A escola e os desafios da inclusão
The study has as its theme the challenges of inclusion, establishing the general objective of demonstrating the difficulties faced by schools and teachers as well as forms and / or strategies to promote the improvement of teaching students with special needs, as well as its perfect integration in th...
Autor principal: | Santos, Shirley Pires de Camargo |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21108 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-21108 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-211082020-11-24T15:12:03Z A escola e os desafios da inclusão Santos, Shirley Pires de Camargo Camicia, Rafaela Greici da Motta Camicia, Rafaela Greici da Motta Thomaz, Diego Venâncio Obana, João Enzio Gomes Integração social Crianças deficientes - Desenvolvimento Professores de educação especial - Formação Social integration Children with disabilities - Development Special education teachers - Training of CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The study has as its theme the challenges of inclusion, establishing the general objective of demonstrating the difficulties faced by schools and teachers as well as forms and / or strategies to promote the improvement of teaching students with special needs, as well as its perfect integration in the educational system and in society deepening theoretical and methodological knowledge involved the teachinglearning process. For specific objectives were outlined: check with the regular education teachers that the main difficulties encountered in the inclusion of students with special needs; determine what resources are used by teachers to facilitate the learning process for students with special needs; and investigate with the family of the disabled have occurred behavioral changes in their children after their inclusion in mainstream education. The methodological procedures involved the descriptive, exploratory study, quantitative and literature. The results indicated that teachers consider necessary the inclusion of students with special needs in regular schools, but there is still no adequate support for it, as required by law, which makes the teacher's work very difficult. Despite the difficulties, parents and teachers agree that the student included an evolution in relation to themselves when they interact in the classroom regular education. O estudo tem como tema os desafios da inclusão, estabelecendo como objetivo geral demonstrar as dificuldades enfrentadas pela escola e pelos professores, assim como as formas e/ou estratégias para promover a melhoria do ensino aos alunos com necessidades especiais, assim como a sua perfeita interação no sistema educacional e na sociedade aprofundando conhecimentos teóricos-metodológicos envolvidos no processo ensino-aprendizagem. Por objetivos específicos foram delineados: verificar junto aos professores do ensino que regular quais as principais dificuldades encontradas na inclusão de alunos com necessidades especiais; averiguar quais os recursos utilizados pelos professores para facilitar o processo de aprendizagem dos alunos com necessidades especiais; e investigar junto à família dos portadores de deficiências se ocorreram mudanças comportamentais de seus filhos após a inclusão dos mesmos no ensino regular. Os procedimentos metodológicos envolveram o estudo descritivo, exploratório, quantitativo e a pesquisa bibliográfica. Os resultados indicaram que os professores consideram necessária a inclusão do aluno com necessidades especiais no ensino regular, mas ainda não há um suporte adequado para isso, como previsto na legislação, o que torna o trabalho docente muito difícil. Apesar das dificuldades, pais e professores concordam de que o aluno incluso apresenta uma evolução em relação a si mesmos quando interagem na sala de aula do ensino regular. 2020-11-24T15:12:02Z 2020-11-24T15:12:02Z 2014-12-08 specializationThesis SANTOS, Shirley Pires de Camargo. A escola e os desafios da inclusão. 2014. 45 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21108 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Educação: Métodos e Técnicas de Ensino UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Integração social Crianças deficientes - Desenvolvimento Professores de educação especial - Formação Social integration Children with disabilities - Development Special education teachers - Training of CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Integração social Crianças deficientes - Desenvolvimento Professores de educação especial - Formação Social integration Children with disabilities - Development Special education teachers - Training of CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Santos, Shirley Pires de Camargo A escola e os desafios da inclusão |
description |
The study has as its theme the challenges of inclusion, establishing the general objective of demonstrating the difficulties faced by schools and teachers as well as forms and / or strategies to promote the improvement of teaching students with special needs, as well as its perfect integration in the educational system and in society deepening theoretical and methodological knowledge involved the teachinglearning process. For specific objectives were outlined: check with the regular education teachers that the main difficulties encountered in the inclusion of students with special needs; determine what resources are used by teachers to facilitate the learning process for students with special needs; and investigate with the family of the disabled have occurred behavioral changes in their children after their inclusion in mainstream education. The methodological procedures involved the descriptive, exploratory study, quantitative and literature. The results indicated that teachers consider necessary the inclusion of students with special needs in regular schools, but there is still no adequate support for it, as required by law, which makes the teacher's work very difficult. Despite the difficulties, parents and teachers agree that the student included an evolution in relation to themselves when they interact in the classroom regular education. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Santos, Shirley Pires de Camargo |
author_sort |
Santos, Shirley Pires de Camargo |
title |
A escola e os desafios da inclusão |
title_short |
A escola e os desafios da inclusão |
title_full |
A escola e os desafios da inclusão |
title_fullStr |
A escola e os desafios da inclusão |
title_full_unstemmed |
A escola e os desafios da inclusão |
title_sort |
escola e os desafios da inclusão |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
SANTOS, Shirley Pires de Camargo. A escola e os desafios da inclusão. 2014. 45 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21108 |
_version_ |
1805311388877324288 |
score |
10,814766 |