O uso de novas tecnologias como ferramenta didática no processo de ensino e aprendizagem

Society is becoming more technological, the use of technology is part of the life of the new generations, so this new reality must be accompanied by school institutions. The use of technological resources in the teaching-learning process is increasingly necessary. In this way, the objective of this...

ver descrição completa

Autor principal: Debastiani, Juliane Zolin
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21683
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-21683
recordtype dspace
spelling riut-1-216832020-11-24T19:09:25Z O uso de novas tecnologias como ferramenta didática no processo de ensino e aprendizagem The use of new technologies as a didactic tool in the teaching and learning process Debastiani, Juliane Zolin Blanco, Daniel Rodrigues Blanco, Daniel Rodrigues Pletsch, Adelmo Lowe Souza, Josiane Araujo de Educação Ensino Tecnologia Education Teaching Technology CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Society is becoming more technological, the use of technology is part of the life of the new generations, so this new reality must be accompanied by school institutions. The use of technological resources in the teaching-learning process is increasingly necessary. In this way, the objective of this work was to evaluate the role of new technologies applied to education, explaining the opinion of the teachers interviewed on the use of technologies in the school environment, as well as to observe the this technology has been used by them. For this, a bibliographical and field research was carried out in which a survey of information about the problem was carried out through a quantitative analysis of the data, through a simple questionnaire applied to teachers of public education, in the city of Ubiratã-PR. Sixteen teachers were analyzed, of which 10 (62.5%) were female and six (37.5%) were male. Regarding the use of new technologies as a didactic tool, all the teachers of this research make use of these in the classroom. In relation to the use of technological resources the most used were, TV Pendrive, computer, internet and videos. As to the questioning about students 'learning through technological resources 87% of teachers answered that there is an improvement in the quality of the teaching process learning in the students' learning, 6.25% said that they do not think that the use of technologies improves learning of the students, and the remaining 6.25% suggested that students do not always learn. In this way we must emphasize that more studies like this must be elaborated, so that there is more data on technological education in Brazil, so that we can identify the failures of teaching, so that measures are taken by the government and the teaching staff. A sociedade está cada vez mais tecnológica, o uso das tecnologias faz parte da vida das novas gerações, por isso essa nova realidade deve ser acompanhada pelas instituições escolares. A utilização de recursos tecnológicos no processo de ensino aprendizagem é cada vez mais necessária. Desta maneira este trabalho teve por objetivo avaliar o papel das novas tecnologias aplicadas à educação, expondo a opinião dos professores entrevistados sobre o uso das tecnologias no ambiente escolar, bem como a forma como esta tecnologia vem sendo utilizado por eles. Para isso, foi realizada uma pesquisa bibliográfica e de campo em que foi realizado um levantamento de informações sobre o problema estudado por meio de uma analise quantitativa dos dados, através de um questionário simples aplicado aos professores do ensino público, da cidade de Ubiratã-PR. Foram analisados 16 professores, sendo 10 (62,5%) do sexo feminino e seis (37,5%) do sexo masculino. Com relação ao uso de novas tecnologias como ferramenta didática todos os professores desta pesquisa fazem o uso destas em sala de aula. Em relação a utilização dos recursos tecnológicos o mais utilizados foram, TV Pendrive, computador, internet e vídeos. Quanto ao questionamento sobre a aprendizagem dos alunos por meio de recursos tecnológicos 87% dos professores responderam que há uma melhoria da qualidade no processo de ensino aprendizagem na aprendizagem dos alunos, 6,25% disseram que não julgam que o uso de tecnologias melhora a aprendizagem dos alunos, e os 6,25% restantes sugeriram que nem sempre os alunos aprendem. Desta maneira devemos ressaltar que mais estudos como este devem ser elaborados, para que existam mais dados sobre a educação tecnológica no Brasil, para que assim consigamos identificar as falhas do ensino, para que medidas sejam tomadas por parte do governo e do corpo docente. 2020-11-24T19:09:25Z 2020-11-24T19:09:25Z 2018-08-31 bachelorThesis Debastiani, Juliane Zolin. O uso de novas tecnologias como ferramenta didática no processo de ensino e aprendizagem. 2018. Trabalho de conclusão de curso (Especialização em Ensino de Ciências). Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21683 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Especialização em ensino de Ciências UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Educação
Ensino
Tecnologia
Education
Teaching
Technology
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Educação
Ensino
Tecnologia
Education
Teaching
Technology
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Debastiani, Juliane Zolin
O uso de novas tecnologias como ferramenta didática no processo de ensino e aprendizagem
description Society is becoming more technological, the use of technology is part of the life of the new generations, so this new reality must be accompanied by school institutions. The use of technological resources in the teaching-learning process is increasingly necessary. In this way, the objective of this work was to evaluate the role of new technologies applied to education, explaining the opinion of the teachers interviewed on the use of technologies in the school environment, as well as to observe the this technology has been used by them. For this, a bibliographical and field research was carried out in which a survey of information about the problem was carried out through a quantitative analysis of the data, through a simple questionnaire applied to teachers of public education, in the city of Ubiratã-PR. Sixteen teachers were analyzed, of which 10 (62.5%) were female and six (37.5%) were male. Regarding the use of new technologies as a didactic tool, all the teachers of this research make use of these in the classroom. In relation to the use of technological resources the most used were, TV Pendrive, computer, internet and videos. As to the questioning about students 'learning through technological resources 87% of teachers answered that there is an improvement in the quality of the teaching process learning in the students' learning, 6.25% said that they do not think that the use of technologies improves learning of the students, and the remaining 6.25% suggested that students do not always learn. In this way we must emphasize that more studies like this must be elaborated, so that there is more data on technological education in Brazil, so that we can identify the failures of teaching, so that measures are taken by the government and the teaching staff.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
author Debastiani, Juliane Zolin
author_sort Debastiani, Juliane Zolin
title O uso de novas tecnologias como ferramenta didática no processo de ensino e aprendizagem
title_short O uso de novas tecnologias como ferramenta didática no processo de ensino e aprendizagem
title_full O uso de novas tecnologias como ferramenta didática no processo de ensino e aprendizagem
title_fullStr O uso de novas tecnologias como ferramenta didática no processo de ensino e aprendizagem
title_full_unstemmed O uso de novas tecnologias como ferramenta didática no processo de ensino e aprendizagem
title_sort o uso de novas tecnologias como ferramenta didática no processo de ensino e aprendizagem
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation Debastiani, Juliane Zolin. O uso de novas tecnologias como ferramenta didática no processo de ensino e aprendizagem. 2018. Trabalho de conclusão de curso (Especialização em Ensino de Ciências). Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21683
_version_ 1805309777234886656
score 10,814766