Políticas públicas da educação e gestão democrática e participativa na escola
This research aims to conduct a study on public policies of education and how the democratic management and participation are consolidated at the school, based on the fundamentals and principles of democratic management of public education in the present Constitution and the Law Guidelines and Bases...
Autor principal: | Nievola, Claudicéia Rosa |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21411 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-21411 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-214112020-11-24T17:54:40Z Políticas públicas da educação e gestão democrática e participativa na escola Nievola, Claudicéia Rosa Guerra, Jorge Carlos Corrêa Política pública - Educação Escolas - Organização e administração Participação social Public policy - Education School management and organization Social participation Gestão Pública Municipal This research aims to conduct a study on public policies of education and how the democratic management and participation are consolidated at the school, based on the fundamentals and principles of democratic management of public education in the present Constitution and the Law Guidelines and Bases of National Education. There are several mechanisms, tools, elements and strategies of democratic management and most important is the creation of councils as democratic spaces of participation, contributing to the autonomy of educational institutions and to advance public policy in education. It is also essential, training of counselors so that they are able to fulfill its responsibilities and contribute to the democratization of education. For the research made use of theoretical and documentary research the law of the municipality of Telêmaco Borba, relevant to the subject. However, even with all applicable laws, evidenced in the survey that there is still long way to go in search of a truly democratic school. Only from the time when the school opens its doors to community involvement in the construction, monitoring and evaluation of their political pedagogical project, committed to the formation of citizen participatory, critical, responsible and creative, democratic management is actually consolidated and the school kept its social function. Esta pesquisa tem como objetivo realizar um estudo a respeito das políticas públicas da educação e de que forma a gestão democrática e a participação estão consolidadas na Escola, tomando como base os fundamentos e os princípios da gestão democrática do ensino público presentes na Constituição Federal e na Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Vários são os mecanismos, instrumentos, elementos e estratégias da gestão democrática e o mais importante é a criação de Conselhos como espaços democráticos de participação, contribuindo para a autonomia das instituições de ensino e para o avanço das políticas públicas na educação. É imprescindível também, a formação dos conselheiros para que estes sejam capazes de cumprir com suas atribuições e contribuir para o processo de democratização do ensino. Para a realização da pesquisa utilizou-se de referencial teórico e pesquisa documental da legislação do município de Telêmaco Borba, pertinente ao assunto. Entretanto, mesmo com toda a legislação vigente, ficou evidenciado na pesquisa que ainda há muito a avançar em busca de uma escola realmente democrática. Somente, a partir do momento em que a escola abrir as portas para a participação da comunidade na construção, acompanhamento e avaliação do seu projeto político pedagógico, comprometido com a formação do cidadão participativo, crítico, responsável e criativo, a gestão democrática estará realmente consolidada e a escola cumprido com sua função social. 2020-11-24T17:54:40Z 2020-11-24T17:54:40Z 2011-12-14 specializationThesis NIEVOLA, Claudicéia Rosa. Políticas públicas da educação e gestão democrática e participativa na escola. 2011. 61 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Telêmaco Borba, 2011. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21411 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Política pública - Educação Escolas - Organização e administração Participação social Public policy - Education School management and organization Social participation Gestão Pública Municipal |
spellingShingle |
Política pública - Educação Escolas - Organização e administração Participação social Public policy - Education School management and organization Social participation Gestão Pública Municipal Nievola, Claudicéia Rosa Políticas públicas da educação e gestão democrática e participativa na escola |
description |
This research aims to conduct a study on public policies of education and how the democratic management and participation are consolidated at the school, based on the fundamentals and principles of democratic management of public education in the present Constitution and the Law Guidelines and Bases of National Education. There are several mechanisms, tools, elements and strategies of democratic management and most important is the creation of councils as democratic spaces of participation, contributing to the autonomy of educational institutions and to advance public policy in education. It is also essential, training of counselors so that they are able to fulfill its responsibilities and contribute to the democratization of education. For the research made use of theoretical and documentary research the law of the municipality of Telêmaco Borba, relevant to the subject. However, even with all applicable laws, evidenced in the survey that there is still long way to go in search of a truly democratic school. Only from the time when the school opens its doors to community involvement in the construction, monitoring and evaluation of their political pedagogical project, committed to the formation of citizen participatory, critical, responsible and creative, democratic management is actually consolidated and the school kept its social function. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Nievola, Claudicéia Rosa |
author_sort |
Nievola, Claudicéia Rosa |
title |
Políticas públicas da educação e gestão democrática e participativa na escola |
title_short |
Políticas públicas da educação e gestão democrática e participativa na escola |
title_full |
Políticas públicas da educação e gestão democrática e participativa na escola |
title_fullStr |
Políticas públicas da educação e gestão democrática e participativa na escola |
title_full_unstemmed |
Políticas públicas da educação e gestão democrática e participativa na escola |
title_sort |
políticas públicas da educação e gestão democrática e participativa na escola |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
NIEVOLA, Claudicéia Rosa. Políticas públicas da educação e gestão democrática e participativa na escola. 2011. 61 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Telêmaco Borba, 2011. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21411 |
_version_ |
1805305421298139136 |
score |
10,814766 |