A evolução do ensino de português: a implementação das tecnologias digitais
The theme of this research is the evolution of teaching, specifically the subject Portuguese Language, which has been changing a lot since century XX, such as the usage of several means of technologies are used in the public and private schools everyday. Another example is the usage of educational m...
Autor principal: | Batista Junior, Mario |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21172 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-21172 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-211722020-11-24T15:28:10Z A evolução do ensino de português: a implementação das tecnologias digitais The evolution of portuguese teaching: the implementation of digital technologies Batista Junior, Mario Wojslaw, Eliane Bianchi Wojslaw, Eliane Bianchi Hlenka, Vanessa Juliano, Joice Maria Maltauro Estratégias de aprendizagem Mídia digital Ensino - Meios auxiliares Learning strategies Digital media Teaching - Aids and devices CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO The theme of this research is the evolution of teaching, specifically the subject Portuguese Language, which has been changing a lot since century XX, such as the usage of several means of technologies are used in the public and private schools everyday. Another example is the usage of educational media which develop and invigorate teaching of native language. However, this technological implementation has not been só simple because there are different generations of teachers who have different and conflicting viewpoints. Then, there are two groups: the youngest teachers who support the usage of technologies. And the group of teachers who support traditional methodologies. Therefore, this research aims to demystify and help the teacher work and other educators, to suggest working methods and materials to help the educational work and the constant change of teachers during the school term. The methodology consists of qualitative analysis, bibliographic and documentary researches. The results suggest that new technologies and the usage of modern digital resources might develop teaching of Portuguese Language. However, for this success, it is required better investments in education, trained teachers, suitable and current technological material and internet available for everybody in the school. Este trabalho teve como temática a evolução do ensino, mais especificamente na disciplina de Língua Portuguesa, que a partir do século XX passou por fortes mudanças. O uso de variadas tecnologias começou a fazer parte do dia a dia das escolas públicas e particulares, inclusive com o uso de mídias educacionais, afim de estimular e dinamizar o ensino da língua materna. Esta implementação tecnológica não tem sido tão simples quanto parece, uma vez que hoje tem-se uma diversidade de gerações atuando na docência, sendo que o conflito de gerações é inevitável. De um lado aparecem os jovens que já nasceram em contato com a tecnologia e pertencem a este grupo das evoluções tecnológicas e do outro, professores formados e adeptos às metodologias tradicionais. Sendo assim, surgiu a necessidade da elaboração deste trabalho com a finalidade de desmistificar e auxiliar o trabalho de professores e educadores em sala de aula, apontando meios e métodos de trabalho, além de recursos e materiais que mais podem contribuir a partir de uma troca constante entre professores e alunos. A metodologia utilizada foi a pesquisa de cunho qualitativo e os principais instrumentos de coleta de dados foram a pesquisa bibliográfica e a documental. Enfim, os resultados desta pesquisa revelaram que as novas tecnologias e a utilização de recursos digitais modernos, podem contribuir para a evolução do ensino de Português, mas para que isso obtenha resultados positivos, seria necessário um melhor investimento no campo educacional com professores mais bem capacitados, material tecnológico de acordo com o mercado atual e redes de internet disponíveis para todo o grupo escolar. 2020-11-24T15:28:08Z 2020-11-24T15:28:08Z 2018-08-13 specializationThesis BATISTA JUNIOR, Mario. A evolução do ensino de português: a implementação das tecnologias digitais. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21172 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Educação: Métodos e Técnicas de Ensino UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Estratégias de aprendizagem Mídia digital Ensino - Meios auxiliares Learning strategies Digital media Teaching - Aids and devices CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO |
spellingShingle |
Estratégias de aprendizagem Mídia digital Ensino - Meios auxiliares Learning strategies Digital media Teaching - Aids and devices CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO Batista Junior, Mario A evolução do ensino de português: a implementação das tecnologias digitais |
description |
The theme of this research is the evolution of teaching, specifically the subject Portuguese Language, which has been changing a lot since century XX, such as the usage of several means of technologies are used in the public and private schools everyday. Another example is the usage of educational media which develop and invigorate teaching of native language. However, this technological implementation has not been só simple because there are different generations of teachers who have different and conflicting viewpoints. Then, there are two groups: the youngest teachers who support the usage of technologies. And the group of teachers who support traditional methodologies. Therefore, this research aims to demystify and help the teacher work and other educators, to suggest working methods and materials to help the educational work and the constant change of teachers during the school term. The methodology consists of qualitative analysis, bibliographic and documentary researches. The results suggest that new technologies and the usage of modern digital resources might develop teaching of Portuguese Language. However, for this success, it is required better investments in education, trained teachers, suitable and current technological material and internet available for everybody in the school. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Batista Junior, Mario |
author_sort |
Batista Junior, Mario |
title |
A evolução do ensino de português: a implementação das tecnologias digitais |
title_short |
A evolução do ensino de português: a implementação das tecnologias digitais |
title_full |
A evolução do ensino de português: a implementação das tecnologias digitais |
title_fullStr |
A evolução do ensino de português: a implementação das tecnologias digitais |
title_full_unstemmed |
A evolução do ensino de português: a implementação das tecnologias digitais |
title_sort |
evolução do ensino de português: a implementação das tecnologias digitais |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
BATISTA JUNIOR, Mario. A evolução do ensino de português: a implementação das tecnologias digitais. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21172 |
_version_ |
1805311397002739712 |
score |
10,814766 |