Abordagem metodológica para conscientização e prevenção da gravidez em adolescentes

The present work paper aims to approach the pregnancy during the adolescence, making a biographical review, and using an adapted form of the program “the awakening to a dream”, from Kaplan Institute, having as applicants the students whose are ranges from 13 and 16 years old, who are currently enrol...

ver descrição completa

Autor principal: Vacari, Flávia Elisa
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21694
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-21694
recordtype dspace
spelling riut-1-216942020-11-24T19:09:35Z Abordagem metodológica para conscientização e prevenção da gravidez em adolescentes Vacari, Flávia Elisa Brandão, William Arthur Philip Louis Naidoo Terroso de Mendonça Conscientização Educação sexual para adolescentes Gravidez na adolescência Awareness Sex instruction for teenagers Teenage pregnancy Ensino de Ciências The present work paper aims to approach the pregnancy during the adolescence, making a biographical review, and using an adapted form of the program “the awakening to a dream”, from Kaplan Institute, having as applicants the students whose are ranges from 13 and 16 years old, who are currently enrolled in Major Prado Public School located in Jaú/SP (Brasil), in the 8th level A and B. The main point of this study is to assess the relationship between students and teachers, considering the process of class preparation, and the choice of the best methodology to be used to pursue the proper sexual education, and as a result to increase the caution and prevention of an unexpected and unplanned pregnancy in the early youth. The methodology used in this research consisted in the application of a dynamic process and a quiz with three questions of multiple choice and a written one. Only the students whose are enrolled in the 8th B were submitted by the dynamic process, while the 8th A received the traditional method of teaching, consisted in information written in the blackboard. Observing the results through the analysis of the answers, as well as the analysis of the testimonials reported by the students, it was possible to conclude that when the dialectic used in the classroom is the same as the used day-by-day for the students, and when the methodology used is the dynamic one, as a result the students become much more aware of the risks and consequences involved in the process of having a baby, corroborating to prevent an unexpected pregnancy in the early youth. Este trabalho teve como temática a abordagem da gravidez na adolescência, através de uma revisão bibliográfica do assunto e com o uso adaptado da Dinâmica “O despertar para o sonho”, do Instituto Kaplan, para os alunos entre 13 a 16 anos, durante as aulas de Ciências das oitavas séries A e B, da Escola Estadual Major Prado, município de Jaú, estado de São Paulo. Com o objetivo de melhorar a relação aluno-docente, no que diz respeito ao preparo e metodologia usados em sala de aula para educação sexual e conseqüentemente promover conscientização e prevenção da gravidez inesperada e indesejada na adolescência. Após a aplicação da dinâmica, os alunos responderam a um questionário com três questões de múltipla escolha e uma questão dissertativa. A dinâmica foi aplicada somente na classe B, enquanto que na classe A os alunos receberam apenas orientação teórica em lousa convencional. Constatou-se através da análise estatística dos erros e acertos das questões, bem como na leitura e entendimento dos depoimentos colhidos dos alunos, que o tema quando abordado de forma mais clara, utilizando-se de uma linguagem mais próxima ao cotidiano e do despertar para qual será o futuro desses alunos, traz mais resultados positivos na resolução das questões e conclui-se que tal estatística faça frente a maior alerta na prevenção e conscientização de uma gravidez na adolescência. 2020-11-24T19:09:35Z 2020-11-24T19:09:35Z 2011-06-04 specializationThesis VACARI, Flávia Elisa. Abordagem metodológica para conscientização e prevenção da gravidez em adolescentes. 2011. 40 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2011. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21694 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Conscientização
Educação sexual para adolescentes
Gravidez na adolescência
Awareness
Sex instruction for teenagers
Teenage pregnancy
Ensino de Ciências
spellingShingle Conscientização
Educação sexual para adolescentes
Gravidez na adolescência
Awareness
Sex instruction for teenagers
Teenage pregnancy
Ensino de Ciências
Vacari, Flávia Elisa
Abordagem metodológica para conscientização e prevenção da gravidez em adolescentes
description The present work paper aims to approach the pregnancy during the adolescence, making a biographical review, and using an adapted form of the program “the awakening to a dream”, from Kaplan Institute, having as applicants the students whose are ranges from 13 and 16 years old, who are currently enrolled in Major Prado Public School located in Jaú/SP (Brasil), in the 8th level A and B. The main point of this study is to assess the relationship between students and teachers, considering the process of class preparation, and the choice of the best methodology to be used to pursue the proper sexual education, and as a result to increase the caution and prevention of an unexpected and unplanned pregnancy in the early youth. The methodology used in this research consisted in the application of a dynamic process and a quiz with three questions of multiple choice and a written one. Only the students whose are enrolled in the 8th B were submitted by the dynamic process, while the 8th A received the traditional method of teaching, consisted in information written in the blackboard. Observing the results through the analysis of the answers, as well as the analysis of the testimonials reported by the students, it was possible to conclude that when the dialectic used in the classroom is the same as the used day-by-day for the students, and when the methodology used is the dynamic one, as a result the students become much more aware of the risks and consequences involved in the process of having a baby, corroborating to prevent an unexpected pregnancy in the early youth.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Vacari, Flávia Elisa
author_sort Vacari, Flávia Elisa
title Abordagem metodológica para conscientização e prevenção da gravidez em adolescentes
title_short Abordagem metodológica para conscientização e prevenção da gravidez em adolescentes
title_full Abordagem metodológica para conscientização e prevenção da gravidez em adolescentes
title_fullStr Abordagem metodológica para conscientização e prevenção da gravidez em adolescentes
title_full_unstemmed Abordagem metodológica para conscientização e prevenção da gravidez em adolescentes
title_sort abordagem metodológica para conscientização e prevenção da gravidez em adolescentes
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation VACARI, Flávia Elisa. Abordagem metodológica para conscientização e prevenção da gravidez em adolescentes. 2011. 40 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2011.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21694
_version_ 1805302697552773120
score 10,814766