapers and internet. As a tool for obtaining benchmark to reflect the results of the students opinion, where satisfactory results were obtained, because the students felt motivated and engaged by the activity questionnaire was administered, which has stated a preference for innovative rather than traditional classes to be more interesting and easier to learn with the help of internet and media resources. In this sense it is believed in the validity of the concepts discussed in this work and methodology aimed at contextualizing the mathematical content and the meaning of mathematical concepts researched by students.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Camargo Junior, Antonio Carlos
author_sort Camargo Junior, Antonio Carlos
title O uso da mídia na contextualização do ensino de matemática
title_short O uso da mídia na contextualização do ensino de matemática
title_full O uso da mídia na contextualização do ensino de matemática
title_fullStr O uso da mídia na contextualização do ensino de matemática
title_full_unstemmed O uso da mídia na contextualização do ensino de matemática
title_sort o uso da mídia na contextualização do ensino de matemática
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation CAMARGO JUNIOR, Antonio Carlos. O uso da mídia na contextualização do ensino de matemática. 2014. 34 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20921
_version_ 1805309727299600384
score 10,814766