Teatro em escola de período estendido: a arte como processo de desenvolvimento cultural e cidadão
This work had as its theme the theater in the education of extended period. All process was investigated on how are developed the theatrical workshops in the municipal schools of Paranavaí. Three teachers from three different municipal schools were interviewed through a questionnaire composed of eig...
Autor principal: | Nunes, Janiele de Carvalho |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21121 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-21121 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-211212020-11-24T15:15:10Z Teatro em escola de período estendido: a arte como processo de desenvolvimento cultural e cidadão Theater in integral education: art as a process of cultural development and citizen Nunes, Janiele de Carvalho Nicodem, Maria Fatima Menegazzo Nicodem, Maria Fatima Menegazzo Berghauser, Neron Alipio Cortes GÓMEZ, Magela Reny Fonticiella Estratégias de aprendizagem Atividades criativas na sala de aula Difusão cultural Learning strategies Creative activities and seat work Culture diffusion CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO This work had as its theme the theater in the education of extended period. All process was investigated on how are developed the theatrical workshops in the municipal schools of Paranavaí. Three teachers from three different municipal schools were interviewed through a questionnaire composed of eight questions. The idea is to know how these teachers can put into practice theatrical activities with children from 7 to 11 years of the 1st to 5th year. The intention is not to make judgments of the schools or the teachers who teach the workshops, but to understand how theater can be a transformative agent in the education of children. In this way, the students’ learning process was analyzed and if it is possible to achieve good results through the theater. One of the authors used in the bibliography of this work was the author and director of North American theater Viola Spolin, one of the main innovators of the theater in the education. In the book Theatrical Games for the classroom: a manual for the teacher was of extreme relevance for the development of this work, because in this book contains theatrical dynamics that can be concretized in the classroom as playful pedagogical practices. Other authors cited in this work were directly linked to a reflection on social and human formation through culture. The Greek culture also has a strong reflection of the social construction that is lived today, besides being the cradle of the birth of the theater. Este trabalho teve como temática o teatro na educação de período estendido. Todo processo foi pesquisado sobre como são desenvolvidas as oficinas teatrais nas escolas municipais de Paranavaí. Foram entrevistados três professores de três escolas municipais diferentes por meio de um questionário composto por oito perguntas. A ideia é saber como esses professores conseguem colocar em prática as atividades teatrais com crianças de 7 a 11 anos do 1º ao 5º ano. A intenção não é realizar julgamentos das escolas ou dos professores que ministram as oficinas, mas entender como o teatro consegue ser um agente transformador na educação das crianças. Dessa forma, foi analisado o processo de aprendizagem dos alunos e se é possível atingir bons resultados por meio do teatro. Um dos autores utilizados na bibliografia deste trabalho foi a autora e diretora de teatro norte americana Viola Spolin, uma das principais inovadoras do teatro na educação. No livro Jogos Teatrais para sala de aula: um manual para o professor foi de extrema relevância para o desenvolvimento desse trabalho, pois nesse livro contém dinâmicas teatrais que podem ser concretizadas em sala de aula como práticas pedagógicas lúdicas. Outros autores citados nesse trabalho estavam diretamente ligados a uma reflexão sobre a formação social e humana por meio da cultura. A cultura grega também tem um forte reflexo da construção social que se vive hoje, além de ser o berço do nascimento do teatro. 2020-11-24T15:15:08Z 2020-11-24T15:15:08Z 2018-06-01 specializationThesis NUNES, Janiele de Carvalho.Teatro em escola de período estendido: a arte como processo de desenvolvimento cultural e cidadão. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21121 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Educação: Métodos e Técnicas de Ensino UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Estratégias de aprendizagem Atividades criativas na sala de aula Difusão cultural Learning strategies Creative activities and seat work Culture diffusion CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO |
spellingShingle |
Estratégias de aprendizagem Atividades criativas na sala de aula Difusão cultural Learning strategies Creative activities and seat work Culture diffusion CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO Nunes, Janiele de Carvalho Teatro em escola de período estendido: a arte como processo de desenvolvimento cultural e cidadão |
description |
This work had as its theme the theater in the education of extended period. All process was investigated on how are developed the theatrical workshops in the municipal schools of Paranavaí. Three teachers from three different municipal schools were interviewed through a questionnaire composed of eight questions. The idea is to know how these teachers can put into practice theatrical activities with children from 7 to 11 years of the 1st to 5th year. The intention is not to make judgments of the schools or the teachers who teach the workshops, but to understand how theater can be a transformative agent in the education of children. In this way, the students’ learning process was analyzed and if it is possible to achieve good results through the theater. One of the authors used in the bibliography of this work was the author and director of North American theater Viola Spolin, one of the main innovators of the theater in the education. In the book Theatrical Games for the classroom: a manual for the teacher was of extreme relevance for the development of this work, because in this book contains theatrical dynamics that can be concretized in the classroom as playful pedagogical practices. Other authors cited in this work were directly linked to a reflection on social and human formation through culture. The Greek culture also has a strong reflection of the social construction that is lived today, besides being the cradle of the birth of the theater. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Nunes, Janiele de Carvalho |
author_sort |
Nunes, Janiele de Carvalho |
title |
Teatro em escola de período estendido: a arte como processo de desenvolvimento cultural e cidadão |
title_short |
Teatro em escola de período estendido: a arte como processo de desenvolvimento cultural e cidadão |
title_full |
Teatro em escola de período estendido: a arte como processo de desenvolvimento cultural e cidadão |
title_fullStr |
Teatro em escola de período estendido: a arte como processo de desenvolvimento cultural e cidadão |
title_full_unstemmed |
Teatro em escola de período estendido: a arte como processo de desenvolvimento cultural e cidadão |
title_sort |
teatro em escola de período estendido: a arte como processo de desenvolvimento cultural e cidadão |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
NUNES, Janiele de Carvalho.Teatro em escola de período estendido: a arte como processo de desenvolvimento cultural e cidadão. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21121 |
_version_ |
1805323129149456384 |
score |
10,814766 |